خروج یازده درصد از تسلیحات شیمیایی سوریه از خاک این کشور

شبکه خبری سی ان ان از خروج یازده درصد از تسلیحات شیمیایی سوریه از خاک این کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛شبکه خبری سی ان ان روز پنج شنبه به نقل از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی گزارش داد:یازده درصد از تسلیحات شیمیایی سوریه از زرادخانه‌های این کشور خارج شده است.

برخي منابع گفتند سوريه تنها 11 درصد از تسليحات شيميايي خود را در سه محموله تحويل داده و ممکن است نتواند به ضرب الاجل اواسط سال براي تکميل کردن روند انهدام ذخاير مواد شيميايي خود عمل کند.

سوريه بايد پيشتر بيش از 1300 تن مواد شيميايي خود را که به سازمان منع تسليحات شيميايي اعلام کرده بود ، تحويل مي داد. اين سازمان به همراه سازمان ملل متحد نظارت بر اجراي موافقتنامه روسيه و آمريکا را درمورد انهدام تسليحات شيميايي سوريه به عهده دارد.

سه منبع در سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي گفتند محموله سوم که شامل 54 متريک تن « هگزامين hexamine » که ماده خام براي تهيه مواد منفجر به شمار مي رود اين هفته منتقل کرد که به اين ترتيب مواد شيميايي منتقل شده سوريه در حال حاضر به طور کلي به کمي بيشتر از 140 تن مي رسد.

اين منابع افزودند اين ميزان تنها حدود پنج درصد از اولويت اصلي مواد شيميايي سوريه را تشکيل مي دهد که مي بايست منتقل مي شد.

يک منبع گفت : اين مواد شيميايي مهم هنوز منتقل نشده است و تنها مقدار کمي از آن انتقال يافته و اين بدين معني است که ما بسيار عقب تر از زمان برنامه ريزي شده هستيم. اگر قرار باشد ما به ضرب الاجل تعيين شده عمل کنيم آنها بايد به اين روند سرعت بخشند.  

روز گذشته رئیس عملیات نظارت بر امحای تسلیحات شیمیایی سوریه از دمشق خواست تا روند اجرای این ماموریت را تسریع بخشیده و سلاح های شیمیایی خود را سریعتر به بیرون از این کشور منتقل کند.



انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، ملل ، سی ، خبری ، شبکه ، شیمیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار