"تونی ابوت" در توجیه فعالیتهای جاسوسی این کشور اعلام کرد دولتش از فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی « به نفع دوستان » خود « برای حفظ و تقویت ارزش ها » استفاده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، "تونی ابوت" نخست وزیر استرالیا روز یکشنبه در توجیه فعالیتهای جاسوسی این کشور اعلام کرد دولتش از فعالیت سازمان های اطلاعاتی « به نفع دوستان » خود  « برای حفظ و تقویت ارزش ها »  استفاده کرده است.

نخست وزیر استرالیا این سخنان را در پی انتشار گزارش هایی درباره جاسوسی آژانس اطلاعاتی این کشور از یک شرکت حقوقی آمریکایی در اندونزی بیان کرد.

روابط بین این دو کشور در ماه نوامبر در پی انتشار گزارش‌هایی در این باره که استرالیا تلاش کرده است از تماس‌های تلفنی سوسیلو بامبانگ یودیویونو رئیس جمهور اندونزی ، همسرش و چند تن از مقامات بلندپایه این کشور در سال 2009 جاسوسی کند، به پایین ترین سطح خود رسید.

جاکارتا به این ادعاها با خشم واکنش نشان داد ، ادعاهایی که بر اساس اسنادی مطرح شده اند که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد. در پی این گزارش ها، اندونزی سفیر خود را از استرالیا فرا خواند و همکاری های خود را با استرالیا در زمینه های مهم از جمله قاچاق انسان به حالت تعلیق درآورد.

ادعاهای جدید روز یکشنبه توسط روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مطرح شدند . در گزارش نیویورک تایمز ادعا شده است سازمان های جاسوسی استرالیا طی مناقشه تجاری اندونزی با آمریکا از مقامات اندونزی جاسوسی می کردند و به آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد به اشتراک گذاشتن اطلاعات به دست آمده را مطرح کردند.

ابوت از تأیید این گزارش خودداری کرد ، گزارشی که بر اساس اسناد فاش شده از سوی اسنودن منتشر شده است.

در این گزارش همچنین آمده است آژاسن اطلاعاتی استرالیا از مذاکرات تجاری بین مقامات اندونزی و وکلای آمریکایی‌شان جاسوسی می کرده است.

آبوت در گفتگو با خبرنگاران گفت:« ما هرگز درباره موضوعات اطلاعاتی اظهار نظر نمی کنیم .»

با این حال، ابوت اعلام کرد :« ما از اطلاعاتی که به عنوان بخشی از عملیات جاسوسی و امنیتی عادی خود به دست آوردیم برای آسیب زدن به کشورهای دیگر استفاده نکردیم.»

او همچنین گفت:« ما از این اطلاعات به نفع دوستانمان استفاده کردیم. ما این اقدامات را به منظور حفظ و تقویت ارزش هایمان انجام دادیم.»

نخست وزیر استرالیا افزود:« ما از این اطلاعات به مظنور حفاظت از شهروندان خود و شهروندان دیگر کشورها استفاده کردیم و مطمئنا از این اطلاعات برای پیشبرد اهداف تجاری استفاده نکردیم.»

انتشار گزارش نیویورک تایمز در حالی صورت می گیرد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا  به کشورهای جنوب شرق آسیا سفر کرده و تنش ها بین کانبرا و جاکارتا بر سر اقدامات سخت گیرانه ارتش استرالیا برای بازگرداندن کشتی های حامل مهاجران به اندونزی افزایش یافته است .

در گزارشی که در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته است به اطلاعات بیشتری از مناقشه تجاری و نام شرکا حقوقی آمریکایی اشاره ای نشده است.

این در حالی است که ماری "ناتالگاوا" وزیر امور خارجه اندونزی اعلام کرد درباره سیاست های استرالیا در قبال پناه جویان با جان کری گفتگو خواهد کرد و این گونه اقدامات را « ناقض ارزش های انسانی » توصیف کرد.

کشتی های استرالیایی چندین بار وارد حریم آبهای اندونزی شدند و کانبرا اعلام کرده است این اقدام سهوا صورت گرفته است.

آبوت روز یکشنبه گفت استرالیا « به حق حاکمیت اندونزی احترام می گذارد.»

او همچنین گفت:« ما خواهان همکاری نزدیک با اندونزی در زمینه بازگرداندن مهاجران هستیم .»
دولت محافظه کار استرالیا از اسنودن انتقاد کرده است . 

"جولی بیشاپ" وزیر امور خارجه استرالیا در سخنانی در ماه ژانویه در واشنگتن،  « خیانت بی سابقه » اسنودن را محکوم کرد .

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار