رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: حدود یک سوم ماهی قزل آلا استان تهران در مجموعه پرورش ماهی رودافشان تولید می شود.

حمید رضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: تا قبل از سال 90 به صورت تجربی و بدون بهره گیری از علوم روز شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفته بود و بالتبع از تمام ظرفیت آن استفاده نمی شد و تلفات بسیاری را در فوصول گرم سال شاهد بودیم.

وی از افزایش سه برابری تولید قزل آلا در این شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر این افزایش تولید، کاهش چشمگیر تلفات ماهیان قزل آلا از 60 درصد به میانگین 2.5 درصد نیز رخ داده است.

وی ادامه داد: در راستای کاهش مشکلات و افزایش تولید این مجموعه با ارائه تسهیلات 30 میلیارد ریالی به منظور خرید دستگاه های جدید موجب شد تا در سال 92 کاهش چشمگیر تلفات ماهیان از 60 درصد به میانگین 2.5 درصد برسد و تولید تاسه برابر افزایش بیابد.

خلیلی افزود: خط تولید اکسیژن با خلوص 95 درصد، دو دستگاه درام فیلتر، هفت پمپ برگشت آب، 120 دستگاه هواده اسپلش، دیزل ژنراتور، سه دستگاه یخ ساز، دستگاه درجه بندی و سورتینگ ماهی برای عرضه ماهیان با اندازه و وزنهای نزدیک به هم و احداث روسوب گیر به مساحت 700 مترمربع با اعتبار درنظر گرفته شده انجام شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: خریداری سیستم مکانیزه اکسیژن ساز و تولید اکسیژن کافی برای ماهیان قزل آلا موجب افزایش سه برابری تولید شده به نحوی که این محصول از 100 هزار تن به هزار و 240 تن تولید در سال افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: مزرعه پرورش بوقلمون کلاک که تاپیش از تجهیز، به صورت نیمه سنتی و با استفاده از تجهیزات قدیمی مدیریت می شد در سال 91 با استفاده از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی و منابع صندوق ملی توانست در دی ماه سال جاری بهینه سازی و تجهیز شود.

خلیلی افزود: اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای احداث دانخوری و آبخوری اتوماتیک، تجهیز سیستم اتوماسیون، جت هیتر و پنجره های اینلت این مزرعه تخصیص یافت.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: بهره مندی از نیروهای انسانی کمتر، سهولت در انتقال و توزیع دان میان جوجه ها، کاهش شیوع بیماری باتوجه به عدم تردد کارگر در سالنهای و همچنین انتقال دام باسیستم، اتوماتیک بودن سیستم های هوادهی، گرمایشی و عدم نیاز به باز و بسته شدن درب سالن و افزایش تراکم در واحد سطح از مهمترین مزایای طرح فوق است/ش.


برچسب ها: ماهی ، قزال آلا ، دماوند ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.