هشتمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت از روز 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری با حضور خودروسازان و قطعه سازان داخلی و بین المللی، در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  امیر عباس حسيني، معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت و دبیر اجرایی همایش، در تبيين ضرورت‏ ها و اهداف برگزاري سمينار موتورهاي درون‏سوز و نفت، كه هشتمين دوره آن در پ‍ژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد، بيان داشت: در هفت دوره قبلي اين همايش توانمندي‏ ها و يافته‏ هاي متخصصان داخلي و بعضا بين‏الملي در حوزه قواي محركه خودرو ارایه شدند. اهداف دوره ‏های قبلي بر رشد تكنولوژي، روش‎‏هاي جديد طراحي موتور، توسعه قواي محركه و موتورهاي درون‏سوز بوده تمرکز داشتند.

حسيني اشاره کرد كه يكي از دغدغه‏ هاي اصلي اين همايش كه در دوره‏ هاي گذشته چندان به آن توجه نشده بود، حضور متوليان سبد سوختي كشور از ابتدا تا انتهای برگزاری آن است و هشتمين دوره اين همايش با محوريت سبد سوختي كشور برگزار خواهد شد.

وي در ادامه  با بيان اين كه سبد سوختي كشور شامل سوخت به معناي عام و روغن به عنوان محركه موتور است گفت: هر دو اين عناصر اثراتی متقابل بر موتور و قواي محركه و نيز محيط زيست دارند و با توجه به اين كه  يكي از دغدغه‏ هاي سبد سوختي كشور ساخت سوخت‏ هاي ديزلي و بايوديزلي سازگار با محيط زيست است، يكي از محورهاي اصلي همايش اين نوع سوخت‏ ها خواهد بود.

دبير اجرايي همايش يكي ديگر از اولويت‏ ها را جلوگيري از هدررفت انر‍ژي با تمركز بر سيستم‏ هاي هم‏زمان گرما- حرارت(CHP) دانست و گفت: اين همايش با دو راهبرد اساسي فناوري‏هاي مرتبط با توسعه قواي محركه و بهينه‏ سازي مصرف انرژي برگزار خواهد شد.

حسيني با اشاره به اين كه پژوهشگاه صنعت نفت ركن توليد و توسعه فناوری در حوزه سوخت و نفت و بنابراين، در كنار انجمن موتور و دانشگاه صنعتی شريف، از متوليان حوزه فناوری و دانش قواي محركه است ابراز اميدواري كرد كه با استمرار اين همكاري و تعامل، استراتژي سبد سوختي كشور كه بر توانمندي‏ هاي كشور منطبق است با موفقيت توسعه یابد.

وی سپس ادامه داد: با توجه به اين كه كشور ما هم توليدكننده سوخت و انرژي است و هم در زمينه فناوری خودرو و مصرف جايگاهی قابل‏ توجه دارد، صاحب‏نظرن عرصه فناوری و توليد در دنيا و بزرگ‏ترين كشورهاي طراح و توليدكننده قواي محركه در اين همايش حضور خواهند داشت.

وي با بيان اين كه بزرگ‏ترين طراحان موتور دنيا، همانند اتريش و آلمان، در اين همايش شركت دارند بيان داشت که ديگر كشورهاي شركت ‏كننده در همايش در قالب همكاري با قطعه ‏سازان خودرو در نمايشگاه جانبي كه توانمندي قطعه‏ سازان داخلي را به نمايش مي‏ گذارد شركت خواهند كرد.

در بخش بين‏ الملل، وی آشنايي با وضعيت كشور در زمینه توسعه فناوری، هم در زمينه سوخت و روغن و هم در زمينه توسعه و توليد قواي محركه، را از مهم‏ترين اهداف همايش برشمرد تا شركت‏هاي خارجي بتوانند علاوه بر آشنايي با توانمندي‏ هاي متخصصان داخلي، همكاري با شركت‏هاي داخلي را مغتنم شمارند و زمينه همكاري در اين حوزه‏ ها به‏ تدريج بيش‏تر شود.

*سبد سوختی محور جدید همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت

 وي با اشاره به اين كه شعار اصلي همايش سبد سوختي كشور است، ديگر شعار مهم اين كنفرانس را محيط زيست پايدار و بهينه‏سازي مصرف انرژي برشمرد.

دبير اجرايي اين همايش در ادامه افزود: چيزي كه در اين همايش بسيار مشهود خواهد بود و به نوعي براي اولين بار اتفاق خواهد افتاد حمايت وزارت نفت از موضوعات ارایه‏شده در همايش است.
 
حسيني با اشاره به اين كه اين همايش هم براي خواص و هم براي عامه مردم مثمرثمر است گفت: همايش مذكور در بخش علمي كه به فناوری‏ هاي توسعه موتور و سوخت مي‏ پردازد به خواص مربوط است و عموم مردم نیز از برخي از ميزگردهاي اين كنفرانس، علي‏ الخصوص بخش‏ هايي كه به سبد سوخت مي‏ پردازند، استقبال خواهند کرد. در اين بخش نمايندگان سازمان محيط زيست،

 نمايندگان صنعت خودرو، نمايندگان وزارت نفت و به نوعي تركيبي از متوليان چرخه چاه تا چرخ حضور خواهند داشت. در اين بخش بحث‏ هايي مانند سبد سوخت، وضعيت آينده كشور، اثرات فعلي زيست‏ محيطي، راه‏هاي برون ‏رفت از مشكلات فعلي ناشي از فناوری كيفيت سوخت و كيفيت قواي محركه و راه‏هاي دست‏يابي به سوخت‏ هاي پاك‏تر و قواي محرك ه‏ای با قابليت استفاده از این سوخت‏ ها به چالش کشیده و درباره آنها تبادل نظر خواهد شد.
 
* رونمايي از نسل جديد موتورهاي ديزلي با حمايت وزرات نفت

حسيني با اشاره به اين كه اين همايش در سه روز برگزار خواهد شد گفت: در روز سوم كارگاه‏هايي هم در بخش‏هاي تخصصي و هم عمومي برگزار خواهند شد كه با توجه به ماهيت‏شان با استقبال عام‏تر دانشگاهيان و صنعت‏گران، به‏خصوص در بخش فناوری‏هاي ساخت و طراحي قطعات جديد خودرو و قواي محركه، قرار خواهند گرفت.

اين كارگاه‏ها هم‏زمان در پژوهشگاه صنعت نفت و شركت طراحي و توليد قواي محركه برگزار خواهند شد و در روز اول اين كنفرانس نیز در نمايشگاهي با حضور مقامات عالي‏ رتبه وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت از نسل جديد موتورهاي ديزلي که با حمايت وزارت نفت طراحي و ساخته ‏شده‏اند رونمايي خواهد شد.

وي در ادامه اضافه كرد كه متخصصان رشته ‏هاي مهندسي مكانيك، شيمي و مهندسي نفت و پالايش مخاطبان اصلی كارگاه‏های مختلف این همایش خواهند بود.

دبير اجرايي همايش در ادامه اشاره كرد که مديران عامل و اعضای هيئت مديره شركت‏ هاي مهم طراحي موتور در دنيا در اين كنفراس حضور دارند و سخنراني خواهند کرد و با اشاره به سخنرانان كليدي داخلي و خارجي در روز اول برگزاری گفت: مدير عامل و قائم مقام دو شركت مطرح آلماني و اتريشي درباره روش‏ هاي متداول اتحاديه اروپا در زمينه سبد سوخت و آينده فناوری در دنيا سخن خواهند گفت و سخنرانان داخلي نیز درباره توسعه فناوری توليد قواي محركه منطق با استانداردهاي روز و فناوری روغن به ارایه نظر خواهند پرداخت. 

معاون فناوري و روابط بين ‏الملل پژوهشگاه صنعت نفت با تاكيد بر اين كه مقالات ارسال‏ شده به دبيرخانه همايش بيش از دویست عنوان است گفت: مقالات ارسالي داراي وزن داخلي‏ اند كه از بین آنها حدود شصت مقاله در روزهاي اول و دوم همايش به صورت پوستر و شفاهي ارایه خواهند شد.

 به گفته وي در روز دوم، روز اختتامیه، مباحث ارایه ‏شده جمع‏ بندی و از آنها نتیجه ‏گیری خواهد شد و بيانيه علمي اين همایش كه معطوف به ارایه راهكارهاي اجرايي است و مي‏ تواند کشور را به هدف نهايي توسعه متوازن سبد سوخت كشور سوق دهد تهيه و تنظيم خواهد شد.

وي در پايان با اشاره به برترين‏ هاي اين همایش گفت: برترين‏  ها در حوزه‏ هاي صنعتگر برتر، پژوهشگر برتر، سازمان و شركت برتر پژوهشي و نيز قطعه ‏ساز و مقاله برتر براساس شاخص‏ هاي موجود مشخص و معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: موتور ، نفت ، دیزل ، طراح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار