رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قزوين گفـت: اين استان رتبه اول کيفي سازي مسکن مهر در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛
ˈعلي فرخ زادˈ افزود: نظارت از مهمترين ارکان ساخت و ساز طرح هاي عمراني محسوب شده و بي توجهي به آن سبب افت شديد کيفيت، تضييع سرمايه هاي مالي و انساني کشور و در بسياري از موارد موجب به خطر افتادن جان بهره برداران طرح هاي عمراني خواهد شد.

وي اظهار کرد: مهمترين عامل در نظارت طرح هاي عمراني، بکارگيري مهندسين متخصص و متعهد است که بي شک مهندسين ناظر برخوردار از شرايط مذکور، مانع اصلي جلوگيري از بسياري اشتباهات انجام شده در روند ساخت و اجراي طرح هاي عمراني خواهند بود.

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين ادامه داد: در اين بين حضور مهندسين ناظر در طرح هاي ساختماني اعم از ساختمان هاي مسکوني، اداري و تجاري احداث شده سطح شهر که عموما توسط اشخاص حقيقي و فاقد تخصص مربوطه ساخته مي شود، حائز اهميت است.

وي اظهار کرد: وجود رابطه مالي مهندسين ناظر با مالکان و مجريان طرح هاي عمراني، کمبود درآمدهاي مهندسين ناظر در قبال مسووليت سنگين محوله به آنان و عدم کنترل دقيق فعاليت آنها از سوي مبادي مربوطه، از جمله مواردي است که مانع موفقيت دستگاه نظارت در اينگونه پروژه ها شده است البته فرهنگ و اعتقاد کارفرما بر کيفيت ساختمان موثر است که بايد گفت در اين امر 6 سال متوالي رتبه اول ساختماني را در نظام مهندسي کسب کرده ايم.

فرخ زاد گفت: عمر ساختمان ها در کشور بين 35 تا 40 سال ولي در کشورهاي پيشرفته اين رقم تا 100 سال است البته در منظر شهري در صنعت شهرسازي و معماري اسلامي و سنتي، ترافيک، حمل و نقل، نقشه برداري و غيره فعاليت و نظارت دارد.

وي با اشاره به مشکلات مسکن مهر افزود: مسکن مهر از سياست هاي کلان دولت بود، استاد کار به اندازه کافي نداشتيم و بايد در يک مقطع زماني با قيمتي که واگذار شده بود خانه ها را تحويل مي داديم ولي به طور کلي مسکن مهر استان رتبه اول کيفيت را کسب کرده است زيرا تمام افرادي که در اين طرح شرکت داشتند داراي صلاحيت بودند.

اين مسوول گفت: در استان قزوين دو ميليون مترمربع ساخت و ساز در قالب 55 هزار واحد مسکوني مهر انجام شده و 50 هزار نفر بصورت مستقيم فعاليت مي کنند که در حوزه مسکن مهر رتبه نخست کيفيت اجراي اين طرح در کشور را بدست آورده ايم.

فرخزاد، با بيان اينکه مسکن مهر موجب شده در حوزه فعاليت مهندسي و ساخت و ساز گام هاي موثري برداشته شود بيان کرد: بر اساس ماده 16 شيوه نامه ماده 33 تقسيم کار، نظارت جزو وظايف سازمانهاي نظام مهندسي ساختمان است و هم اکنون با اجراي طرح مسکن مهر در استان قزوين زمينه مناسبي براي اشتغال مهندسان بوجود آمده است.

وي ادامه داد: سازمان نظام مهندسي ساختمان قزوين همچنين در حوزه مسکن مهر بر کنترل کيفيت قطعات به کار رفته در آسانسور با توجه به استانداردهاي جهاني توجه ويژه اي داشته است.

اين مسوول از حضور همه جانبه مهندسان متخصص در طراحي، اجرا و نظارت بر مسکن مهر خبر داد و يادآور شد: اين امر علاوه بر آنکه کيفيت بهتر، هزينه کمتر و سرعت بالا در اجراي طرح ها را به همراه داشته از مهمترين شاخص هايي بود که مسکن مهر استان را در کشور متمايز کرده است./ش ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.