میزان تجویز و مصرف کورتون‌ها به ویژه دگزامتازون، با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمولوژیک بیماری‌های مرتبط تناسب نداشته و این موضوع می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

محمودرضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کورتون‌ها از داروهای پرمصرف در بین افراد جامعه است که به میزان نسبتا بالایی توسط پزشکان تجویز می‌شود. 

وی با اشاره به مصرف غیر منطقی کورتون‌ها، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد کورتون‌ها بدون توجه به عوارض آن به صورت بی‌رویه مورد استفاده قرار می‌گیرند که این موضوع با نگرانی‌های زیادی همراه است. 

شاه بهرامی تاکید کرد: میزان تجویز و مصرف کورتون‌ها به ویژه دگزامتازون، با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری‌های مرتبط تناسب نداشته و این موضوع می‌تواند در آینده مشکل ساز شود. 

وی با اشاره به اینکه عوارض کورتون‌ها به میزان و مدت زمان استفاده از آن‌ها بستگی دارد، یادآور شد: در واقع هرچه میزان و مدت مصرف و درمان با استفاده از کورتون‌ها بیشتر باشد، عوارض این دارو‌ها نیز بیشتر خواهد شد. 

شاه بهرامی خاطرنشان کرد: بروز اختلالات بینایی، عصبی، استخوانی، عضلانی، پوستی و روانی از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف بی‌رویه و غیر منطقی کورتون‌ها است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار