درحالی که به نوروز و روزهای پرمسافر آن نزدیک می‌شویم تورهای گردشگری با افزایش چشم گیر قیمت که گاهی به 3 برابر هم می‌رسد عرضه می‌شوند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ این درحالی است که برخی آژانسداران معتقد هستند افزایش ۳۰ درصدی قیمت تورهای گردشگری نوروز منطقی است و اگر افزایش نرخ بیش از این باشد باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
هرچه به نوروز و تعطیلات آن نزدیک‌تر می‌شویم بازار سفر و تورهای گردشگری نیز داغ‌تر می‌شود. اما حرارت این بازار داغ چنان شده که دود از کله مسافران بلند می‌کند چراکه با قیمت‌هایی برای نوروز روبه‌رو می‌شوند که 3 برابر زمان حال است.
 
به طور مثال، تور تهران – کوالالامپور با پرواز ایران ایراز تاریخ 27 اسفند 1392 تا 17 فروردین 1393 با خدماتی همچون بلیط رفت و برگشت - ترانسفر فرودگاهی - 7 شب اقامت در هتل -یک گشت رایگان با نهار - بیمه مسافرتی- لیدر فارسی در هتل فلامینگو 4 ستاره با خدمات B.B 4,330,000 تومان فروخته می‌شود.
 
این درحالی است که همین تور با اقامت در هتل مذکور و ارائه خدمات خدمات عنوان شده، از20 تا 30 بهمن 1392 به قیمت 1,650,000 تومان فروخته می‌شود. یعنی اگر بخواهید کمتر از یکماه دیگر به مالزی سفر کنید قیمت تور حدودا 3 برابر می‌شود و در واقع با افزایش 300 درصدی آن روبه‌رو خواهید شد.
 
تمام این امور درحالی اتفاق می‌افتد که «ناصر گلدوست» عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران معتقد است: « تا 30 درصد افزایش نرخ تورهای گردشگری برای نوروز منطقی است و اگر تورهای گردشگری بیش از این افزایش قیمت داشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرند. هرچند مردم نیز می‌توانند با نخریدن تورهای گران قیمت، به جنگ گران فروشی بروند و آژانسداران با دیدن بازار در صدد ارزان کردن تورهای خود برخواهند آمد.»
 
هرچند همه آژانسها قصد دارند تا قیمتی برای بسته‌های سفر خود در نظر گیرند که به فروش رسد اما به اعتقاد گلدوست، در ایام تعطیلات همچون نوروز، قیمت هواپیما افزایش چشم‌گیری دارد. مثلا پرواز تهران - دبی اگر در روزهای عادی حدود 600 یا 700 هزار تومان باشد در روزهای پر مسافر مانند نوروز به 900 هزار تومان هم می‌رسد. البته از آنجایی که تمام این پرواز‌ها 3 تا 4 ماه زودتر خریداری و چارتر می‌شوند از آذر و دی ماه‌ قیمت‌های پرواز حدود 30 تا 40 درصد برای نوروز گران‌تر فروخته می‌شوند. همین بالا رفتن قیمت پرواز بر روی تور تاثیر می‌گذارد.
 
او افزود: «اگر مسئولان و شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهند چرا تمام صندلی‌های پروازی خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر می‌فروشند؟ می‌توانند بگذارند و نزدیک نوروز به مسافران بفروشند. نه آنکه در آن روزها یافتن بلیط هواپیما از کشف گنج هم سخت‌تر شود.»
 
البته گلدوست به عامل دیگری که در افزایش قیمت تورهای نوروز تاثیرگذار است نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به آنکه عمده مقاصد مسافران ایرانی را کشورهایی مانند ترکیه، دبی، تایلند، مالزی و سنگاپور در بر می‌گیرد، پس از گذشت سال‌های سال‌، هتلداران این کشورها نیز از زمان پر مسافر ایران آگاه شده‌اند و در این تاریخ‌ها قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند و به چارتر کننده گران‌تر می‌فروشند.»
 
 این افزایش قیمت در نوروز درحالی اتفاق می‌افتد که کشورهایی مانند تایلند و مالزی و ترکیه زمان کم مسافر خود را طی می‌کنند و در واقع تنها برای کشوری مانند ایران است که نوروز زمان پر مسافر محسوب می‌شود.
 
این آژانسدار تصریح کرد: «هرچند ایام نوروز زمان کم مسافر هتلداران خارجی است اما از آنجایی که همواره عرضه و تقاضاست که قیمت بازار را تعیین می‌کند از این رو آنها به تقاضای بالای ایرانی‌ها برای اقامت در این روزها پی برده‌اند و قیمت‌ها را بیشتر می‌کنند.»
 
به گفته او، برای 10 شب اقامت در نوروز برای یک اتاق دو خوابه در هتل آپارتمانی در دبی 8 تا 9 هزار دلار هزینه کرده‌است این در حالی که در زمان کم مسافر همین اتاق را با 4 یا 5 هزار دلار می‌توان رزرو کرد.
 
گلدوست تاکید کرد: «گاهی اوقات هتلداران ترکیه، دبی، مالزی و سنگاپور در نوروز تا 50 درصد افزایش قیمت را اعمال می‌کنند چراکه از زمان پر مسافر ایران با خبر هستند.»
 
اودرخصوص افزایش نرخ بلیط ایرلاین‌های خارجی در نوروز گفت:‌ «ان ایرلاینها افزایش قیمت ندارند اما بلیط را تنها برای تعدادی کمتر از 9 نفر صادر می‌کنند. در واقع اگر بخواهیم برای گروهی بیش از 9 نفر بلیط تهیه کنیم باید با توجه به قیمت‌های عنوان شده افزایش نرخ را اعمال کنیم.»
 
به گفته او، تورهایی که در کشورهای دیگر بسته می‌شوند نیز در روزهای پر مسافر با درصدی افزایش نرخ روبه‌رو هستند اما این افزایش همانند آنچه در ایران اتفاق می‌افتند نیست.
برچسب ها: مسافر ، تور ، نوروز ، گرانی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار