رئيس کميته ترانزيت راه آهن بررسي و شناسائي گلوگاه ها و مشکلات و راهکارهاي حوزه ترانزيت و تدوين استراتژي هاي لازم براي توسعه اين حوزه را از جمله برنامه هاي اهداف و برنامه هاي پيش روي اين کميته برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، غراوي رئيس کميته ترانزيت راه آهن با اشاره به اهداف تشکيل کميته گفت: تدوين استراتژي هاي لازم جهت توسعه ترانزيت براي کوتاه مدت – ميان مدت و بلند مدت و نگاه به موضوع ترانزيت و ابزارهاي تعيين کننده در عرصه ترانزيت از جمله کوتاهترين مسير – ارزان ترين قيمت و ايمني بيشتر و موقعيت ژئو اکونوميکي جمهوري اسلامي ايران موضوعات قابل بحث در کميته خواهد بود.
 
به گفته وي بخش اعظم اهميت ترانزيت و توجه به آن به سهم قابل توجه حوزه ترانزيت در درآمد کشورها باز مي گردد.
 
وي افزود: بر اساس آمارها، درآمد حاصله از ترانزيت بين کشورهاي آسيايي و اروپايي بالغ بر 500 ميليارد ريال در سالهاي گذشته بوده و همواره در حال افزايش است.
 
رئيس کميته ترانزيت با بيان اينکه از لحاظ درآمدي در بخش ترانزيت از برنامه عقب هستيم خاطرنشان کرد: بي شک نگاه ما به ترانزيت بايد بر بنيان هاي اقتصادي و بر پايه منافع جمعي کشورها و تعامل استوار باشد و تعامل تا يک نگاه برد – برد در اين حوزه ايجاد شود.
 
غراوي در ادامه؛ بازاريابي و يا شناخت بنيان هاي اقتصادي کشورهاي منطقه و جهان، شناخت کريدورهاي داخلي و موجود و کريدورهاي رقيب، موضوع تعرفه و قابل انعطاف پذير بودن آن با توجه به تعرفه هاي کريدورهاي رقيب و رصد شدن نرخ ها، بررسي شرايط محيطي بازار، بکارگيري قطارهاي برنامه اي و منظم در مسير ترانزيت و تعامل و رايزني با کشورهاي منطقه در ارتباط با ترانزيت را راهکارهاي گسترش ترانزيت برشمرد و بر پيگيري مستمر موارد ترانزيت تاکيد داشت.
 
وي همچنين موقعيت جغرافيايي – اقتصادي ايران را مدنظر قرار داد و گفت: قرار گرفتن ايران در ميان 3 قاره آسيا اروپا و آفريقا  مرکز بازار 350 ميليون نفري منطقه، همچنين قرار داشتن در مرکز 70 درصدي نفت و گاز جهان در گسترش توسعه ترانزيت نقش بسيار سازنده و ارزنده دارد.
 
رئيس کميته ترانزيت در ادامه موضوعات بررسي شده در اولين جلسه کميته ترانزيت در راه آهن مدنظر قرار داد و گفت: در اين جلسه گلوگاه ها و مشکلات حوزه ترانزيت و راهکارهاي رفع اين موارد و همچنين فعال شدن حوزه ترانزيت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار