رئيس اداره حفاظت محيط زيست سرخس گفت: با توجه به این که حفظ و نگهداري درياچه ملي بزنگان حداقل 5 میلیارد ریال بودجه نياز دارد اما در 2 سال گذشته اعتبارات اندکي به محيط زيست اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، عليپوربا بيان اين که محيط زيست اولويتي در برنامه هاي عمراني و فرهنگي ندارد، افزود: محيط زيست در ايران فرزند ناتني دولت است.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست سرخسدرباره خشک شدن آب درياچه هم گفت: آب درياچه بزنگاندر دهه هاي گذشته با افت و خيز همراه بوده و حتي در دهه 40 آب اين درياچه به کلي خشک شده اما خشکسالي هاي اخير روند افت آب درياچه را تسريع کرده است.

عليپورگفت: برای خارج شدن درياچه از افت و خيز طبيعي سطح آب، طرح انتقال آب بند شازده به درياچه را پيشنهاد کرديم که در اين طرح آب از بند شازده در فاصله 1400متري واقع در غرب درياچه به درياچه بزنگان انتقال مي يابد. اما هم اکنون به علت کمبود اعتبارات اين طرح فقط در حد حرف باقي مانده است.

او در مورد کاهش پرندگان مهاجر درياچه هم گفت: يکي از دلايل آن کاهش طعمه براي پرندگان است

درياچه بزنگان يك درياچه ملي است كه قدمت آن به دوره سوم زمين‌شناسي باز مي گردد. این درياچه از سال 51 مورد حفاظت سازمان محيط ‌زيست بوده و از سال86 به عنوان يك درياچه ملي به ثبت رسيده است.

درياچه بزنگان زيستگاه جانوران مختلفي از جمله شغال، گربه وحشي، گربه جنگلي و گراز است و از آنجايي كه اين درياچه در مسير مهاجرت پرندگان بين نواحي شمالی و جنوبي قرار دارد از گذشته ميزبان پرندگانیچون سينه سرخ، زنبور خوار، سنگ چشم و چنگر است.

اما در حال حاضر خشكسالي و كمبود بارش‌ برف و باران باعث دگرگوني زيستگاه و افت سطح آب اين درياچه شده و در نتيجه پرندگان مهاجر كمتري ييلاق خود را در اين درياچه مي‌گذرانند.

4سال گذشته حدود هزار پرنده مهاجر شامل مرغابي سرسبز، چنگر، سفيد و سرخ، آنقوت ، هواسير خاكستري، اگرت، بوتيمار كوچك، باكلان، سنقرتالابي ، عقاب طلايي، مهره خاكي، زنبورخوار، سارصورتي، يا كريم ، و سر سرخ به این دریاچه می آمدند که علاوه بر پرندگان ، اين درياچه زيستگاه گربه وحشي، گرزه مار، بزمجه، افعي و ماركبري نیز هست اما به علت تغيير زيستگاه اين منطقه در حال حاضر تعداد پرندگان به 100 قطعه هم نمي‌رسد./

برچسب ها: سرخس ، بزنگان ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.