در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد

جزئیات کمیته‌های تخصصی اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات کمیته‌های تخصصی اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی را تشریح کرد.

علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت: این اجلاس متشکل از 4 کمیته شامل کمیته‌های امور سیاسی و روابط خارجی، امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق زن و خانواده و هم‌چنین کمیته امور فرهنگی، حقوقی و گفتگوی ادیان و تمدن‌هاست.
 
وی ادامه داد: در کمیته سیاسی رئیس و سخنگو مشخص شده است که مسئله قدس شریف و فلسطین و هم چنین سرزمین‌های اشغالی سوریه و لبنان مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت هم چنین پیگیری اقدامات انجام شده در اجلاس‌های قبلی که مصوب شده بود تعدادی از روسای مجالس برای اعلام حمایت و کمک به غزه به این کشور سفر کنند پیگیری خواهد شد هم چنین تشکیل هیئتی از مجالس اسلامی برای گفتگو با پارلمان‌های غربی جز دستور این جلسه است.  
 
وی تصریح کرد: گفتگو با پارلمان‌های غربی به این دلیل است که بتوانیم از معیارهای اسلامی‌مان و هم چنین تبیین مسائل در ارتباط با مواردی هم چون فلسطین و سرزمین‌های اشغالی و دیگر مسال مربوط به جهان اسلام دفاع کنیم هم چنین ارتقا و همبستگی میان کشورهای اسلامی و مبارزه با اسلام هراسی که متاسفانه از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تبیین می‌شود و مبارزه با تروریسم که اصلی است مهم اقدام کنیم هم چنین همکاری با سودان برای مبارزه با تحریم‌های تحمیلی به این کشور و مخالفت با تحریم‌های تحمیلی به جهان اسلام و همین طور بررسی وضعیت کشورهایی هم چون سومالی و مالی که هر دو کشور دچار بحران هستند و پیگیری پیشنهاد تبدیل منطقه خاورمیانه به یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که جمهوری اسلامی ایران جز پیشنهاد دهندگان این مسئله است و و هم چنین بررسی مسئله قره باغ و ایجاد تسهیلات در صدور روادید برای کشورهای اسلامی برای سفر به دیگر کشورها از مسائل مورد بررسی در این کمیته است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد مسائل قابل بررسی در کمیته اقتصادی و محیط زیست این اجلاس اظهار داشت: همان طور که اطلاع دارید یک چهارم جمعیت جهان متعلق به جهان اسلام است در صورتی که حدود 10 درصد ظرفیت تجاری و اقتصادی جهان در اختیار ما قرار دارد و این یک نقص بزرگ در حوزه اقتصاد جهان اسلام به شمار می‌رود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت بالقوه ما در حوزه اقتصادی بسیار بالاست به عنوان مثال نفت و گازی که ما در جهان اسلام در اختیار داریم در دنیا بیشترین است در صورتی که سطح اقتصاد و تجارت پایین است.  
 
بروجردی بیان کرد: ایده تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی چیزی شبیه به بازار مشترک کشورهای اروپایی از ایده‌هایی است که توسط ایران مطرح شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رفع موانع تجاری بین کشورهای اسلامی کمک به کشورهای اسلامی برای بیابان‌زدایی و مبارزه با پدیده ریزگردها و هم چنین همکاری در زمینه اصول آب و هم چنین توسعه پایدار مسائل زیست محیطی از مواردی است که در کمیته اقتصاد و محیط زیست بررسی خواهد شد.
 
بروجردی هم چنین بیان کرد: در زمینه حقوق بشر، تقویت حقوق بشر در بعد جهان اسلام و تبیین مواضع حقوق بشر براساس معیارهای اسلامی رد معیارهای تحمیلی حقوق بشر از سوی غرب به جهان اسلام و همبستگی با خانواده‌های فلسطینیان در بند رژیم صهیونیستی به ویژه نمایندگان مجلسی که در بند این رژیم هستند و حمایت از آن‌ها اقداماتی صورت خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: هم چنین در مورد حقوق زنان پیش‌نویس سند حقوق زنان و تقویت نقش زن در ساختار قدرت در کشورهای اسلامی هم چنین مشارکت زنان در رابطه با اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و دعوت از پارلمان‌های اسلامی برای تصویب قطع نامه‌های حمایتی در مورد خانواده و هم چنین حمایت و مراقبت از اطفال و تحکیم جایگاه جوانان در جهان اسلام در این کمیته بررسی می‌شود.  
 
بروجردی خاطر نشان کرد: در بعد فرهنگی و حقوقی نیز تشویق به تدریس زبان عربی به دانشجویان کشورهای اسلامی که به زبان دیگر صحبت می‌کنند حمایت از مسجد الاقصی در تهدیدات رژیم صهیونیستی و حمایت از مقدسات کشورهای اسلامی و هم چنین تلاش بر این که اتحادیه بتواند به عنوان ناظر حضور داشته باشد و هم چنین تلاش برای حمایت از حقوق کارگران مهاجر و خانواده آن‌ها از مواردی است که بررسی خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: در بعد گفتگوی تمدن‌ها نیز از سوی پارلمان‌ها و دولت‌های اسلامی برای تضمین اجرای قطع نامه سازمان ملل پیرامون حمایت از سازمان همکاری‌های اسلامی و هم چنین مبارزه با تعصب و تبعیض تحریک به خشونت و ارتکاب به این اعمال علیه اشخاص با استناد به دین و هم چنین حمایت از تلاش‌های انجام شده در خصوص گفتگوی مستمر و پارلمان‌های غربی اقداماتی است که در این حوزه صورت می‌گیرد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: این موارد به صورت کلی در پنج روز اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمیسیون ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار