عارضه‌ای که در "غدد لنفاوی ریه" دیده می‌شود

بیماری سارکوئیدوز علائمی نظیر: علائم پوستی، چشمی، مفصلی و ریه دارد و به دلیل آنکه علت بیماری شناخته شده نیست بهتر است بیمار با مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه کند.

حمید سهراب پور فوق تخصص بیماری‌های ریوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سارکوئیدوز بیماری التهابی پاتوبیولوژیک بوده که تا به حال علت آن شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: 60 تا 70 درصد علائم بیماری سارکوئیوز در غدد لنفاوی ریه دیده می‌شود بعضی از پزشکان تصور می‌کنند که این بیماری عامل میکروبی یا علت آلرژی دارد اما هیچ کدام به اثبات نرسیده است. از دیگر علائم می‌توان به علائم پوستی، چشمی، سیستم عصبی، مفاصل علائم نادر قبلی اشاره کرد.

وی گفت: اگر بیماری در ریه تشدید باشد به صورت تنگی نفس بوده و فقط غدد لنفاوی را درگیر می‌کند. ضایعات پوستی معمولا روی ساق پا یا برجستگی‌های قرمز رنگ روی نقاط مختلف بدن به خصوص روی شانه و پوست سر پدیدار می‌شود که با ظاهرشدن این ضایعات با انجام نمونه برداری به راحتی تشخیص صورت می‌گیرد. در موارد نادری که بیماری، چشم را گرفتار می‌کند التهابی در پرده‌های داخلی چشم ایجاد شده و موجب تاری دید در فرد می‌شود.

وی بیان کرد: در علائم قلبی که نادر است ممکن است شخص با اختلال در رتیم قلب به پزشک مراجعه کند.

اختلال در مفاصل به صورت التهاب و درد، به خصوص در مچ پا ظاهر می‌شود و عارضه آخر، اختلال در سیستم عصبی بوده که منجر به تشنج در بیمار می‌شود.

وی اظهار داشت: در مجموع بیماری سارکوئیدوز، روند خوبی داشته و در طی 2 الی 3 سال بوجود می‌یابد. اما اگر التهاب شدید باشد مخصوصا در بین بیمار با استفاده از داروهای کورتیکول سیرویید درمان می‌شود و در معارضه چشمی با استفاده از قطره‌هایی، بیماری کنترل می‌شود.

وی توصیه کرد: چون علت بیماری سارکوئیدوز شناخته شده نیست بیمار با دیدن علائم ذکر شده به پزشک متخصص مراجعه کرده و سپس درمان صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیمار ، قلبی ، عصبی ، سیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیخ سفلی
۲۰:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
برای بزرگ شدن غدد لنفاوی ریه چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد بیرانوند
۲۲:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام.من مدت چند ماهه که دچار تب ولرز ودرد مفاصل دچار هستم و با بعضی آزمایش دکتر تشخیص تب مالت بوده ولی با مصرف یک ماه داروی تب مالت و انجام آزمایش گفتن تب مالت نیست حالا گفتنمشکل ریه هست حالا چه کار کنم
آخرین اخبار