وزیر امور مجاهدان( جنگجویان قدیمی الجزایر در انقلاب آزادیبخش) پرونده آزمایش های هسته ای فرانسه در صحرای الجزایر را بسیار سنگین خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری کویت؛ محمد شریف عباس روز شنبه در دیدار از استان میله در شرق الجزایر در سخنانی گفت:« پرونده قربانیان آزمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر همچنان باز است، این پرونده به ویژه بخشی از آن که متعلق به آزمایشات هسته ای در منطقه رقان در جنوب پایتخت است بسیار سنگین است».
وی افزود:« در این پرونده، کار از درخواست برای پرداخت زیان به کسانی که در اثر آلودگی هسته ای منطقه به سرطان دچار شده اند فراتر رفت، باید برای پاک سازی این مناطق از آلودگی های هسته ای فکری کرد».
 محمد شریف عباس افزود:« فرانسوی ها قانونی را برای پرداخت خسارت به زیان دیدگان از آزمایش های هسته ای در الجزایر تصویب کردند اما این خسارت نباید تنها شامل افراد شود بلکه باید برای پاکسازی مناطق آلوده که به مناطق ممنوعه تبدیل شده اند نیز خسارت پرداخت شود».
وزیر مجاهدان در کابینه الجزایر ادامه داد:« البته پرداخت خسارت به زیان دیدگان آزمایشات هسته ای در دوران استعمار فرانسه بر الجزایر به معنی مختومه شدن پرونده نیست زیرا زیان این جنایت تنها شامل افراد زیان دیده نیست بلکه این آزمایش ها به آلودگی زیست محیطی در کشور منجر شده است».
روزنامه لوپاریزین روز گذشته سندی را از ارتش فرانسه منتشر کرد که شامل نقشه آزمایش های هسته ای این کشور در الجزایر بود.
در این سند آلودگی هسته ای برخی از مناطق الجزایر فاش شد. این سند سالها سری بود.
ارتش فرانسه در سالهای 1960 و 1961 آزمایشاتی هسته ای در صحرای رقان الجزایر انجام داد و این آزمایشات منجر به ابتلای 42 نفر از شهروندان الجزایری به سرطان و تولد نوزادان ناقص الخلقه شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار