کشور ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که مرحله جامعه سازی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس اندیشکده یقین در همایش چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز گفت: کشور ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که مرحله جامعه سازی را آغاز کرده است و تنها ۸کشور در دنیا موفق به جامعه سازی شده است.

حسن عباسی جامعه را به یک هرم 4 لایه متشکل از ساخت دولت، ملت سازی، نظام سازی و ملک تشبیه کرد و افزود: برای ساخت هر لایه 25 سال وقت لازم است و در کل فرایند جامعه سازی 100 سال به طول می‌انجامد.


 رئیس اندیشکده یقین با اشاره به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا گفت: این کشورها تجربه سختی را برای تشکیل جامعه گذراندند و ما باید به روش خود از تجربه آنها استفاده کنیم.


 وی با بیان اینکه کشور ما از رفتار توده‌ای خارج و در حال ملت چینی است، ادامه داد: منظور از ملت سازی تنظیم اقشار مختلف در جامعه و ایجاد صنف‌های مختلف است.


عباسی افزود: بخش اعظم مشکلات جامعه ما به این خاطر است که هر سازمانی برای جدا کردن خود از جامعه اقدام به شهرک سازی کرده است.


 وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب نیز در جامعه شهرک‌سازی شده بود، گفت: بعد از انقلاب این روند شهرک‌سازی ادامه یافت.

عباسی ادامه داد: این روند شهرک‌سازی‌ سبب دوری عنصرهای حساس و فرهنگ ساز جامعه از متن جامعه شده است.


وی با بیان اینکه کشور ما از مرحله دولت سازی گذر کرده و در مرحله ملت سازی پیشرفت زیاد داشته است، گفت: اکنون کشور ما در حال فعالیت برای نظام سازی است.


عباسی با اشاره اینکه باید در سی سال آینده روند جامعه سازی ایران تمام شده باشد، خطاب به جوانان افزود: افق‌های دور دست را همواره مدنظر قرار دهید تا هرم جامعه پابرجا باشد.


وی با اشاره به توطئه دشمن برای بهم زدن هرم جامعه ایران، ادامه داد: دشمن از هر چیزی به ویژه اختلاف قوم و قبیله‌ای استفاده می‌کند تا اجازه جامعه‌سازی به ما ندهد.


 عباسی بیان کرد: از آنجا که اصلاح امور جامعه با داشتن افق‌های دور دست محقق است پس باید نسل بعد از شما چشم‌انداز روشن برای آینده داشته باشد.


وی با بیان اینکه انقلاب ما دوره نوجوانی خود را گذرانده و به جوانی رسیده است، افزود: انقلاب ما دوران آزمون و خطا را گذرانده و اکنون باید از دستاوردهای خود استفاده کند و با قدم‌های محکم گام بردارد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ایران ، کشور ، جامعه ساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.