مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: با اجرای انواع طرح های جنگل کاری ، بیابان زدایی و تولید نهال استان در مرحله نخست برای 10 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ رضا احمدی افزود:  35 هکتار از اراضی استان ایلام در شهرستان های مهران، دهلران و ایوان به نهالستان و تولید انواع نهال های مرغوب و سازگار با شرایط آب و هوایی این مناطق اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت کنونی نهالستان مهران دو میلیون اصله نهال است گفت:  بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سال آینده این ظرفیت به سه میلیون اصله افزایش می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی ایلام بیان کرد: نهالستان شهرستان ایوان نیز دو میلیون اصله نهال سازگار با مناطق سردسیری تولید می کند.
احمدی ظرفیت تولید نهالستان شهرستان دهلران را 500 هزار اصله در سال و تولید سایر شهرستان ها را 250 هزار اصله عنوان کرد.
وی نهال های تولید شده در نهالستان های استان را متناسب با اهداف و مصارف صنعتی ، اقتصادی و دارویی دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام  یادآور شد: نهال های تولید شده در شهرستان مهران به عنوان نهالستان مادر مناطق گرمسیری ، دارای قابلیت رشد سریع ، شیره خام مرغوب، چوب ده و صرفه اقتصادی ، تجاری است.
احمدی ادامه داد: برای نخستین بار درخت کنار ( صدر ) خاص مناطق گرمسیری در این نهالستان تولید شده است.
وی اضافه کرد: نهال های تولید شده در نهالستان دهلران نیز مختص طرح های بیابان زدایی و بادشکن است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مهم ترین بحث در تولید نهال را مشارکت بهره برداران ، ادامه تولید توسط مردم برای فروش و کسب بازار کشورهای منطقه برای صدور نهال یا سایر فرآورده های نهالستان های استان اعلام کرد.
احمدی گفت: 300 هزار اصله اوکالیپتوس امسال به صورت رایگان میان مردم پخش شده است.
وی افزود: نهال ها و گیاهان زیرشکوب موجود در طرح های موفق مختلف استان همچون طرح توالی جنگل ، طرح جام ، بیابان زدایی و ... از نهالستان های داخل استان تولید و به مصرف رسیده است.
احمدی شناسایی درختان کهنسال و نادر استان به عنوان میراث و ذخیرگاه طبیعی و انتشار ژنتیکی این گونه ها را یکی دیگر از الویت های این اداره کل دانست./
 
 
 انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.