این پرندگان قاچاق شامل 60 قطعه سهره خاکی، 10 قطعه سهره طلایی، 10 قطعه چکاوک طوقی و یک قطعه سهره هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود گفت : 81 قطعه پرنده قاچاق در شاهرود کشف شد.
سیدمهدی خاتمی افزود : دو نفر متخلف در ارتباط با قاچاق پرندگان دستگیر و پس از تشکیل پرونده های جداگانه در این خصوص برای صدور حکم به مراجع قضایی شهرستان ارسال شد.
وی تاکید کرد :این پرندگان قاچاق شامل 60 قطعه سهره خاکی، 10 قطعه سهره طلایی، 10 قطعه چکاوک طوقی و یک قطعه سهره هستند.
وی با اشاره به چگونگی دستگیری این متخلفین، خاطر نشان کرد : یکی از متخلفین که قصد انتقال این پرندگان را از خراسان به سمت تهران داشت شناسایی و دستگیر شد.
خاتمی با بیان اینکه 70 قطعه از این پرندگان، سهره خاکی و طلایی هستند، گفت: سهره طلایی زیستگاه آن در ایران ،عمدتا در شرق و جنوب شرقی است.
وی تاکید کرد : این پرنده با بال های زرد و سیاه، دم سیاه و سفید، صورت سرخ لاکی، و پشت قهوه ای خاکی که در ناحیه دم به سفیدی متمایل است و به صورت جفتی یا دسته جمعی زندگی می کند.
وی بیان کرد : سهره خاکی نیز پرنده ای به طول 14 تا 15 سانتیمتر و به اندازه گنجشک خانگی است که رنگ عمومی بدن آن خاکی است و در بال های آن اثری از رنگ صورتی دیده می شود و همچنین پرهای بال و دم آن سیاه رنگ با کمی از رنگ سفید در لبه پرها ست.
خاتمی به تفاوت های نوع ماده و نر این پرنده زیبا نیز اشاره کرد و افزود : بارزترین تفاوت نر و ماده آن در ناحیه بین چشم و منقار آن است که در پرنده نر حد فاصل چشم و منقار سیاه رنگ است، ولی در ماده خاکی رنگ است .
وی با بیان اینکه چکاوک طوقی نیز کمتر به صورت گله بزرگ دیده می شود، گفت : این پرنده 16 سانتیمتر طول دارد و ظاهری شبیه چکاوک گندم زار دارد، شاه پرهای دمش سفید و سرش بیشتر از چکاوک گندم زار کاکلی به نظر می آید و سطح زیرین بال هایش به تیر گی این پرنده نیست .
وی افزود : سه شکارچی غیرمجاز پرنده نیز درچند روز گذشته از منطقه شکارممنوع تپال شاهرود دستگیر شدند و از آنان چهار قطعه انواع پرندگان وحشی، توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست کشف و ضبط شد./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.