"علت ناکامی نشست ژنو ۲ در چاره اندیشی بحران سوریه" شب گذشته (۲۷ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" و "مسعود اسداللهی" کار‌شناسان ارشد امور غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "علت ناکامی نشست ژنو ۲ در چاره اندیشی بحران سوریه" شب گذشته (۲۷ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" و "مسعود اسداللهی" کار‌شناسان ارشد امور غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نشست ژنو ۲ به نتیجه ملموسی دست نیافت؟ گفت: مخالفین سوریه تلاش‌های بسیاری کرده‌اند تا دولت سوریه را در وضعیتی قرار دهند که نیازی به گفتگو و راه حل سیاسی نباشد.  
 
وی با اشاره به اینکه چند کشور در سطح منطقه از جمله عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اسرائیل درصدد براندازی خشن و نظامی در سوریه بودند، اظهار داشت: خوشبختانه ابتکار عمل تحولات نظامی، امنیتی و سیاسی در بحران سوریه در اختیار دولت قرار گرفت، به گونه‌ای که در صحنه میدان جریان معکوسی از یکسال قبل به راه افتاد.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه مجامع بین المللی به فکر افتادند تا برای مدیریت فضای فعلی به یک رویکرد سیاسی تمکین کنند، خاطرنشان ساخت: کشورهای غربی درصدد هستند تا قبل از خردادماه که زمان انتخابات جدید سوریه خواهد بود بتوانند امتیاز سیاسی را از بشار اسد بگیرند، زیرا اجرای انتخابات به عنوان نقطه عطف سیاسی در تحولات سوریه به حساب می‌آید.  
 
* اجرای انتخابات، چالشی جدی برای کشورهای مداخله گر در سوریه است
 
محمدی با اشاره به اینکه اجرای انتخابات به عنوان یک مانع و چالش جدی برای کشورهایی که به دنبال مداخله‌گری در سوریه هستند به حساب می‌آید، گفت: در گفتگو و مذاکره سیاسی هریک از طرفین باید ابزارهای مشخصی در اختیار داشته باشد، زیرا وجاهت هریک از طرفین در صحنه گفتگو تعیین کننده است.  
 
* دولت سوریه در وضعیت مطلوب نظامی قرار دارد
 
وی با اشاره به اینکه دولت سوریه در وضعیت مطلوب نظامی قرار دارد، خاطرنشان ساخت: دولت سوریه در وضعیت بهبود یافته نظامی بسر می‌برد. دولت سوریه به لحاظ سیاسی با پذیرش اصول بیانیه ژنو ۱ سناریوی مبتکرانه‌ای را در اختیار گرفته است، این مسئله طرف مقابل را عصبانی کرده، به گونه‌ای که طرف مقابل فقدان کارت بازی و یا کارت فشار هستند.  
 
محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت سوریه مجددا از عملیات نظامی بر ضد مخالفین استفاده خواهد کرد؟ گفت: تیم بشار اسد بهره برداری بهینه‌ای را از کنفرانس ژنو ۲ کردند، تیم بشار اسد به گونه‌ای انتخاب شده بود که بتوانند برای طرف مقابل عملیات روانی را انجام دهند.  
 
* عملیات روانی از سوی دولت سوریه بر ضد مخالفین به خوبی صورت گرفت
 
وی با اشاره به اینکه "ولید المعلم" طی گفتگویی اعلام کرده بود که به خواسته‌های خودشان در کنفرانس ژنو رسیدند، ادامه داد: عملیات روانی سنگینی از سوی دولت سوریه در کنفرانس ژنو ۲ صورت گرفت. هر تیمی که دارای سناریوی مذاکره قوی باشد، به خوبی می‌تواند از عهده مسائل برآید و دولت سوریه توانست منافع کشورش را به خوبی تامین کند.  
 
محمدی با اشاره به اینکه تیم طرف مقابل از ترکیب واحدی برخوردار نبود، گفت: تیم دولت سوریه تاکید بسزایی بر مبارزه با تروریسم که‌‌ همان بند ۱ بیانیه ژنو بود، داشتند. آمریکا هزینه‌های گزافی را به دنیا تحمیل کرده است، به گونه‌ای که اکنون به خوبی اعتراف می‌کند که جبهه النصره، داعش و حاشا تروریستی است.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نسبت به گروه‌های تروریستی نظاره گر هستند، افزود: عربستان سعودی به دنبال انتقام گیری جاهلی از سوریه است، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند بشار اسد بر سر قدرت بماند.  
 
محمدی با بیان اینکه امروزه متاسفانه موضوع تروریست به کالای خوب و بد تبدیل شده است، افزود: متاسفانه برخی از این کالا استفاده خوبی می‌کنند و برخی دیگر از روی بد قضیه بهره می‌گیرند.  
 
وی با اشاره به بند دیگر بیانیه ژنو ۱ ادامه داد: یکی از مفاد بیانیه ژنو ۱ کمک رسانی و اقدامات بشردوستانه است، به گونه‌ای که دولت سوریه در روند مذاکرات اعلام کرده بود که همه مناطق این کشور در شرایط غیرعادی محاصره قرار دارند، پس باید کمک رسانی صورت گیرد.  
 
* رسانه‌ها واقعیت سوریه را وارونه نشان دادند
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه طرف مقابل تیم مذاکره کننده فقط نقطه خاصی را مورد توجه خود قرار داده است، گفت: از ابتدای بحران سوریه رسانه‌ها نقش بسزایی را در وارونه جلوه دادن واقعیت سوریه به عهده داشتند.  
 
محمدی با بیان اینکه الجزیره، العربیه و سایر شبکه‌های عربی کارشان وارونه جلوه دادن واقعیت سوریه بود، گفت: خوشبختانه امروزه به خوبی مشخص شده است که شرایط سوریه و تصویر واقعی آن چیز دیگری است، به گونه‌ای که برخلاف آن چیزی که آن‌ها ادعا می‌کنند، است. 
 
وی افزود: دولت سوریه با اقدام منطقی و با دستور کار روشن و مشخص ابتکار عمل را به دست گرفته است.

کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه دور جدید مذاکرات با دستور کار "اخضر ابراهیمی" صورت گرفت، گفت: توقف خشونت، مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت انتقالی، اقدامات بشردوستانه و مذاکرات آشتی ملی از جمله محورهای در دستور کار بود که طرف مقابل بلافاصله از دستور عمل پیشنهادی اخضر ابراهیمی به محور دوم که‌‌ همان تشکیل دولت انتقالی بود رجوع کرد و مبارزه با تروریسم را‌‌ رها کرد.

*کاخ سفید دچار سردرگمی شده است
 
محمدی با اشاره به اینکه کاخ سفید دچار سردرگمی شده است، ادامه داد: ماموریت رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه تا پایان این ماه به پایان خواهد رسید به گونه‌ای که تاکنون کسی برای جانشینی وی تعیین نشده است.  
 
وی با بیان اینکه رابرت فورد و تیم دستگاه امنیت ملی آمریکا عملا در رایزنی‌های خود را با گروه‌های تروریستی انجام می‌دادند، اضافه کرد: سلاح‌های آمریکا از داخل ترکیه توسط "ابومحمد جولانی" برای جمال معروف که فرمانده جبهه السوار سوریه در جنوب انتقال می‌یافت.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه شرایط برای دولت سوریه بسیار مطلوب است، ادامه داد: خوشبختانه دولت سوریه در صحنه میدانی روز به روز به موفقیت‌های جدیدی دست پیدا می‌کند.  
 
* در عرصه سیاسی طرف مقابل فاقد کارت بازی است
 
محمدی گفت: در عرصه سیاسی طرف مقابل فاقد کارت بازی است به گونه‌ای که دیگر چیزی برای تحمیل ندارد. آمریکا اراده و قدرت و توانمندی برای تحمیل گفته‌هایش بر دیگران را ندارد.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اختلافات میان عاملان و آمران خشونت‌ها وجود دارد؟ ادامه داد: قطر از ابتدا با جریان اخوان و ترکیه تلاش کرد تا پروژه‌اش را به پیش ببرد ولی عربستان سعودی قطر را کشوری کوچک قلمداد می‌کرد.  
 
محمدی با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و اسرائیل یک کنسرسیوم به شرکت سهامی هستند که براساس منافع خودشان در این ماجرا که‌‌ همان بحران سوریه است شرکت کرده‌اند، افزود: گروه‌ها و افرادی را که این کشور‌ها وارد ابتکار عمل خود کرده‌اند فاقد وجاهت هستنند. 
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه اگر این کشور‌ها خواستار امنیت، رفاه و آسایش مردم سوریه هستند، باید با مسائل انسانی و بشردوستانه موافقت کنند، ادامه داد: این کشور‌ها که خود را حامی مبارزه با تروریسم می‌دانند باید با سیاست مبارزه با تروریسم و توقف جنگ و خشونت در سوریه موافقت کنند.

در ادامه مسعود صدراللهی کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا کشورهای غربی حاضر نیستند بحران سوریه را در اولویت دستور کار خود از جهت مبارزه با تروریسم قرار دهند، ادامه داد: یکی از موارد مورد اختلاف میان معارضه و دولت سوریه این است که نمایندگان دولت سوریه بر روی بحث مبارزه با تروریسم تاکید بسزایی دارند، این در حالی است که معارضین بر روی تشکیل دولت انتقالی تاکید می‌کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه کنفرانس ژنو ۲ با حضور ۴۰ کشور برگزار شد، افزود: از میان این ۴۰ کشور فقط آمریکا، روسیه و سازمان ملل خواهان برگزاری این کنفرانس بودند، به گونه‌ای که بقیه کشور‌ها یا موافق برگزاری کنفرانس نبودند و یا اینکه در خصوص بحران سوریه موضعی نداشتند.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه عربستان، قطر، ترکیه و فرانسه موافق تشکیل کنفرانس ژنو ۲ بودند، اظهار داشت: معارضین و نظام سوریه هم خواهان مشارکت در این کنفرانس بنا به دلایل مختلف نبودند، زیرا نظام سوریه خود را در موضع بسیار قوی می‌بیند و دلیلی برای امختیازی دهی نمی‌بیداند
 
اسداللهی با بیان اینکه مخالفین هم معتقد هستند که در موضع ضعف قرار دهند، ادامه داد: مخالفین هم دلیلی برای حضور در کنفرانس ژنو نمی‌دیدند.  
 
* کنفرانس ژنو ۲ آمریکایی _ روسی بود
 
وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی اقدامات بسیار زیادی را انجام داد تا مانع از برگزاری کنفرانس شود، گفت: کنفرانس ژنو ۲ آمریکایی_ روسی بود، به گونه‌ای که این دو کشور به این نتیجه رسیدند که باید راه حل سیاسی را برای بحران سوریه پیدا کنند.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکا و روسیه مدعی هستند که حضور القاعده و گروه‌های تروریستی در سوریه قوی و پررنگ شده است.  
 
اسداللهی با بیان اینکه سوریه هم مرز فلسطین اشغالی است، گفت: هر نوع ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه بر روی امنیت ملی صهیونیست‌ها تاثیرگذار است.  
 
وی با اشاره به اینکه در کنفرانس ژنو آمریکایی‌ها بسیاری از توافقات را نقض کردند، خاطرنشان ساخت: آمریکا دست به اعتراض در کنفرانس زد، زیرا احساس می‌کرد روند جلسات به نفع نظام سوریه پیش می‌رود.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه کشورهای غربی ادعای مبارزه با تروریسم را می‌کنند اما در عمل شاهد تلاشی از سوی آن‌ها برای بحران سوریه نیستیم، گفت: آمریکا هم خدا را و هم خرما را می‌خواهد، زیرا از یک طرف می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند و از طرف دیگر خواستار برکناری بشار اسد است، پس باید گفت این معادله در سوریه امکانپذیر نیست. 

*اوضاع در سوریه برخلاف تصور غرب و آمریکا است
 
اسداللهی با اشاره به اینکه اوباما بار‌ها ادعا کرده است که بشار اسد دیگر نقشی در سوریه نخواهد داشت، اضافه کرد: خوشبختانه اکنون مشاهده می‌کنیم که اوضاع در سوریه برخلاف تصور غرب و آمریکا است، زیرا مردم خواهان بشار اسد هستند.  
 
وی افزود: عملکرد بسیاری از گروه‌های تکفیری و تروریستی سبب شد تا بخشی از مخالفین نظام تغییر نظر و ایده دهند و طرفدار نظام سوریه شوند.  
 
* آمریکا دچار پارادوکس شده است
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا دچار پارادوکس شده است، خاطرنشان ساخت: معیارهای دوگانه آمریکا به خوبی مشخص است، زیرا آن‌ها دیگر حرفی برای گفتن ندارند.  
 
اسداللهی با بیان اینکه جان کری در ابتدای کنفرانس ژنو شدید‌ترین حملات را به نظام سوریه کرد، اظهار داشت: ولید المعلم عملکرد بسیار خوبی را در کنفرانس داشت، به گونه‌ای که در مرحله اول اعلام کردند که در سیاست خارجی آمریکا تناقض وجود دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکا درباره بحران مصر دچار سردرگمی شده است، ادامه داد: آمریکا در گذشته وقتی اراده می‌کرد می‌توانست به اهداف خود برسد، اما اکنون دیگر قادر به انجام عملیات‌های مورد نظرش نیست. جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته درباره سوریه مواضع مشخصی داشته است و ایران معتقد است که بحران سوریه باید از طریق گفتگوی سوری_ سوری حل شود.  
 
اسداللهی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد به چاره اندیشی سیاسی است، خاطرنشان ساخت: موضع جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر واقعیت‌های صحنه بود. 
 
وی با بیان اینکه ملت سوریه خواسته‌های به حقی دارند، ادامه داد: این خواسته‌های برحق باید از طریق راه‌های مسالمت آمیز مطرح شود، به گونه‌ای که بشار اسد آمادگی خود را برای اصلاحات اعلام کرده است.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه در تحولات سوریه عنصر خارجی به سرعت وارد عمل شد، افزود: تحولات در سوریه برخلاف تحولات در مصر، لیبی و تونس به سرعت از یک انقلاب مردمی به جنگ مسلحانه تبدیل شد.  

*موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا درباره سوریه ثابت بود

اسداللهی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا درباره سوریه ثابت بود، افزود: نقل قول‌های مختلفی از مقامات ترکیه در رسانه‌های عربی درباره ایران منتشر شده است که آن‌ها اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا دارای سیاست خارجی مشخصی بوده و تغییر و تحول مسئولین در ایران سبب تغییر سیاست در این کشور نشده است.  
 
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ایران براساس استراتژی مشخصی تعریف شده‌اند، افزود: سوریه تجربه مذاکره بسیار زیادی را دارد، به گونه‌ای که دیپلمات‌هایشان از مهارت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند.  
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با اشاره به اینکه هیئت سوری در زمان برگزاری کنفرانس مشاهده کرد که پرچم مخالفین برای دوران استعمار است، افزود: دولت سوریه پرچم مخالفین را نپذیرفت به گونه‌ای که سازمان ملل کل پرچم‌ها را برداشت و این موضوع به معنای پیروزی معنوی برای دولت سوریه به حساب می‌آید.  
 
اسداللهی با بیان اینکه دولت سوریه آرام آرام در حال مستقر شدن است، گفت: آرامش در سوریه در حال حاکم شدن است، به گونه‌ای که دولت سوریه طی یکسال اخیر دست بالا را دارد، به گونه‌ای که آمریکا با فشار معارضین را به پای میز محاکمه کشانده است.  
 
وی با اشاره به اینکه تحولات منطقه بسیار امیدوارکننده است، ادامه داد: کنفرانس ژنو ۲ در این مرحله به نتیجه نرسید پس باید گفت این نوع بحران‌ها با برگزاری یکی دو جلسه حل نخواهد شد.  
 
* سوریه نگران مواضع روسیه است
 
کار‌شناس ارشد امور غرب آسیا با بیان اینکه دولت سوریه نگران مواضع آمریکا و عربستان نیست بلکه مراقب مواضع روسیه است، اظهار داشت: مواضع روس‌ها به هیچ عنوان تاکنون در خصوص بحران سوریه تغییر نکرده است.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار