معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: دو هزار و 200 هکتار از دشت های بخش صالح آباد از ابتدای امسال تاکنون به زیر کشت طرح توالی و کاشت همزمان گونه های جنگلی رفته است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ حجت الله فتحی با بیان این مطلب افزود: 140 هزار نهال در طرح ˈتوالی جنگلˈ از دو گروه درخت جنگلی به عنوان گروه اصلی و گروه پیشاهنگ یا پرستار استفاده شده است. وی افزود: در گروه اصلی که مقاوم ، چوبی و باد شکن هستند درختان جنگلی ˈبنهˈ ، ˈکنارˈ، ˈاوکالیپتوسˈ و ˈعنابˈ جای دارند  و  ˈبادام کوهیˈ ، ˈتنگرسˈ و ˈرمیلکˈ نیز درختان پیشاهنگ یا پرستار این طرح هستند.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: در حاشیه این طرح برای نخستین بار دو هزار اصله درخت غیر بومی جدید به اسم ˈپائولونیاˈ در استان خریداری و کاشت شده است.
وی اضافه کرد: مطالعات کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ایلام نشان می دهد این گیاه زودرس با شرایط جغرافیایی ، آب ، هوا و خاک استان بیشترین سازگاری دارد.
فتحی اضافه کرد: این طرح در واقع طرحی اقتصادی – مشارکتی و مردمی است و برای استفاده زوده بازده از منفعت اقتصادی آن توسط بهره برداران در حد فاصل هر ردیف از درختان به گستره 12 هکتار گیاهان صنعتی و دارویی مانند گل نرگس کاشت شده است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود 160 تا 170 هزار شاخه گل نرگس با مرغوبیت و کیفیت بالا در این طرح برداشت شود .
وی توسعه جنگل های استان ، ایجاد فضای سبز بیشتر و نیز اقتصادی کردن طرح های جنگلی را از دیگر اهداف اجرای طرح توالی جنگل معرفی کرد .
استان ایلام افزون بر 19 هزار کیلومتر مربع گستره دارد که 87 درصد این مقدار را جنگل و مرتع تشکیل می دهد./ش ک
 
 
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.