
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، کارشناس فرايند توليد نوردگرم فولاد مبارکه اصفهان در اين باره گفت: چُکهاي غلتکهاي پشتيبان که در واقع تکيهگاه اين غلتکهااست يکي از قطعات مهم و راهبردی نوردگرم محسوب می شود که خود آنها نيز از قطعات مهم و حساسي تشکيل شده است.
مسعود نصيري با بيان اينکه کل نيروي نورد از طريق اين چُکها و سپس از طريق غلتک پشتيبان به غلتکِ کاري و سپس به ورق اعمال مي گردد خاطرنشان کرد: خرابي اين چُکها ميتواند آثار نامطلوبي بر روي کيفيت محصول و افزايش توقفات و در نتيجه کاهش توليد دارد.
وی در پاسخ به اين سؤال که چه عواملي باعث خرابي اين چُکها ميشود، تصريح کرد: هنگام نورد، نيروها و تنش هاي زيادي روي اين قطعات اعمال ميگردد که به مرور زمان و به دلايل مختلفي مانند روانکاري نادرست، بالارفتن دما، مشکلات لاينرهاي جانبي، عدم بارگذاري صحيح و ... خرابي اين چُکها افزايش مييافت که اجراي يک طرح با همکاري گروه هاي مختلف در نوردگرم، علل اين خرابيها بررسي و در بسياري از زمينهها با بهبود روانکاري و جلوگيري از افزايش درجه حرارت و جلوگيري از اعمال غير مجاز نيرو و ... مشکلات موجود برطرف شد.
کارشناس فرايند توليد نوردگرم فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: پس از اجراي اين طرح مطابق آمار موجود خرابي چُکها به ميزان سالانه 18 عدد ، 80 درصد کاهش يافت که بالغ بر600 هزار دلار در سال براي فولاد مبارکه اصفهان صرفهجويي ارزي به همراه دارد./
انتهای پیام