افتتاح ناوچه جماران، بزرگترین سانحه هوایی جهان در ایران، آغاز لشکرکشی "محمدشاه قاجار" به هرات، مرگ رهبر پیشین چین، درگذشت آندره ژید و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 19 ربیع الثانی 1435 هجری و 19 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

افتتاح ناوشکن جماران با حضور رهبر انقلاب (1388 ش)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‌ام بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی با سفر به بندرعباس، ناوشکن جماران را افتتاح کردند. به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ سال پیش، رهبر انقلاب، خود دستور ساخت این ناوشکن را داده بودند. رهبر انقلاب طی این مراسم، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این پروژه، از آنان خواستند که به اجرای چنین طرحی قانع نشوند و ایده‌های بزرگ‌تر را طرح‌ریزی کنند. ناوشکن جماران؛ مجهز به موشک‌های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‌های دریایی از جمله فجر ۲۷ به‌عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است.

 ناوشکن جماران، ۹۴ متر طول و قریب ۱۵۰۰ تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هرچه بهتر مأموریت‌ها روی آن نصب شده است. این ناوشکن می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد. ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیرسطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.

گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران، پس از پیروزی انقلاب (1357 ش)
روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷ به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسرعرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسراییل گشایش یافت.

رحلت فقیه بزرگ و عالم مجاهد آیت اللَّه "میرسیدعلی آیت نجف آبادی" (1321 ش)
عالم مجاهد آیت‌اللَّه میرسید علی آیت نجف‌آبادی در سال 1247 ش در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه نجف‌آبادی یکی از مشهورترین استادان حوزه اصفهان در دوره سرکوب این پایگاه دینی توسط رضاخان بوده است. ایشان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاصی می‌داد و با حاکمان مستبد محلی و خوانین زورگو مبارزه می‌کرد. در کنار فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، حلقه درس آیت اللَّه نجف‌آبادی، محفل فضلا و فرهیختگان بود و شاگردان نامداری در آن پرورش یافتند که حضرات آیات ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی، شیخ احمد فیاض، حیدرعلی صلواتی، سید روح‌اللَّه خاتمی، سید علی علامه فانی و سید مرتضی پسندیده از آن جمله‌اند. ایشان مسائل فقه و اصول را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کرد و در کلام نیز تبحّر وافی داشت. آیت اللَّه میرسید علی آیت نجف آبادی سرانجام در 30 بهمن 1321 ش در 74 سالگی در اصفهان وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه، در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت.

درگذشت خطیب شهیر، حجت‌الاسلام و المسلمین "حسن کافی" (1379 ش)
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن کافی خراسانی، در سال 1307 ش به دنیا آمد. وی در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات ضد استعماری مردم ایران، به نمایندگی از آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی، به افشای حقایق و روشنگری مردم اشتغال داشت. او از سال‌های 1340 ش به بعد، به دلیل فشار ساواک، به تهران مهاجرت کرد و به کار تالیف و تبلیغ و امامت جماعت یکی از مساجد شهر پرداخت. حجت‌الاسلام کافی در تهران، به حمایت همه جانبه از حرکت امام خمینی (ره) و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پرداخت. وی در این راستا، چندین بار دستگیر شد و به زندان رفت و شکنجه‌های ساواک را در راه آرمان اسلامی خویش تحمل نمود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل پشتیبانی دائمی از نظام اسلامی، مورد کینه منافقین کوردل قرار گرفت و توسط آنان ترور شد که از این سوءقصد جان سالم به در برد و مجروح گردید. از این خطیب مبارز آثاری نیز بر جای مانده که تعالیم‌امام حسن (ع) مجتبی، تعالیم امام هفتم در دعا و حدیث، امام رضا (ع) اسوه صراط مستقیم و تعالیم پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) از آن جمله‌اند. آن عالم خدمتگزار سرانجام در سی‌ام بهمن 1379 ش در هفتاد و دو سالگی درگذشت و به لقای معبود رسید.

تولد آیت اللَّه "کرباسی" فقیه فاضل (1180 ق)
آیت اللَّه حاج محمد ابراهیم خراسانی معروف به کرباسی از علمای فاضل اصفهان بود. علوم مقدماتی را در زادگاهش آغازکرد و در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. آیت‌اللَّه کرباسی پس از بازگشت به زادگاهش به تعلیم و تدریس مشغول شد و به تالیف آثار متعدد پرداخت. این عالم فاضل که در زهد و تقوا نیز معروف بود، کتب و رساله‌های ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشته است که از آن جمله می‌توان به اِشاراتُ الاصول و مناسک حج اشاره کرد. آیت اللَّه کرباسی در سال 1262 ق در 82 سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

آغاز لشکرکشی "محمدشاه قاجار" به هرات در افغانستان (1253 ق)
چون در زمان فتحعلی شاه فتح هرات نیمه کاره رها شده بود و محمدشاه نیز می‌خواست در فتوحات نظامی شهرتی به دست آورد، لذا چون توان رویارویی با روس‌ها در بازپس‌گیری ولایات از دست رفته‌ی قفقاز را در خود نمی‌دید، قصد تصرف هرات را در سر می‌پروراند. از این رو در ربیع الثانی 1253 ق به هرات لشکرکشی کرد و آن جا را به محاصره‌ی خود درآورد. این محاصره با حمایت روس‌ها صورت گرفت و انگلیس که مستعمره‌ی بزرگ خود یعنی هند را در خطر می‌دید، دست به تهدید محمدشاه از طریق نظامی زد. تهدیدات پیاپی انگلستان و نیز طولانی شدن زمان محاصره‌ی هرات، توان ادامه‌ی این کار را از اردوی محمد شاه گرفت. سرانجام محمدشاه باسرشکستگی و بدون هیچ نتیجه‌ای در 18 جمادی الثانی 1254 ق به تهران بازگشت و این عمل موجب سلب حیثیّت ایران گردید.

رحلت مرجع بزرگوار تقلید و عالم کبیر آیت‌اللَّه سیدصدرالدین صدر (1373 ق)
آیت‌اللَّه سید صدرالدین صدر عاملی فرزند سیداسماعیل در سال 1299 ق در کاظمین به دنیا آمد. ایشان بعد از عزیمت به کربلا، دروس سطح را در خدمت اساتیدی همچون شیخ حسن کربلایی فرا گرفت. آیت اللَّه صدر در سال 1328 ق راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و میرزاحسین نایینی بهره‌مند شد. در سال 1339 به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا (ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. آیت‌اللَّه صدر با پیشنهاد آیت‌اللَّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، به شهر قم آمده و پس از فوت حاج شیخ، به یاری آیت‌اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری و آیت‌اللَّه سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای، سرپرستی حوزه را به عهده گرفتند. اصول دین، حاشیه بر کفایةُ الاصول و خُلاصةُ الفُصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت اللَّه سید صدرالدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان می‌باشد. سرانجام این عالم ربانی در 74 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسرِ روضه‌ی منوره‌ی حضرت معصومه (س) در کنار آیت‌اللَّه حائری یزدی، به خاک سپرده شد.


سقوط هواپیمای نظامی ایران در حوالی کرمان (1381 ش)

سقوط هواپیمای نظامی در کرمان شهادت ۲۷۶ نفر از نیروهای سپاه پاسداران بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است..

اعدام متهمان آتش زدن سینما تاج (1352 ش)
عبادالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت الله عبدی، ماشاء الله سیف، ولی الله و روح الله سیف در دادگاه نظامی به اتهام آتش زدن سینما تاج و اتومبیل های نظامی اصلاحات ارضی و ژاندارمری محکوم به اعدام شدند.

درگذشت "قابسی" دانشمند و فقیه اسلام (403 ق)
علی بن خَلَف قیروانی قابسی، دانشمند، محدث و فقیه مسلمان، در سال 324 ق در قیروان در تونس متولد شد. قابسی در جوانی نابینا گردید، اما با وجود این، احادیث بی‌شماری را همراه با اسناد مربوط به آن‌ها از حفظ داشت. قابسی همچنین در فقه و اصول از دانشی بسیار بهره داشت. و تالیفاتی در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است. از آثار قابسی می‌توان به کتاب "المَهد" در موضوع فقه اشاره کرد.

درگذشت "ابهری" فیلسوف و منجم ایرانی (663 ق)
اثیرالدین ابهری فیلسوف، منجم و ریاضی دان برجسته‌ی ایرانی از مشاهیر حکمای اسلام و از شاگردان امام فخر رازی و کمال الدین بن یونس بود. ابهری بیشتر اوقات عمر خود را به تدریس و تالیف کتاب پرداخت و آثار او باتوجه به صاحبنظر بودن وی در منطق، حکمت، ریاضی و نجوم، از ارزش بسیاری برخوردار است. از این منجم و ریاضی‌دان ایرانی آثار بسیاری بر جای مانده که از میان آنها می‌توان به کتاب اصلاح اصول اُقلیدُس و هدایت الحِکمَه اشاره کرد.

تولد "نیکلا کوپرنیک" منجم و ریاضی‌دان معروف لهستانی (1473 م)
نیکلا کوپرنیک منجم شهیر لهستانی در 19 فوریه سال 1473 م در شهر تورِن لهستان به دنیا آمد. وی پس از انجام مطالعات نجومی، اعلام کرد که با حرکت چرخشی زمین طی 24 ساعت به دور خود موافق است. او با این عمل، مطلبی را که از قرن‌های گذشته مطرح شده بود زنده کرد و باز همان مخالفت‌ها و مشکلات به وجود آمد. ولی کوپرنیک برای این که به زندگی آرام خود ضربه‌ای وارد نشود، چهل سال تمام از انتشار افکار و عقاید خود صرف نظر کرد. در نهایت در اواخر عمر، کتاب بزرگ خود به نام درباره اجسام آسمانی را چاپ و منتشر کرد. این کتاب که عقاید بطلیموس و ستاره شناسان پیشین را رد می‌کرد، انقلابی در جهان دانش پدید آورد. کوپرنیک با محاسبات دامنه‌دار خود، مسیر حرکت برخی ستارگان و سیارات را مشخص کرد و کروی بودن زمین را به اثبات رساند. به دلیل همین محاسبات علمی و نجومی است که کوپرنیک را پدر نجوم جدید به شمار می‌آورند. البته چندین قرن قبل از وی، ابوریحان بیرونی دانشمند مسلمان و منجم ایرانی، ضمن کشف این مسئله، در آثار خود نیز به آن اشاره نموده بود. هم‌چنین کشف این که زمین در هر 24 ساعت یک‌بار به دور خود می‌چرخد توسط ابوریحان صورت گرفته است. نیکلا کوپرنیک سرانجام در 24 مه 1543 م در هفتاد سالگی درگذشت.

مرگ "دِنگ شیائو پینْگ" سیاست‌مدار برجسته و رهبر پیشین چین (1997 م)
دِنْگْ شیائو پینْگْ در سال 1904 م در این کشور به دنیا آمد. پینگ در آغاز انقلاب فرهنگی چین، دبیر اول حزب کمونیست این کشور بود و یکی از پنج رهبر اصلی چین به شمار می‌آمد. اما رهبران انقلاب فرهنگی، در ابتدا دنگ شیائو را از مقامش معزول کردند و پس از دستگیری، او را با کلاه بوقی در خیابان‌ها گرداندند. وی چند سال در یکی از روستاها به حالت تبعید به کار پرداخت و پس از آن، خدمتکار یک رستوران شد. با این حال، دوستان وی تلاش زیادی برای اعاده حیثیت او به عمل آوردند تا این که در سال 1973 م، به عنوان نخست وزیر چین معرفی شد.
با مرگ مائو، دنگ شیائو پینگ از سال 1978 م به مدت 12 سال عملاً رهبر بلامنازع چین بود و با این که مقام و عنوان رسمی نداشت، تمام مقامات رهبری در چین با تصویب و صلاحدید او تعیین می‌شدند. در دوره پینگ، کشور چین، تحولات زیادی را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی پشت سر گذاشت. گرایش چین به سوی اقتصاد آزاد و گسترش رابطه با غرب نیز از اندیشه‌های دنگ شیائو پینگ است. دنگ از سال 1990 م به علت کهولت سن و بیماری، از کلیه مقام‌های خود استعفا داد. سرانجام دنگ شیائو پینگ، رهبر چین و معمار اصلاحات اقتصادی و سیاسی این کشور در نوزدهم فوریه 1997 م، در حالی که بیش از هفتاد سال سابقه فعالیت‌های سیاسی در رده‌های مختلف حکومتی چین داشت، در سن 94 سالگی درگذشت.

تولد"آندره برتون" شاعر و ادیب برجسته فرانسوی (1896 م)
آندره برتون (به فرانسوی: André Breton) (زاده‌ی ۱۸۹۶ - درگذشته‌ی ۱۹۶۶) شاعر، نویسنده، پیشگام و نظریه پرداز فراواقع‌گرا (سوررئالیست) فرانسوی بود.

درگذشت آندره ژید، نویسنده‌ی فرانسوی (1951 م)
"آندره ژید"، در سال 1869 در پاریس به دنیا آمد. ژید، در پانزده سالگی با شوری عارفانه به یکی از بستگانش دل بست و در سال 1895 با او ازدواج کرد. بیست و دو سالگی آغاز فعالیت های ادبی اوست. دوستی با "استفان مالارمه" باعث روی آوردن به مکتب "سمبولیسم" و پدید آوردن آثاری مثل"یادداشت های روزانه‌ی آندره والتر"،"شعر های آندره والتر"،"رساله‌ی نرگس"و "سفر اورین" شد. سفر ژید به آفریقا باعث تغییرات بسیاری در روح و جسم او شد و پس از آن ژید از تجربیاتی نوشت که از او انسانی تازه ساخته بود. آثاری هم چون "مائده های زمینی"،"ضد اخلاق"،"در تنگ"و "دخمه های واتیکان" زاییده‌ی همین انقلاب روحی اند. با آغاز جنگ جهانی اول ژید مدتی خاموشی گزید؛ اما بعد کتاب های "اگر دانه نمیرد"،"کوریدون" و "سکه سازان" را نوشت.

ژید کتاب های "بازگشت از کنگو"و "بازگشت از چاد" را با هدف تاختن به استعمار نوشت؛ عضو حزب کمونیست شد، اما با برآورده نشدن انتظارات و تمایلات عدالت خواهانه اش با نوشتن کتاب " بازگشت از شوروی" از این حزب کناره گرفت. او در سال 1947 جایزه‌ی ادبی نوبل را دریافت کرد و در سال 1951 چشم از جهان فرو بست. "مائده های زمینی" کتابی است تماماً در ستایش شادی،شوق به زندگی و غنیمت شمردن لحظات آن. ژید در این کتاب هم چون عرفای ایرانی خداوند را در همه موجودات هستی متجلی می بیند و آزدانه و برخلاف قید و بند های مذهب رسمی عشق به هستی را مترادف عشق به خداوند می داند. شاید همین همذات پنداری با عرفان ایرانی-اسلامی باعث شد تا کتابش را باقسمتی از آیه‌ی 22 سوره‌ی بقره (فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم) و مصراعی از حافظ (بخت خواب آلود ما بیدار خواهد شد مگر) آغاز کند.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1674: جنگ سوم انگلستان و هلند با امضای پیمان صلح وست مینستر Westminster پایان یافت و دولت هلند منطقه نیوآمستردام در آمریکای شمالی را به انگلستان واگذار کرد که این دولت آن را به نیویورک تغییر نام داد. قبلا نیروهای انگلیسی این منطقه را که یک مهاجرنشین هلندی بود تصرف کرده بودند.
1927: چینیان به اشغال نظامی شانگهای از سوی انگلستان اعتراض کردند و در این شهر دست به اعتصاب عمومی و تظاهرات زدند.
1861: الکساندر دوم تزار وقت روسیه در این روز فروش (واگذاری) کشاورزان با زمین مزروعی (سِرفدم - نوعی بردگی) را هنگام معامله مزرعه لغو کرد.
1959: دولت انگلستان موافقت کرد به جزیره قبرس مستعمره اش استقلال دهد. این استقلال از 16 اوت 1960 عملی شد. قبرسی ها برای کسب این استقلال مبارزات خونین کرده بودند. رهبر اصلی آنان در این مبارزات اسقف ماکاریوس بود. ماکاریوس پس از تحقق استقلال، به ریاست جمهوری قبرس انتخاب شد.   

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار