رویترز گزارش داد: در پی سفر ژوییه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، دیپلمات‌های آمریکایی در محافل خصوصی خود، پیامی را که پوتین پشت درهای بسته به سران اوکراین القاء کرده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پوتین هشدار داد اجازه نخواهیم داد اوکراین از مدار روسیه خارج شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "وارن استروبل" و "مت اسپتالنیک" از واشنگتن نوشت: به گفته مقامات آمریکا، اظهارت صریح و بی پرده پوتین نشانه غیرمنتظره ای از عزم راسخ روسیه برای مبارزه با نفوذ غرب در اوکراین بود و موجب شد آمریکا و کشورهای اروپایی تعامل با دولت و مخالفان اوکراین را افزایش دهند. 

هم اکنون که هفت ماه از سفر پوتین به اوکراین می گذرد، آمریکا و روسیه در آزمون اراده بر سر کشور 45 میلیون نفری اوکراین- که در موقعیتی راهبردی قرار دارد و صحنه اعتراضات ضددولتی و خشونت های پراکنده است- همانند دوران جنگ سرد گرفتار شده اند. 

تنش ها در روابط آمریکا و روسیه و اقدام این دو کشور در متهم کردن یکدیگر به مداخله در امور داخلی اوکراین، یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران اوکراین را دشوارتر ساخته است؛ مسئله ای که روشن ترین نشانه درباره این است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در بهبود روابط با دشمن سابق کشورش چندان پیشرفتی نداشته است. این در حالی است که آمریکا از تشدید تنش ها در اوکراین به شدت نگران است. 

مقامات سابق آمریکا و تحلیلگران در این کشور می گویند روسیه بیشترین برگ‌های برنده را در اختیار دارد ، از جمله نزدیکی جغرافیایی به اوکراین، عرضه انرژی به این کشور که به شدت وابسته به انرژی روسیه است، و وعده اعطای بسته 15 میلیارد دلاری نجات اقتصادی برای جلوگیری از اقدام ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین به امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا. اوباما که تمایلی به اقدام قاطعانه در اوکراین - کشوری که روسیه مدتهاست آن را در حوزه نفوذ خود می داند- ندارد، نفوذ مستقیم را در این کشور محدود کرده است و گزینه های مناسب اندکی در قبال اوکراین روی میز دارد. 

با وجود این، یکی از مقامات بلندپایه آمریکا گفت واشنگتن تصمیم گرفته است از بحران اوکراین برای تاکید بر موضع خود، دست کم از نظر دیپلماتیک، در قبال الگوی « نگران کننده و مشکل آفرین» رفتار روسیه با همسایگانش استفاده کند. 

این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت : « اوکراین محکی برای آزمودن بهبود روابط آمریکا و روسیه است. دولت اوباما در پی اشتیاق اولیه برای همکاری با دولت روسیه، درک واقع بینانه ای درباره احتمالات در روابط با روسیه دارد.» وی گفت : « ما جنبه های مختلف ویژگی های روسیه را شناسایی کرده ایم و همین مسئله یافتن راهی برای همکاری با این کشور را دشوار می سازد.»

فعال تر شدن سیاست آمریکا در  قبال اوکراین و روسیه،  هفته پیش با افشای مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و جفری پیات، سفیر آمریکا در اوکراین، بیش از پیش روشن شد.

این دو مقام آمریکایی در مکالمه تلفنی خود درباره تشکیل دولت موقتی در اوکراین که اقدام به اجرای اصلاحات کنند، گفتگو کردند و درباره روسیه مانند دشمن سخن می گفتند. پیات به نولاند گفت : « کاملاً مطمئن باشید اگر زمینه برای دستیابی به توافق برای تشکیل دولت جدید  در اوکراین فراهم شود، روس ها به صورت پشت پرده برای از بین بردن این توافقنامه تلاش خواهند کرد.» 

مقامات آمریکایی به طور مستقیم روسیه را مسئول افشای این مکالمه تلفنی ندانسته اند. روسیه نیز هر گونه دست داشتن در افشای این مکالمه را رد کرده است. اما به گفته یک منبع دیپلماتیک ، این فایل صوتی نخستین بار توسط دیمیتری لوسکوتوف، مشاور دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در پایگاه اینترنتی توییتر قرار داده شد. 
افشای این مکالمه تلفنی همچنین تنش های موجود بین آمریکا و اروپا را در خصوص میزان قاطعیت در خصوص بحران اوکراین آشکار کرد. در این گفتگوی تلفنی ، نولاند  آنچه که مقامات آمریکایی، رویکرد محتاطانه اتحادیه اروپا می دانند، به شدت رد کرد.
مقامات آمریکا می گویند آسیب به روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس زودگذر است و نتایج نظرسنجی هایی که از آن زمان تاکنون به عمل آمده است، نیز حاکی از افزایش محبوبیت آمریکا در میان مردم اوکراین است. 


*** دکمه آغاز دوباره روابط با روسیه خاموش شده است
مقامات آمریکا می‌گویند تلاش می‌کنند از هر گونه رویارویی مستقیم با روسیه بر سر اوکراین دوری کنند، و با وجود تهدیدهای پنهانی مسکو، احتمال مداخله نظامی روسیه در اوکراین را بسیار اندک می‌دانند. 

اما برخی از این مقامات در محافل خصوصی خود، عزم پوتین برای نگه داشتن اوکراین در مدار روسیه را نگران کننده و نشانه تمایل به ترسیم دوباره مرزهای اروپا و تجدیدنظر در توافقنامه هایی می دانند که در پی فروپاشی شوروی سابق به دست آمده است. 

تلاش اوباما برای آغاز دوباره روابط با روسیه در نخستین دوره ریاست جمهوری خود - با وجود کسب موفقیت هایی از جمله امضای توافقنامه جدید کاهش تسلیحات هسته ای و همکاری با روسیه در زمینه افغانستان- هرگز موجب اعتمادسازی پایدار بین دو کشور نشد. 

واشنگتن و مسکو بر سر سوریه اختلاف دارند. روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کند. دو کشور همچنین بر سر طرح های دفاع موشکی آمریکا - که روسیه آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند- اختلاف دارند. همچنین روابط دو کشور پس از اقدام روسیه در اعطای پناهندگی موقت به ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از پیش به تیرگی گرائید. این مسئله موجب نگرانی های امنیتی و مشکلات سیاسی برای اوباما شده است. 

اوباما سه شنبه در نشست خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در کاخ سفید از روسیه به علت آنچه که مانع از اقدامات برای کمک به غیرنظامیان گرسنه می‌شود، انتقاد کرد. 

دو کشور درباره بازی های المپیک زمستانی سوچی نیز که پوتین آن را نقطه عطفی در احیای روسیه پس از دوره شوروی سابق می داند ، اختلاف دارند،به طوری که آمریکا از اعزام مقامات بلندپایه خود به سوچی خودداری کرد. هیئت اوباما متشکل از ورزشکاران برجسته همجنس باز بود که این اقدام خود به مثابه به چالش کشیدن قوانین روسیه از جمله ممنوعیت تبلیغات درباره همجنس بازی بود. 

توماس گراهام، مشاور بلندپایه سابق جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت دولت اوباما تلاش می کند به کشورهای دوست و دشمن خود نشان دهد مشکلات موجود در روابط آمریکا و روسیه از مشکلات موجود در شرق اروپا نشات می گیرد.

وی گفت : « دولت اوباما احساس کرد که باید کاری کند و نشان دهد که در خصوص این مسائل حساس است.» اما به عقیده گراهام و کارشناسان و مقامات دیگر، آمریکا در موضع قدرتمندی برای تاثیر گذاری و نفوذ بر پیامد بحران اوکراین قرار ندارد.» 

استیون پیفر، سفیر سابق آمریکا در اوکراین که هم اکنون در موسسه مطالعاتی بروکینگز در واشنگتن فعالیت می کند گفت : « انگیزه روس ها قویتر است، و این مشکل بزرگی است. اگر آمریکا و اتحادیه اروپا قول اعطای 15 میلیارد دلار بسته نجات اقتصادی به اوکراین می دادند، پوتین قول اعطای 25 میلیارد دلار به این کشور می داد. » 

مقامات آمریکا می گویند اهرم های فشار  خاص خود را به کار می برند. اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش کرده اند یانوکوویچ را متقاعد به امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا- بزرگترین بازار جهان - کنند و قول داده اند اگر اوکراین اصلاحات اقتصادی در کشور اجرا کند، میلیاردها دلار از محل صندوق بین المللی پول به این کشور وام اعطا شود. 

یانوکوویچ با فشارهای ناشی از تظاهرات خیابانی رو به رو است؛ تظاهراتی که بسیاری از شرکت کنندگان در آن خواستار گرایش اوکراین به اتحادیه اروپا هستند تا روسیه. 

با وجود بی میلی اروپایی ها، دولت آمریکا گسترش دامنه تحریم ها علیه افرادی که مسئول خشونت ها علیه معترضانی هستند - که میدان مرکزی کی یف را از ماه نوامبر اشغال کرده اند- را بررسی می کند. 

دامنه اعتراضات معترضان از کی یف تا دیگر بخش های کشور گسترده شده است. به گفته مقامات سابق و فعلی آمریکا و یکی از مشاوران کنگره این کشور، در پی تشدید بحران در اوکراین  در تاریخ بیست و دوم ژانویه که به کشته شدن افراد منجر شد، دولت آمریکا تعامل با دولت و مخالفان این کشور را افزایش داده است. 

نولاند اواخر اواسط هفته گذشته با یانوکوویچ در کی یف دیدار کرد و خواستار کاهش تنش ها و اجرای اصلاحات اساسی شد. این دیدار و درخواست نولاند نشانه نگرانی آمریکا از احتمال ادامه ناآرامی های داخلی در سراسر اوکراین در صورت حل نشدن بحران در این کشور است. 

بر اساس گزارش ها ، نولاند در پاسخ به پیشنهاد یانوکوویچ برای جدول زمانی شش ماهه برای بررسی اصلاحات اساسی هشدار داد پس از شش ماه دیگر کشوری نخواهد ماند که وی بر آن حکومت کند. 

این همان استدلالی است که آمریکا از آن برای تغییر دیدگاه روسیه در قبال اوکراین استفاده می کند.

مقامات آمریکایی نگرانند که این هشدارها راه به جایی نبرد. پوتین اوکراین را یکی از ارکان تحقق رؤیای خود برای ایجاد یک اتحادیه گمرکی اوراسیا به منظور رقابت با اتحادیه اروپا و آمریکا می‌داند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار