القدس العربی نوشت حماس موشک‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارد که می‌توانند عمق تل آویو را هدف قرار دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در نسخه اینترنتی امروز خود در گزارشی به قلم اشرف الهور از غزه نوشت: در یک گزارش اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی آمده است گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس توانایی نظامی خود را در زمینه موشک‌های «ام هفتاد و پنج» که می توانند شهرهای تل آویو و قدس غربی را هدف قرار دهند، توسعه داده‌اند و صدها فروند از این موشک‌ها را که در حمله اخیر به غزه از آن‌ها استفاده کردند، در اختیار دارند. 

در گزارش روزنامه «اسرائیل الیوم» به نقل از منابع اسرائیلی آمده است جنبش حماس توسعه موشک های «ام هفتاد و پنج» را که قادرند عمق اسرائیل را هدف قرار دهند و به مناطقی از اسرائیل که در هفتاد و پنج کیلومتری نوار غزه قرار دارند، اصابت کنند، آغاز کرده است.

براساس این گزارش، افراد مسلح شاخه نظامی حماس این سامانه موشکی را توسعه داده‌اند به گونه‌ای که این شاخه مسلح ده‌ها فروند از این نوع موشک را در اختیار دارد و تا پایان سال جاری به ده‌ها فروند موشک دیگر دست خواهد یافت.

به گفته این منبع، جنبش حماس اخیرا به مجهز کردن این موشک‌ها، که خودش آنها را ساخته، و نه موشک‌هایی که از طریق تونل‌ها قاچاق می‌شد، گرایش پیدا کرده است.

اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که ارتش مصر تونل‌های قاچاق زیر زمینی متصل به نوار غزه را پر کرده تا جنبش حماس نتواند به مانند گذشته سلاح و موشک قاچاق کند.

این گزارش اسرائیلی درباره افزایش توانایی تسلیحاتی حماس هشدار داد و گفت حماس در درگیری آتی با غزه بر مرکز اسرائیل متمرکز خواهد شد؛ زیرا نیروهای اسرائیل برای حمایت از مرکز در برابر حملات «بی سابقه» موشک‌های «ام هفتاد و پنج» که تل آویو و دیگر شهرهای مرکز و نیز قدس را هدف قرار خواهند داد، تلاش می کند. 

پیش از این چند نفر از مسئولان حماس تاکید کرده بودند به هرگونه حمله جدید اسرائیل به غزه به شدت واکنش نشان می دهند و اجازه نخواهند داد اسرائیل از این جنگ سود ببرد.

در حمله اخیر اسرائیل به غزه موسوم به «ستون ابر» در نیمه نوامبر سال 2012 فعالان جنبش حماس برای اولین بار در تاریخ منازعه فلسطین-اسرائیل چند موشک «ام هفتاد و پنج» را به سوی شهرهای تل آویو و قدس غربی پرتاب کردند.

علت انتخاب «ام» برای نام این موشک‌ها اسم فرمانده سابق حماس «ابراهیم المقادمه» و «هفتاد و پنج» نیز نماد برد این موشک ها است.

اسرائیل ناچار شده است سامانه ضد موشکی «گنبد آهنین» را در شهرهای نزدیک به نوار غزه مستقر کند. در جنگ اخیر این سامانه با تعدادی از موشک های مقاومت برخورد و آن ها را در هوا سرنگون کرد اما تعداد دیگری از موشک ها از جمله موشک های «ام هفتاد و پنج» توانستند عبور و به هدف های مد نظر برخورد کنند.

در این گزارش اسرائیلی آمده است جنبش حماس اقدام به ساخت تونل هایی در وسط شهر غزه کرده است تا در صورت درگیری دوباره با اسرائیل بتواند از آن ها برای نقل و انتقالات و حمایت از نیروها و سران حماس استفاده کند.

این گزارش با استناد به اظهارات مقامات دستگاه های امنیتی اسرائیل احتمال وقوع انتفاضه سوم را در فلسطین کم دانست و افزود به رغم افزایش شدید حملات در ماه های اخیر انرژی ها در کرانه باختری برای به راه انداختن انتفاضه جدید کم شده و علت آن نیز بهبود اوضاع اقتصادی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار