بررسي هاي اخير محققان نشان مي دهد پوست كندن بسياري از ميوه ها نه تنها خوب نيست بلكه ارزش غذايي آنها را نيز كاهش مي دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،نوبتش رسیده که عادات میوه خوردنتان را تغییر دهید. بعد از خواندن این مطلب، خواهید فهمید که چرا! همه‌ی ما از مغز میوه‌ها استفاده می‌کنیم و لذت می‌بریم و پوست آن را دور می‌اندازیم. ولیکن اگر به تمام قوت میوه‌ها نیاز دارید باید کمی بیشتر از دندان‌هایتان کار بکشید و پوست میوه‌ها را نیز به همراه آن‌ها بخورید. فقط مطمئن باشید که پیش از خوردن پوست میوه، آن را به خوبی شسته اید.

 

تحقیقات ثابت کرده‌اند که در پوست میوه‌ها آنتی اکسیدان بیشتری به نسبت مغز آن‌ها وجود دارد. پوست میوه‌ها منبع غنی فیبر هستند که برای پیشگیری از بوجود آمدن یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نقشی حیاتی بازی می‌کنند.

 

مواد گیاهی که با سرطان مبارزه می‌کنند در پوست میوه‌ها فراوانند. پوست میوه‌ها از آنجایی که کالری، قند و چربی کمی دارند، در کاهش سطح LDL کلسترول خیلی خوب عمل می‌کنند. همچنین باعث خواهند شد احساس سیری کنید، از این رو برای آن دسته از اشخاصی که در رژیم هستند عالی است. در ادامه با مزیت خوردن پوست ۵ نوع میوه آشنا خواهید شد.

 


1. پوست سیب، منبعی غنی از مواد مغذی

یک سیب تازه را باید با پوستش بخورید، چرا که منبع خوبی از کلسیم، ویتامین آ، آنتی اکسیدان و انواع مواد گیاهی برای مبارزه با سرطان است. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است که در هضم غذا کمک بسیار می‌کند. پوست كندن سيب بين ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش غذايي ميوه را از بين مي برد.

 

بنابراين براي كاهش كلسترول بد و فشارخون، پيشگيري از پوكي استخوان و سرطان و كاهش احتمال بروز بيماري هاي قلبي و عروقي از پوست كندن سيب خودداري كنيد. حتي براي كاهش وزن مي توانيد از پوست سيب كمك بگيريد چون فيبر موجود در آن احساس سيري طولاني مدت ايجاد مي كند و مانع از پرخوري و دريافت كالري هاي اضافي مي شود. البته افراد معدودي به پوست سيب حساسيت دارند كه با پختن ميوه و تهيه كمپوت اين مشكل رفع خواهد شد.


2. پوست لیمو، عالی برای هضم غذا

پوست لیمو ممکن است کمی تلخ باشد، اما ارزشش را دارد! پوست لیمو می‌تواند به هضم غذا، کاهش درد شکم، بهبود جریان خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک به سزایی کند. برای داشتن پوستی بهتر، هر روز پوست لیمو بخورید!

از آنجایی که پوست لیمو سرشار از بیوفلاونوئید مرکبات است، به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین میزان بالای کلسیم و ویتامین درون پوست لیمو برای سلامت استخوان نیز خوب است.

 

3.پوست انار، دوست دستگاه گوارش

هر چند خوردن پوست ضخيم انار اصلاً منطقي نيست و هيچ تحقيقي هم درباره مصرف خام آن انجام نشده است (براي برطرف كردن گلودرد، زخم گلو و درمان انگل مي توان از جوشانده پوست انار استفاده كرد) اما هنگام خوردن اين ميوه خوشمزه نبايد پرده هاي سفيد اطراف دانه ها را جدا كنيم. چرا كه اين پوسته هاي نازك حاوي مقادير قابل توجهي فيبر هستند و در رفع يبوست و مشكلات دستگاه گوارش موثرند و با كنترل اشتهاي كاذب باعث كاهش وزن مي شوند.


4. پوست پرتقال، کمک به کاهش کلسترول

پوست پرتقال سرشار از مواد گیاهی و فلاونوئیدها است. پوست پرتقال جدای از اینکه به هضم سریع و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند، می‌تواند طعم و بوی بی‌نظیری به غذاهایتان ببخشد. می‌توانید آنرا به اسموتی‌هایتان اضافه کنید تا مزه‌ی بهتری بگیرند یا اینکه از آن در غذاهای سنتی همچون شیرین پلو استفاده کنید.


5. پوست کیوی، منبع غنی آنتی اکسیدان

یکی از سالم‌ترین پوست‌های میوه، پوست کیوی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشد. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و خون را به صورت طبیعی رقیق می‌کند. تركيبات مفيد موجود در اين پوست كرك دار با انواع باكتري هاي خطرناك مثل استافيلوكوك و اي كلاي مبارزه مي كنند و مانع از بروز بسياري از بيماري ها با منشا باكتريايي (مثل سرماخوردگي هاي غير ويروسي) مي شوند. پوست کیوی را هم می‌توانید در اسموتی یا سالادهای خود برای مزه‌ی بهتر مخلوط کنید.

 

6. پوست خيار را نكنيد

خيار از جمله ميوه هايي است كه كالري بسيار پاييني دارد و بسياري از خانم ها براي داشتن تناسب اندام اين ميوه را به عنوان ميان وعده مصرف مي كنند اما متخصصان مي گويند اگر خيار ارگانيك و بدون سموم شيميايي باشد، نبايد پيش از مصرف آن را پوست بكنيد چرا كه پوست اين ميوه خاصيت كلاژن سازي دارد و مصرف روزانه ۳ تا ۴ عدد خيار علاوه بر رفع چروك هاي سطحي پوست باعث شادابي و شفاف شدن پوست مي شود.


7. پوست هندوانه، نیروگاهی از ویتامین‌ها

آیا تا به حال سعی کرده‌اید پوست هندوانه را بخورید؟ اگرچه مثل مغزش آبدار و شیرین نیست، ولی بد هم نیست! در حقیقت پوست سفید هندوانه انبار ترکیبات مختلفی همچون ویتامین سی، بتا کاروتن، ویتامین آ، تیامین، لیکوپن، کلسیم، روی و آهن است. پس دفعه‌ی بعدی آنرا دور نمی اندازید، اینطور نیست؟

 

سعی کنید میوه‌های طبیعی و ارگانیک بخرید تا نتیجه‌ی بهتری از خوردن پوست آن‌ها بگیرید. بار دیگری که خواستید سیب یا پرتقالی نوش جان کنید، پیش از اینکه پوستش را بکنید، مزایای آنرا به خود یادآوری کنید و از خوردن تمام میوه لذت ببرید.

برچسب ها: پوست ، میوه ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.