روزنامه نگار عرب گفت: روز به روز از قدرت گروه‌های مخالف در برابر ارتش سوریه کاسته می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد السطوحی" در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از نیویورک درباره مذاکرات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان و در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان ملل در این مذاکرات شکست خورده است، گفت: سازمان ملل طرف اصلی در این مذاکرات نیست و نمی‌توان از شکست یا پیروزی سازمان ملل سخن گفت. سازمان ملل به عنوان میانجی کشورها برای حاصل شدن توافق، میانجیگری این مذاکرات را برعهده دارد. تنها زمانی این توافق حاصل خواهد شد که اوضاع میدانی در سوریه تغییر کند و در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت اوضاع میدانی تغییر کند. نمی توان از بشار اسد و دولت وی خواست با تشکیل دولت انتقالی موافقت کند، این در حالی است که مخالفان بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی و کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید دارند. اوضاع میدانی در سوریه این فرصت را به مخالفان نمی دهد تا خواسته آنان در این کشور محقق شود و شکست این دور از مذاکرات نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: اوضاع کنونی در سوریه به ویژه در مسئله مذاکره میان دولت و مخالفان بسیار دشوار و پیچیده شده است و می‌شد بر اساس طرح شش ماده‌ای کوفی عنان در گذشته به توافق رسید چرا که گروه‌های مخالف در آن زمان از قدرت بیشتری برخوردار و یکپارچه بودند و تروریست‌ها در شرق سوریه حضور نداشتند. درگیری‌ها در سوریه محدود به گروه های مخالف و نیروهای بشار اسد نیست بلکه این درگیری ها را میان گروه های مخالف نیز شاهد هستیم و این وضع رسیدن به راه حل را دشوار می کند. مشکل دیگر درباره ساختار گروه های مخالف است. باید مشخص شود گروه مخالف، چه طرفی است. ائتلاف ملی که در کنفرانس ژنو حضور ندارد نماینده گروه های درگیر در داخل سوریه نیست. گروه های وابسته به ائتلاف در عرصه نظامی در برابر نیروهای داعش و جبهه النصره عقب نشینی می‌کنند.

السطوحی درباره نقش روسیه و آمریکا در این مذاکرات افزود: موضع روسیه در این مذاکرات روشن است. این کشور از ابتدا حمایت قاطعی از بشار اسد و دولت وی داشت. دولت آمریکا تا کنون سیاست روشنی در تعامل با بحران سوریه نداشته است و مقامات آمریکایی اعتراف می کنند سیاست این کشور در سوریه نتوانسته است به هدفی برسد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از گزینه های دیگر این کشور در تعامل با بحران سوریه سخن گفته است. پیدا کردن گزینه های دیگر مشکل اساسی سیاست آمریکاست. واشنگتن نمی تواند خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شود چرا که قدرت کنار زدن وی از قدرت را ندارد. واشنگتن به این امید بسته بود برای حل بحران سوریه با مسکو هماهنگی کند و در نهایت روشن شد که روسیه در پی محقق کردن اهداف آمریکا نیست. واشنگتن در حال حاضر می خواهد حمایت های تسلیحاتی و آموزشی خود را در اختیار گروه های مخالف میانه رو در سوریه قرار دهد. گزینه نظامی آمریکا در تعامل با سوریه نیز ابهاماتی روبروست. تیم اوباما پیشنهاد می دهد یا باید آمریکا به مانند اشغال عراق به سوریه حمله کند یا این که وارد درگیری نظامی با این کشور نشود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار