مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری پنج طرح تحقیقی – ترویجی در استان اجرا شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، جهانگیر کاووسی هدف از اجرای این طرح‌ها را ترویج و اشاعه طرح‌های نو تحقیقی – ترویجی و آزمون نتایج طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته در شرایط زارع در زمینه‌های گندم، درختان دانه‌دار، پسته، هلو و شلیل انجام شد.

وی مهم‌ترین عناوین طرح‌ها را بررسی تاثیر دو قارچکش جدید بلیس و کولیس در کنترل شیمیایی سفیدک سطحی هلو و شلیل عنوان کرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تعیین و معرفی بهترین زمان سمپاشی و راه مبارزه با آفت پروانه چوبخوار پسته، استفاده از کلروفیل‌متر برای توصیه سرک نیتروژن در گندم در راستای کاهش مصرف کودهای نیتروژنه، استفاده از کودهای زیستی فلاویت به روش بذر مال در گندم، ارزیابی سم نوردوکس در کنترل بیماری آتشک درختان میوه دانه‌دار برشمرد.

اجرای طرح ۱۲۰هکتار از مزارع و باغات نمایشی استان در سال زراعی با مشارکت بهره‌برداران

کاووسی هدف از اجرای این طرح را، ترویج و اشاعه طرح‌های تحقیقی – ترویجی، آشنایی و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی با نتایج مثبت این طرح‌ها، ارتقاء دانش کشاورزی بهره‌برداران جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی برشمرد.

وی ادامه داد: این طرح در مزارع و باغات گندم، جو، کلزا، ذرت، سیب و زیتون انجام شده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مهم‌ترین عناوین این طرح را در مزارع و باغات نمایشی، مقایسه ارقام اروم، پارسی، پیشگام، اثر ریزمغذی‌ها بر عملکرد گندم آبی، مقایسه کود رویان و گوگرد با کود شیمیایی در گندم، تاثیر کود گوگرد و سولفات روی بر عملکرد کلزا، اثر ریز مغذی‌ها بر عملکرد جو، MV-۸۲-۱۲ با مقایسه رقم جوی بهمن، مدیریت صحیح مزرعه و ترویج الگوی مناسب کشت در راستای افزایش تولید عنوان کرد.

به گفته‌ی این مقام مسئول، این مدیریت در راستای اجرای مزارع و باغات نمایشی در سال جاری اقدام به برگزاری ۱۲ مورد روز مزرعه در سطح استان ویژه کشاورزان، مددکاران و تسهیل‌گران نموده که در این بازدید‌ها کار‌شناسان در خصوص مزایا و اثرات اجرای این طرح‌ها توضیحاتی ارائه کردند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، کشاورزی ، تحقیقی ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.