قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌بندر آپرین در سال‌های اخیر به عنوان بندر خشک فعال بوده است اما طبق برنامه پنجم 2500 هکتار از فرودگاه امام خمینی(ره) برای منطقه اقتصادی ویژه درنظر گرفته شده است تا بندر خشک در آنجا ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی محمد نوریان امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی و صنایع وابسته در شبکه تجارت ملی و بین‌المللی، اظهار داشت: حمل و نقل در کشور ایران سابقه طولانی دارد اما بخش خصوصی ‌نتوانسته است نقش بسزایی در حمل و نقل ایجاد کند و اغلب نهادهای قانونگذار و ناظر، همه در این حوزه‌ها فعال بوده‌اند.

وي اضافه کرد: امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاهی که با حضور بخش‌های مختلف علمی، دانشگاهی و عملیاتی انجام می‌شود به رشد حمل و نقل ترکیبی بیانجامد.

نوريان گفت: در این همایش بخش خصوصی، بخش دولتی، متخصصان علم حمل و نقل، فورواردرها و فعالان و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل حضور دارند.

نوریان اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری کارگاه‌های تخصصی و پنل‌های علمی، این همایش به نتیجه مطلوبی بیانجامد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در روز پایانی همایش با حضور وزیر راه و شهرسازی تصمیماتی برای توسعه حمل و نقل ترکیبی اتخاذ می‌شود تا زمینه‌های لازم در زمینه مقررات داخلی و بین‌المللی حمل و نقل ترکیبی، ایجاد پنجره واحد، تسهیل‌سازی عبور و مرور کالا برای بخش خصوصی و رشد حمل و نقل چندوجهی، فراهم شود.

نوریان اضافه کرد: حاصل این کار افزایش سهم حمل و نقل چندوجهی به خاطر رشد حمل و نقل و تأثیر بسزای آن در GDP کشور خواهد بود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی بیان کرد: ایران کشوری ترانزیتی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن امیدواریم تا سال 1404 به اهداف تعیین‌شده در این‌باره دست یابیم.

وی بیان کرد: زمانی که کالایی وارد کشور می‌شود همه ساختارهای حمل و نقل به طور مجزا جابه‌جایی آن را انجام می‌دهند یعنی ابتدا بار از طریق دریا وارد می‌شود سپس از طریق ریل منتقل شده و پس از آن از طریق حمل و نقل جاده‌ای توزیعِ خرد می‌شود؛ وقتی که همه مدل‌های حمل و نقل با یکدیگر هماهنگ می‌شوند، این پروسه انتقال کالا سرعت گرفته و هزینه کمتری خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه به ایجاد بنادر خشک در کشور، گفت: خاصیت این بنادر این است که کمک می‌کند در زمینه ترانزیت تسهیلاتی فراهم شود؛ طبق قانون برنامه پنجم توسعه موظف هستیم ایران به عنوان هاب اول منطقه در زمینه کارگو (حمل بار) عمل کند و طبیعی است که آثار اقتصادی آن مطلوب خواهد بود.

وی اضافه کرد: ‌بندر آپرین در سال‌های اخیر به عنوان بندر خشک فعال بوده است اما طبق برنامه پنجم 2500 هکتار از فرودگاه امام خمینی(ره) برای منطقه اقتصادی ویژه درنظر گرفته شده است تا بندر خشک در آنجا ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به جاده‌های دسترسی در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره)، سیستم حمل و نقل هوایی کارگو در این فرودگاه، وجود تجهیزات کارگو فرودگاه، اتصال آنتنی راه‌آهن ‌به این فرودگاه و در کنار آن اتصال به مترو، ‌فرودگاه امام خمینی (ره) از نظر بندر خشک، توسعه خواهد یافت.
 
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: سعی می‌کنیم در مبادی ورودی کشور بنادر خشک ایجاد کنیم اما محور اصلی توجه به بنادر خشک، فعلاً بندر خشک آپرین در نزدیکی تهران، فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه پیام است که حمل و نقل چندوجهی خواهند داشت.

نوریان بیان کرد: اگر مجموعه برنامه‌های حمل و نقل چندوجهی با همکاری همه مدل‌های حمل و نقلی توسعه یابد، سهم حمل و نقل در GDP کشور افزایش می‌یابد، این رقم در حال حاضر کمتر از 10 است در حالی که در کشورهای پیشرفته سهم حمل و نقل ترکیبی در GDP بیشتر از 20 است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بندر خشک ، فرودگاه ، اپرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار