يك كارشناس مذهبي گفت: آزادي، ﯾﮑﯽ از ﻃﺒﯿﻌﯽﺗﺮﯾﻦ ﺣﻘﻮق اﻧﺴﺎن‌ها است و رشد وﮐﻤﺎل ﻫﻤﻮاره در ﺑﺴﺘﺮ آن ﺗﺤﻘﻖ مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد فاطمه دراني در سلسله جلسات بيان معارف كه در رواق دارالاحكمه حرم مطهر رضوي برگزارشد به بررسي آزادي كودك با نظارت سازنده پرداخت و عنوان كرد: اولین و مهمترین شرط برای ارتباط با فرزندان، همدلی با آنان و ابراز محبت به آنهاست.

وي اظهار داشت: محبت به فرزندان، زمینه لازم را برای تربیت صحیح آنها فراهم می‌کند و مسئولیت والدین در انتخاب شیوه تربیت و نقش كودكان در پرورش جسمی و روانی آنان بسیار مهم است.

اين كارشناس مذهبي گفت:‌ برخی‌از خانواده‌ها در تربیت فرزندان، سخت‌گیری می‌کنند. گروهی دیگر، خانواده های سهل‌گیر هستند که در تربیت فرزندان، راه مسامحه را در پیش می‌گیرند، ودر مقابل اين دو گروه، والدین مقتدری هستند که روش تربیتی آنها متفاوت است و در ارتباط با فرزندان و رفع نیازهای آنها، تناسب و اعتدال را رعایت می‌کنند.

وي در ادامه با اشاره به میزان آزادی که باید به کودکان داده شود، اظهار داشت: آزادی کودکان باید تا حدی باشد که کودک به خود، دیگران و اشیاء آسیب نرساند.

دراني به تشریح سبک‌های تربیتی پرداخت و در تعریف سبک مستبدانه گفت: در این سبک تربیتی، پدر و مادر اجازه هیچ نوع آزادی را به فرزند خود نمی‌دهند و برای خواسته‌های کودک خود اهمیتی قائل نیستند.

وي افزود: افراط و تفریط در آزادی کودکان منجر به آسیب‌های شدید تربیتی می‌شود. در اين شيوه، پدر و مادر هیچ گونه حد و مرزی را برای نیازهای کودک مشخص نمی‌کنند و برعکس سبک مستبدانه عمل می‌کنند،که بایستی برای جلوگیری از این آسیب‌ها، حد و مرز‌هایی را با نگاه دینی و برگرفته از سیره معصومین(ع) برای آنها مشخص کرد.

اين كارشناس مذهبي اظهار داشت: در مقابل افراط و تفریط، روش معقول و متعادل‌تری نیز وجود دارد. در خانواده‌های متعادل، تربیت فرزندان بر اصولی صحیح استوار است و با وجود اینکه والدین با شیوه‌هایی مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتار فرزندان، کنترل و نظارت دارند ، به استقلال و آزادی فکری کودکان آسیبی وارد نمی‌شود./

برچسب ها: حرم ، مطهر ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.