"بخش کشاورزی" یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، به طوری که حدود ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۵ درصد اشتغال، تأمین ۸۵ درصد غذای جامعه، ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی و ۹۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده در صنعت را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،استفاده از نهاده‌های کیفی، علاوه بر تحقق بخشی به توسعه کشاورزی، درآمد تولیدکنندگان از محل تولید محصول را به نحو شایسته‌ای بهبود می‌بخشد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش بهره وری در استفاده صحیح از نهاده‌هایی نظیر آب، کود و سموم با مصرف مطلوب، بهینه و ضروری دور از انتظار نخواهد بود.

 

ایوب ایرانی فام  منطقه آذربایجان شرقی، افزود: کشاورزی پیشرفته بر استفاده درست و مدیریت یافته از نهاده‌های درون مزرعه‌ای و طبیعی مانند کود سبز، کود حیوانی، بقایای گیاهی، تناوب زراعی و کشت مخلوط و در نهایت تولید محصول سالم و با کیفیت تاکید دارد.

 

وی با اشاره به مساعد بودن صادرات محصولات کشاورزی سالم تصریح کرد: اشتیاق به مصرف محصولات کشاورزی سالم، به دلیل نگرانی‌های روز افزون از آلودگی‌های محصولات رایج و محیط زیست، رو به افزایش بوده و این نوع محصولات تولیدی از بازار صادراتی خوبی نیز برخوردار شده است.

 

ایرانی فام از ارتباط تولید محصولات باکیفیت و سربلندی در سال حماسه اقتصادی گفت و ادامه داد: تولید محصول باکیفیت در سطح باغات و مزارع را می‌توان به نوعی با سربلندی و موفقیت در حماسه اقتصادی مرتبط دانست.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: توجه بیشتر در تغذیه درختان و استفاده بهینه در کودهای ریزمغذی، همچنین نوع مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها قطع به یقین محصولاتی باکیفیت را برای زارعان و باغداران پدیدار خواهد کرد.

 

‌مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: استفاده متعادل از کودهای شیمیایی موجب کاهش هزینه تامین کود و کوددهی خواهد شد.

 

 

 

سعید سلیمانی افزود: شرایط آب و خاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تاثیرگذار است.

 

وی از حاصل شدن سلامتی برای انسان با استفاده صحیح از کود گفت و تصریح کرد: مصرف بهینه کود علاوه بر افزایش کمی و کیفی محصول، سبب ایجاد سلامتی در انسان و سایر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.

 

‌سلیمانی ادامه داد: امکان بهره برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکانپذیر خواهد بود.

 

‌مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزایش خاصیت انبارداری محصولات را از مهم‌ترین فواید تغذیه متعادل محصولات دانست و یادآور شد: در صورت تغذیه متعادل محصولات با کودها، خاصیت انبارداری محصول افزایش یافته و تا حدودی در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی حفظ می‌شود.

 

‌وی افزود: حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه کود امکانپذیر است.

 

سلیمانی تاکید کرد: مصرف بهینه کود عاملی برای متعادل شدن نیاز آبی محصول بوده و تا حدودی در مقابل تنش‌های کم آبی مقاومت ایجاد می‌کند.

 

 

 

‌مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: مهم‌ترین عامل در کاهش مصرف سم و کودهای شیمیایی آموزش اصولی به بهره برداران بخش کشاورزی است.

 

احمد بایبوردی افزود: بالا بودن غلظت نیترات در اندام‌های قابل مصرف سبزی‌ها، علوفه و در آب آشامیدنی مخاطرات بهداشتی جدی را برای انسان و دام ایجاد کرده است.

 

وی با ضرورت دانستن کاهش کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: باید ضمن کاهش مصرف کودهای شیمیایی، هم چارچوب ذهنی کشاورزان را درباره آثار مفید کودهای آلی تغییر داد و هم مردم را به استفاده از سبزی‌های تولید شده به روش ارگانیک تشویق کرد.

 

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کم اطلاع بودن و یا به نوعی بی اطلاعی کشاورزان از عوارض مصرف کودهای شیمیایی گفت و ادامه داد: استفاده از این کودها موجب بزرگ و سنگین شدن سبزی‌های غده‌ای مانند سیب زمینی و پیاز می‌شود و سود بیشتری را برای کشاورزان به دنبال دارد ولی بیشتر این کشاورزان نیز نمی‌دانند که این کودها به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته شده‌اند و در حالی مردم را به خوردن سبزی و صیفی‌جات به منظور مقابله با سرطان ترغیب می‌کنیم که به دلیل استفاده از کود ازته، این سبزی‌ها به نوعی خود منشأ انواع سرطان‌ها هستند.

 

بایبوردی با توصیه‌ به مصرف کنندگان اظهار کرد: به دلیل آنکه بیشتر سموم محلول در چربی هستند، روی پوست میوه قرار گرفته و هنگام شست وشو با آب از بین نمی روند، بنابراین توصیه می‌شود برای پاک کردن سموم از روی میوه‌ها و سبزی‌ها آنها را با کمی مواد ضدعفونی کننده یا نمک شسته و سبزی‌ها را به طور آبکشی کرد تا سم‌شان از بین برود.

 

‌وی ضمن بازگو کردن تاثیر مثبت اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تاکید کرد: اختصاص یارانه به کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک‌ را می‌توان در افزایش تولید این محصولات‌ به عنوان راهکاری اساسی قلمداد کرد.

 

‌بر اساس این گزارش، ارتقاء ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولیدی با الگوی کشت ملموس خواهد بود.‌

منبع: ایسنا
برچسب ها: محصول ، کشاورزی ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار