وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از کره جنوبی و ژاپن که متحدان کلیدی واشنگتن در آسیا به شمار می روند خواست روابط بسیار متشنج با یکدیگر را بهبود بخشند و برای برقراری ثبات در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ جان کری در نشست مطبوعاتی مشترک با یون بیونگ سه، وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت ژاپن و کره جنوبی باید گذشته را فراموش کنند و به دنبال بهبود و تقویت روابط با یکدیگر باشند.
وی افزود :« همچنین ضروری است که ما همکاری سه جانبه محکم را به ویژه در برابر تهدید هسته ای کره شمالی حفظ کنیم.»
اگرچه برنامه هسته ای کره شمالی محور اصلی مذاکرات کری در کره جنوبی بود اما وی در این سفر درباره روابط سئول و کره جنوبی نیز گفتگو کرد. روابط متشنج کره جنوبی و ژاپن نگرانی هایی را نیز برای آمریکا بوجود آورده است.
کری تاکید کرد هیچ تردیدی وجود ندارد که روابط مثبت بین ژاپن و همسایگان آن کاملا به سود آمریکا ، منطقه و دو کشور است.
کره جنوبی و ژاپن هر دو از متحدان نظامی اصلی آمریکا در آسیا به شمار می روند و هر دو از کشورهای دخیل در مذاکرات شش جانبه درباره بلندپروازی های هسته ای کره شمالی هستند.
وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با بیان اینکه کره شمالی به عنوان یک کشور هسته ای پذیرفتنی نخواهد بود تاکید کرد: پیونگ یانگ باید به تعهد خود مبنی بر خلع سلاح هسته ای پایبند باشد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با یون بیونگ سی همتای خود از کره جنوبی در سئول این سخنان را مطرح کرد. این پنجمین گفتگوی بین وزرای امور خارجه آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته است.
جان کری اوایل روز پنجشنبه وارد کره جنوبی شد.
کره جنوبی اولین مقصد وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره ای به آسیا است که همچنین شامل سفر به چین، اندونزی و امارات است. جان کری پس از دیدار با پارک گئون های رئیس جمهور کره جنوبی با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
جان کری با بیان اینکه کره شمالی باید تعهد خود را نسبت به خلع سلاح هسته ای نشان دهد افزود: پیونگ یانگ باید صداقت خود را ثابت کند.
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به درخواست کره شمالی مبنی بر به تاخیر افتادن رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که قرار است اواخر این ماه برگزار شود، گفت: آمریکا معتقد است درست نیست این مسئله بشری به مسائل نظامی ربط داده شود.
کره شمالی در یک دیدار سطح بالا با کره جنوبی که روز چهارشنبه در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد خواستار تاخیر در رزمایش کره جنوبی با آمریکا و برگزاری آن پس از دیدار خانواده‌های کره ای مستقر در دو کره در اواخر این ماه شد.
سئول و پیونگ یانگ هفته گذشته با دیدار خانواده های کره ای مستقر در دو کشور که پس از جنگ سال 1950 از هم جدا شدند موافقت کردند. این دیدار از 20 تا 25 فوریه در منطقه کومگانگ کره شمالی برگزار خواهد شد.
وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که نیروهای مشترک کره جنوبی و آمریکا دو رزمایش از 24 فوریه تا 18 آوریل برگزار خواهند کرد. تاریخی که دو روز آن با زمان دیدار خانواده های کره ای تقارن دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار