پايگاه اينترنتي فري بيکان نوشت : ميزان صادرات نفت ايران ماه ژانويه افزايش يافت و چند ماه پس از موافقت آمريکا با کاهش ميلياردها دلار تحريم های ايران بر اساس توافق موقت هسته ای ، صادرات نفت تهران به سطح بالاي تازه ای رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين پايگاه اينترنتی نوشت: آژانس بين المللی انرژي اعلام کرد صادرات نفت خام ايران به يک ميليون و سيصد و بيست هزار بشکه رسيده است که اين ميزان ماه دسامبر ، يک ميليون و شصت هزار بشکه بود.

اين افزايش صادرات نفت عمدتا به ژاپن ، چين و هند ، به اقتصاد زماني بيمار ايران کمک کرد ثبات پيدا کند و تورم کاهش يابد.

از زماني که مذاکرات با غرب موجب بازگشت اعتماد به اقتصاد ايران شد ، صادرات نفت ايران به طور منظم رو به افزايش بوده است.

اين افزايش صادرات نفت ايران با اين قول دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تضاد دارد که صادرات نفت ايران در سطح فعلي حدود يک ميليون بشکه در روز ثابت مي ماند.

اين ميزان چشمگير صادرات نفت ايران موجب شده است برخي کارشناسان دولت اوباما را به گمراه کردن مردم در خصوص ميزان کاهش تحريم ها که ايران از آن برخودار می شود متهم کنند.

در حالي که کاخ سفيد اعلام کرده است ايران از اين کاهش تحريم ها بيش از هفت ميليارد دلار بدست نمي آورد ، برخي کارشناسان مي گويند اين افزايش صادرات نفت و موارد ديگر ، بيش از بيست ميليارد دلار پول در اختيار ايران قرار مي دهد.

رسانه هاي دولتي ايران اعلام کردند ايران اکنون حدود سي ميليون بشکه نفت خام در کشتي هاي نفتکش ذخيره کرده است که شش ميليون بشکه از اين نفت در کشتي هاي نزديک ساحل چين قرار دارد.

در گزارش آژانس بين المللي انرژي آمده است ايران ماه ژانويه ، سي هزار بشکه نفت بيشتر توليد کرد و مجموع توليد خود را به حدود دو ميليون و هفتصد و هشتاد هزار بشکه رساند.

در حالي که بازارهاي بين المللي  آغوش خود را به روی نفت ايران باز کرده اند ، بر اساس گزارش ها کره جنوبي قصد دارد مشتری بعدی نفت ايران شود.
کره جنوبي به چين و ژاپن به عنوان مهم ترين وارد کنندگان نفت خام ايران ملحق مي شود.

هند نيز در حال تبديل شدن به يکي از وارد کنندگان مهم نفت از ايران است. هند اعلام کرد تا سال 2015 به طور انحصاري از ايران نفت خريداري خواهد کرد.شرکت نفت هندوستان نيز مانند شرکت هاي ديگر جهان به سبب تحريم هايی که داد و ستد با ايران را ممنوع کرده بودند ، رابطه تجاري با تهران را متوقف کرده بود.

با وجود اين ، در حالی که دولت آمريکا پذيرفته است در مقابله همکاري ايران در حوزه هسته ای تحريم های ايران را کاهش دهد ، دورنمای اقتصادی در حال تغيير کردن است.مثلا هند قصد دارد مناسبات تجاری خود را در حوزه های ديگر بازارهای ايران تقويت کند.

در پایان این گزارش آمده است؛ آمريکا از ماه گذشته آزاد سازی بخشی از درآمدهای نفتی مسدود شده ايران را آغاز کرده است. ايران اول مارس حدود چهارصد و پنجاه ميليون دلار و هفتم مارس نيز پانصد و پنجاه ميليون دلار ديگر بر اساس اين توافق دريافت مي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار