معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق لایحه‌ای که دولت به مجلس داده پیش‌بینی شده بود 10 هزار میلیارد تومان از درآمد فاز دوم هدفمندی، به توسعه حمل و نقل ریلی و کمک به تولید کشور اختصاص یابد که در مجلس تغییراتی در آن ایجاد و به چند ماه بعد موکول شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن پورسید آقایی امروز در حاشیه دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی و صنایع وابسته در شبکه تجارت ملی و بین‌المللی، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امیدواریم منابع مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود، گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا قید شده بود که بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش نرخ حامل انرژی به توسعه حمل و نقلی کشور اعم از ریلی برون شهری و درون شهری اختصاص یابد که در فاز اول رقمی در این باره اختصاص نیافت.

وي در ادامه اظهار داشت: مزیت استفاده از حمل و نقل ریلی صرفه‌جویی در مصرف سوخت است بنابراین اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌کند تا ریل مزایای بیشتر خود را نشان دهد و توسعه یابد.

آقايي ادامه داد: طبق لایحه‌ای که دولت به مجلس داده پیش‌بینی شده بود 10 هزار میلیارد تومان از درآمد فاز دوم هدفمندی، به توسعه حمل و نقل ریلی و کمک به تولید کشور اختصاص یابد که در مجلس تغییراتی در آن ایجاد و به چند ماه بعد موکول شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری اولیه زیادی لازم دارد و پس از آن مزیت‌های خود را در کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح و عدم تولید آلاینده‌های زیست محیطی نشان می‌دهد.

پورسیدآقایی بیان کرد: در سال‌های اخیر بودجه عمرانی کشور هر سال کاهش یافته است، بنابراین چنین سرمایه‌گذاری در بخش ریلی انجام نشده است.

***بودجه 4 برابري را آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت امسال در لایحه بودجه 1500 میلیارد تومان به بودجه راه‌آهن اضافه کرد که این 4 برابر بودجه سال‌های عادی است تا بدین ترتیب کارهای زیربنایی و توسعه‌ای راه‌آهن انجام شود.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه منابع مورد نیاز باید فراهم شود تا بخش ریلی رشد کند، گفت: در هدفمندی یارانه‌ها نیز ارقامی که پیش‌بینی شده بود 3 هزار میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن در جهت توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جایگاه حمل و نقل ریلی در حمل و نقل چندوجهی اظهار داشت: یک ضلع اصلی حمل و نقل چندوجهی ارتباط راه‌آهن با بنادر کشور است؛ بنادر نقش مبادی ورودی بار به کشور را دارند و حمل و نقل ریلی شاهراهی است که بار را از بنادر به مرکز کشور می‌آورد و سپس حمل و نقل جاده‌ای برای توزیع کالا در اطراف شهرهای بزرگ خواهد بود.

پورسیدآقایی بیان کرد: بارها به جای آنکه در بنادر نگهداری و از طریق جاده به مرکز منتقل شده و پخش شود، از بنادر مستقیماً به چند بندر خشک در مرکز کشور به وسیله ریل منتقل می‌شود و سپس در مسیرهای کوتاه از حمل و نقل جاده‌ای برای توزیع استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم به توسعه بندر آپرین توجه جدی شده است، آیین‌نامه‌های مربوطه آن نوشته شده و امیدواریم به زودی بتوان بندر آپرین را با انتقال گمرک به آنجا و جابه‌جایی انبارهای عمومی به این بندر خشک راه‌اندازی کرد تا بارها‌مستقیماً از کشتی توسط خط آهن به بندر آپرین در نزدیکی تهران منتقل شود و سپس از آنجا به مراکز مصرف، توزیع شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه باید تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی به اندازه‌ای باشد که جابه‌جایی کالا توسط ریل برای صاحب کالا صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: در حال حاضر پیشنهاداتی مطرح است تا از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، منابع مورد نیاز راه‌آهن در نگهداری خطوط تأمین و حق دسترسی به شبکه ریلی برای شرکت‌های خصوصی حذف شود و بدین ترتیب سودآوری بخش ریلی افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر عملیات نگهداری خطوط ریلی از محل تعرفه حق دسترسی به شبکه دریافت می‌شود و عملاً 57 درصد تعرفه حمل بار در راه‌آهن به عنوان عوارض وصول می‌شود تا هزینه‌های نگهداری راه‌آهن پوشش داده شود.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: این موضوع در حال پیگیری است که هزینه‌های خط‌آهن و تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی توسط دولت پرداخت شود و بدین ترتیب سودآوری شرکت‌ها افزایش یابد.

* فروش بلیت قطار از طریق یک سیستم جامع 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فروش بلیت قطار از طریق سیستم جامع راه‌آهن، توضیح داد: شرکت رجاء به عنوان پیمانکار راه‌آهن، کار فروش بلیت را انجام می‌دهد؛ شبکه فروش بلیت قطار باید شبکه‌ای واحد باشد تا مردم سردرگم نشوند.

آقايي تصريح كرد: وظیفه حاکمیت دفاع از حقوق مردم است و ما به عنوان دولت تأکید می‌کنیم که باید یک شبکه جامع فروش بلیت قطار وجود داشته باشد، همه شرکت‌ها تحت نظارت آن سیستم، فروش بلیت را انجام می‌دهند و آژانس‌ها پول صندلی هر شرکت را به حساب همان شرکت واریز می‌کنند و این امر نظارت حاکمیت را تقویت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تعدد سیستم فروش بلیت قطار، اجازه نظارت را از راه‌آهن سلب می‌کرد، گفت: سیستم جامعی که مدتی در بخش IT راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال طراحی بود مشکلاتی داشت و بخش فروش اینترنتی آن با مشکلاتی مواجه بود، بنابراین سیستم فروش بلیت رجاء که مدت‌ها فعالیت کرده بود و از نظر اینترنتی و حضوری مشکلی نداشت، انتخاب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته این شبکه توسط رجاء مدیریت نمی‌شود بلکه این سیستم توسط حاکمیت کنترل می‌شود و در واقع رجاء شبکه فروش بلیت خود را دراختیار راه‌آهن قرار داده است.

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: راه‌آهن در حال استفاده از سیستم رجاء است تا زمانی که سیستم اصلی در راه‌آهن طراحی شود و همه شرکت‌ها تحت آن سیستم، بلیت بفروشند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اختصاص ، ریلی ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار