صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود دورنمای اقتصاد ایران را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، صندوق بین المللی پول در گزارش امروز خود مدعی شد، اقتصاد ایران به علت تشدید تحریم‌های بین‌المللی دچار ضعف شده است،اما در ادامه دورنمای اقتصادی این ایران را مثبت ارزیابی کرد.

این گزارش، وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده را، به علت توافق این کشور با گروه ۱+۵ رو به بهبود می داند.

این گزارش می افزاید: مسئولان دولت "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران،چالش های موجود در مقابل اقتصاد این کشور را می شناسند و اقدامات مقدماتی برای بهبود وضعیت را در بسیاری از زمینه ها آغاز کرده اند.

صندوق بین المللی پول با یادآوری کاهش رشد منفی اقتصاد، تاکید دارد که میزان تورم سالانه ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از ۴۵ درصد در ژوییه ۲۰۱۳ (تیر – مرداد ۱۳۹۲) به زیر ۳۰ درصد در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر – دی ۱۳۹۲) رسیده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "ریک گلاداستون" نوشت: صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه در یک ارزیابی درباره اقتصاد ایران اعلام کرد رشد اقتصادی امسال ایران به یک تا دو درصد خواهد رسید.

این گزارش در حالی منتشر شد که ایران می‌کوشد از طریق مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود تحریم‌های غرب را لغو کند.

ماه نوامبر توافقی موقتی میان ایران و گروه پنج به اضافه یک به دست آمد که ماه گذشته به اجرا گذاشته شد و برخی تحریم های ایران را لغو کرد. 

"مارتین سریسولا" دستیار مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول که سرپرستی هیئتی را در سفر به تهران از 25 ژانویه تا هشتم فوریه بر عهده داشت، در بیانیه ای در پایگاه اینترنتی این سازمان گفت: مقامات دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران، که تابستان گذشته انتخاب شد، «به خوبی از چالش‌ها و لزوم پیشبرد اصلاحات آگاهی دارند و کار مقدماتی را در بسیاری از این حوزه‌ها آغاز کرده‌اند.»

وی گفت گزارش جامع‌تر درباره ایران تا اواخر ماه مارس آماده خواهد شد.

ارزیابی صندوق بین المللی پول اعلام کرد تاثیرات توافق هسته ای موقتی برای کاهش تحریم ها که نوامبر گذشته در ژنو به دست آمد ممکن است به ثبات اقتصاد ایران کمک کرده باشد. سریسولا گفت: صندوق انتظار دارد رشد اقتصادی ایران پس از افت در سال های 2012 و 2013 امسال به یک تا دو درصد برسد. 

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها، در یک ایمیل گفت : من فکر می کنم اقتصاد ایران تثبیت شده است و در مسیر بهبود ملایم ، هرچند شکننده ، پیش می رود.

رسانه‌های خبری رسمی از احیای علاقه شرکت های خارجی به تجارت و سرمایه گذاری با ایران، به ویژه در خصوص یک هیئت فرانسوی که هفته گذشته از ایران دیدن کرده بود ، خبر می دهند. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده است این پیام را رد کند. اوباما روز سه شنبه در نیش‌دارترین یادآوری خود تاکنون گفت آمریکا «مثل یک تن آجر» روی کسانی که بخواهند از تحریم ها بگریزند فرود می آید. وی هنگامی که در واشنگتن میزبان فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه بود این هشدار را داد. 

دولت اوباما همچنین از برخی گزارش ها که حاکی است روسیه ممکن است سرگرم مذاکره با ایران درباره یک قرارداد مبادله کالا در برابر نفت به ارزش 1.5 میلیارد دلار در ماه باشد ابراز نگرانی کرده است. چنین معامله ای صادرات نفتی ایران را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. مقامات آمریکایی گفته اند چنین قراردادی به منزله نقض تحریم ها و تضعیف مذاکرات خواهد بود.



انتهای پیام/
برچسب ها: صندوق ، پول ، ایران ، اقتصاد ، دورنما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار