سخنران حرم مطهر رضوي گفت: تکریم و احترام به شخصیت کودک را می‌توان به عنوان یک وسیله و روش تربیتی معرفی کرد و اسلام بر این مهم تأکید فراواني داشته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حوريه خسروي در سلسله جلسات بيان معارف ويژه خواهران كه در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوي برگزار شد، به بررسي تكريم شخصيت كودكان پرداخت و عنوان كرد: تکريم و احترام کودکان بر شکل‌گيري شخصيت مثبت و عزت نفس آنها نقش تعيين کننده‌اي دارد.

وي به سيره معصومان (ع) در خصوص تکريم و احترام کودکان اشاره و عنوان كرد: قيام و استقبال از فرزندان به هنگام ورود آنها به مجلس، سلام کردن به کودکان، با احترام صدا کردن کودکان، عيادت از کودکان مريض از جمله شيوه‌هاي مختلف تكريم كودكان است.

اين كارشناس مذهبي ابراز داشت: پيامبر اکرم (ص) به هنگام ورود افراد به مجلس به احترام آنها مي‌ايستادند و براي آنها جا باز مي‌کردند، اما در برابر فرزندان خويش، امام حسن(ع) و امام حسين (ع) و حضرت فاطمه (س)، علاوه بر آن، چند قدم به استقبال آنان مي‌رفتند.

وي مشارکت كردن در بازي كودكان را نيز نوعي احترام معرفي كرد و افزود: شركت كردن در بازي کودکان و شغل آنها، که در واقع همان بازي است، نوعي تكريم و احترام به آنان است. پيامبر (ص) همواره با فرزندان خويش و حتي گاهي با کودکان اصحاب نيز بازي مي‌کردند.

خسروي به سيره معصومين (ع) درباره تکريم و احترام کودکان اشاره و عنوان كرد: ائمه اطهار(ع) همواره به کودکان و فرزندان خود شخصيت مي‌دادند که اين مرتبه‌اي بالاتر از تکريم و احترام است. يعني نگاه آنها به فرزندان و کودکان، به گونه‌اي بود كه آنها را افرادي با شخصيت و با فهم و آگاهي بسيار مي‌دانستند که در آينده بزرگان قوم خود خواهند شد و اين را به کودکان القاء مي‌کردند.

وي اظهار داشت: يکي ديگر از شيوه‌هاي شخصيت دادن ائمه اطهار (ع) به فرزندان خود، چنين بود که پاسخ برخي از مسائلي را که افراد از آنها سؤال مي‌کردند، به فرزندان خود ارجاع مي‌دادند، اين کار تمريني براي کودک در شکوفايي استعداد و معرفي کودک به ديگران بود.

اين كارشناس مذهبي، تكبر و زورگويي را از پيامدهاي سوء تحقير كودكان ذكر كرد و بيان داشت: تحقير کودک سبب ايجاد خود کم بيني در او مي شود و داراي آثار و پيامدهاي منفي بسياري است./


برچسب ها: سخنران ، حرم ، مطهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.