قدمت این جاهای پا نزدیک به 850 الی 950 هزار سال پیش برآورد شده است. این موضوع مسئله حضور انسان کهن در اروپایی شمالی را به اثبات می رساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،به نقل از صداي روسيه؛ دانشمندان موفق به کشف قدیمی ترین جای پای بشر در سواحل شهر "نورفوک" در نزدیکی شهر "هپیزبورگ" در شرق انگلستان شدند. قدمت این جاهای پا نزدیک به 850 الی 950 هزار سال پیش برآورد شده است. این موضوع مسئله حضور انسان کهن در اروپایی شمالی را به اثبات می رساند.

دکتر "نیک اشتون" از کارشناسان موزه‌ی انگلستان در رابطه با این موضوع می گوید:

 این یکی از مهمترین و حتی به جرات می‌توان گفت که مهمترین کشفی است که در سواحل انگلستان رخ داده است. این مهم می تواند تعبیر و دیدگاه ما را نسبت به مهاجرت انسان‌ها به انگلستان و در کل به اروپا تغییر دهد.
این جای پاهای به جا مانده برای اولین بار در ماه می 2013 میلادی و در زمان پایین آمدن آب ساحل بر اثر جزر و مد یافت می‌شود. در قسمتی از ساحل، فرورفتگی هایی از جنس گل و لای وجود دارد که به خاطر عدم جریان آب (یا جریان بسیار ضعیف آب) و تکان نخوردن گل و لای، جاهای پا نیز دست نخورده باقی مانده‌اند.

چنین اکتشافاتی بسیار نادر اتفاق می‌افتند. آنچه که در سواحل هپیزبورگ کشف شده است، قدیمی‌ترین رد پای انسان با چنین قدمتی در اروپا است. تمامی کشفیات در رابطه با ردپای انسان تا پیش از این، فقط و فقط در قاره‌ی آفریقا یافت و به ثبت رسیده بوده است. لازم به ذکر است که قدیمی ترین ردپای انسان که نزدیک به 3،5 میلیون سال قدمت دارد، در شهر "لاایتولی" در کشور تانزانیا کشف شده است.
آزمایش مربوط به قدمت این جاهای پا توسط دکتر "ایزابل د گروت" از دانشگاه "لیورپول" انگلستان انجام شده و ثابت شده است که جاهای پا به انسان ها تعلق داشته‌اند. به نظر می رسد که اینها جاهای پای 5 نفر متشکل از یک مرد و چند کودک و نوجوان باشند.

دکتر گروت در رابطه با رد پاهای کشف شده می گوید:
من بلافاصله توانستم پاشنه و انگشتان پا را شناسایی کنم. بزرگترین پا با واحدهای اندازه گیری امروزی، سایز 42 برآورد می شود. این ردپا به نظر می رسد که به یک مرد با قد 172 سانتیمتر تعلق داشته است. کوچکترین آنها نیز حدود 91 سانتیمتر قد داشته است. دیگر ردهای پا، یا به پسران نوجوان و یا بانوان کوتاه قد تعلق داشته اند. این بدان معناست که به احتمال فراوان اینها اعضای یک خانواده بودنده‌اند که به نظر می‌رسد به خاطر یافتن آذوغه و غذا در اطراف این ساحل پرسه می زدند.
پروفسور "کریس استرینگر" از موزه‌ی علوم طبیعی انگلیس یقین دارد که این کشف بزرگ، حضور "انسان پیشگام" را در نواحی کشور ما ثابت می‌کند. او همچنین در عملیات کشف ردپاهای کهن در سواحل هپیزبورگ، حضور داشته است.
او در ادامه می افزاید:
این کشف بزرگی برای ما به شمار می آید. اگر ما همین مسیر را ادامه دهیم بدون شک خواهیم توانست سنگواره های انسانهای کهن را نیز کشف کنیم.
جزئیات کامل این خبر در نشریه ی "PloS ONE " به چاپ رسیده است.

انتهاي پيام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار