هيات هندي امروز در ديدار با وزير راه و شهرسازي با ابراز تمايل شركت‌هاي هندي براي سرمايه‌گذاري در حوزه حمل ونقل به ويژه بندر چابهار بر ايجاد خط مستقيم كشتيراني از چابهار به بنادر هند تاكيد و خواستار گسترش حمل ونقل مستقيم بين دو كشور شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عباس آخوندي امروز يكشنبه در ديدار با دي.پي. سريواستاوا سفير هند در تهران با تشكر از علاقه‌مندي طرف هندي به بندر چابهار اظهار داشت: ما خواهان نتيجه ملموس در مذاكرات هستيم و تعيين برنامه زمان بندي براي عملياتي كردن امور لازم است و در بخش راه آهن زودتر به نتيجه خواهيم رسيد.

وي بيان كرد: مدير عامل شركت راه آهن در آينده نزديك سفري به هند خواهد داشت و شوراي هماهنگي و سياست‌گذاري تأمين مالي خارجي در وزارت راه وشهرسازي تشكيل شده است و براي ما مهم است كه نوع سرمايه‌گذاري مشخص شود.

وزير راه وشهرسازي گفت: خط اعتباري يك ميليارد دلاري هند براي فاينانس پروژه‌ها نقش مهمي را در ايجاد تحرك لازم براي آغاز و عملياتي كردن طرح‌ها مي تواند نقش مهمي داشته باشد اما بايد از يك نقطه شروع كرد و حركت آغاز شود تا تصوير مطلوبي در ذهن دو طرف از اين همكاري شكل بگيرد.

وي يادآور شد: خريد تجهيزات موضوع كوچكي است در حالي كه طرح‌هاي وسيعي در حوزه ريلي وجود دارد و به زودي معاون بنده در حوزه ريلي به هند سفر خواهد كرد.

آخوندي افزود: پيشنهاد مي كنم همكاري و سرمايه‌گذاري از بخش ريلي آغاز شود و دكتر اصغر فخريه كاشان، معاون ارزى اسبق بانك مركزي به منظور مذاكره در اين خصوص از طرف وزارت راه وشهرسازي معرفي مي‌شود و در اين خصوص با وزارت اقتصاد و دارايي مذاكره براي صدور مجوزهاي لازم خواهيم داشت.

وي گفت: از آقاي فخريه كاشان مشاور وزير و رئيس شوراي هماهنگي و سياست‌گذاري تأمين مالي خارجي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي درخواست مي‌‌كنم با شما در تماس باشد.

وزير راه وشهرسازي افزود: براي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در كشور طرحي را در نظر داريم كه در صورت نهايي شدن جزئيات آن را به اطلاع شما خواهيم رساند.

همچنين در اين ديدار دي.پي. سريواستاوا سفير هند در تهران با اشاره به ديدار هيات هندي با رئيس سازمان بنادر و دريانوردي در هفته گذشته بيان داشت: بندر چابهار موقعيتي استراتژيك در منطق دارد و راه دسترسي كوتاه به كشورهاي آسياي مركزي محسوب مي‌شود.

سفير هند در تهران اعلام كرد: اين كشور آمادگي صادرات 200 هزار تن ريل uic60 به ايران را دارد و يك شركت هندي آمادگي دارد بين چابهار و بنادر هند خط مسسسقيم كشتيراني داير كند. در حالي كه هم اكنون كالاهاي كانتينري در حال حاضر عمدتا از دبي به ايران منتقل مي‌شود كه در پي آن هزينه انتقال كالا به ايران افزايش مي‌يابد.

وي يادآور شد: چابهار مهمترين منطقه بندري در شرق مرز ساحل جنوبي ايران است و اتصال خطوط ريلي به اين بندر بايد در اولويت قرار گيرد و بايد هاب جا به‌جايي محصولات پتروشيمي در چابهار داير شود.

دي.پي. سريواستاوا اظهار كرد: يك شركت خصوصي هندي با توجه به اينكه منافعي را در كشورهاي غربي دارد حاضر است براي سرمايه گذاري به ايران بيايد.

براي امضاي تفاهم نامه با سازمان بنادر و دريانوردي زمانبندي دو ماهه مناسب است و در خصوص سرمايه‌گذاري اگزيم بانك هند مايلم هياتي از دوطرف تبادل نظر داشته باشند.
وي اعلام كرد: در فاز نخست اعتبار ساخت پايانه كانتينري چابهار 147 ميليون دلار در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار