خبرنگاران بدون مرز هر ساله 180 کشور را بر مبنای چگونگی حمایت و توجه به آزادی مطبوعات در این کشورها رده‌بندی می‌کنند. آمریکا امسال در این رده‌بندی سقوط شدیدی داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به نقل از پایگاه اینترنتی "آنتی‌وار"،خبرنگاران بدون مرز هر ساله 180 کشور را بر مبنای چگونگی حمایت و توجه به آزادی مطبوعات در این کشورها رده‌بندی می‌کنند. آمریکا امسال در این رده‌بندی سقوط شدیدی داشت.

در جدیدترین رده‌بندی موسوم به "شاخص آزادی مطبوعات" آمریکا در رده چهل و هشتم جای گرفت.

این در حالی است که کشورهایی همچون رومانی، آفریقای جنوبی، غنا، قبرس و بوتسوانا در این رده‌بندی جایگاه‌های بالاتر را به خود اختصاص داده بودند.

اما واقعیت این است که این نتیجه و قرارگرفتن آمریکا در رده چهل و هشتم از نظر آزادی مطبوعات برای کشوری که حدود 240 سال پیش متمم اول قانون اساسی را در جلوگیری از محدودسازی آزادی مطبوعات تصویب کرد، شرم‌آور است.

طبق این گزارش، در دو دوره ریاست جمهوری "جورج دبلیو بوش "خبرنگاران در پی خودداری از افشای منابع خود و یا قرار ندادن پرونده‌ها در اختیار مقامات قوه قضاییه به شدت تحت فشار قرار گرفتند و یا زندانی شدند.

این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" نیز شرایط مطبوعات بهبود چندانی نداشت. به جای پیگرد قانونی خبرنگاران، تاکید بیشتر بر شناسایی منابع آنها و در واقع استفاده از خبرنگاران برای شناسایی منابع بوده است.

از زمان انتخاب "باراک اوباما" به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دست کم هشت نفر به جاسوسی متهم و مجرم شناخته شدند و این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری "جورج بوش" تنها سه نفر به جرم جاسوسی دستگیر شدند.

سال 2012 سال "جولیان آسانژ" موسس پایگاه اینترنتی "ویکی‌لیکس" بود و سال 2013 نیز با نام "ادوارد اسنودن" متخصص رایانه‌ای و کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا به خاطر سپرده خواهد شد. اسنودن مدارکی را در مورد شیوه‌های پیشرفته جاسوسی گسترده آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در اختیار مطبوعات گذاشت.

در این گزارش همچنین به این مسئله اشاره شد که وزارت دادگستری آمریکا با ضبط مکالمات تلفنی خبرنگاران اسوشیتدپرس بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی، از این خبرنگاران برای شناسایی منبع افشای اطلاعات سازمان سیا استفاده کرد.

ممکن است برخی آمریکایی‌ها تروریسم را تهدیدی جدی بدانند و بر این عقیده باشند که امنیت ملی و آزادی مطبوعات باید در توازن باشد؛ اما در واکنش به این مسئله می‌توان به نام کشورهایی اشاره کرد که 10 جایگاه‌ اول را در رده‌بندی "شاخص آزادی مطبوعات" به خود اختصاص داده‌اند. این کشورها عبارتند از: فنلاند، هلند، نروژ، لوکزامبورگ، آندورا، لیختنشتاین، دانمارک، ایسلند، نیوزلند و سوئد. در همه این کشورها امنیت کامل وجود دارد.

همان‌ گونه که آزادی مطبوعات در کشورهای مذکور به پیروزی تروریسم در این کشورها منجر نمی‌شود، تلاش برای محافظت از امنیت ملی نیز نمی‌تواند توجیه مناسبی برای اعمال محدودیت بر آزادی مطبوعات باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار