"غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: تاریخ برای‌ ملت‌ها در حکم حافظه برای افراد بوده و ملتی که گذشته خود را فراموش کند فردی بی‌حافظه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ "غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پس از تبریک دهه فجر و فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تاریخ برای ملت‌ها در حکم حافظه برای افراد است بخش مهمی از هویت ما حافظه ماست و فردی که حافظه از دست داده فرد قبلی نبوده زیرا از گذشته خود منقطع شده است.   
 
به گفته حداد عادل ملتی که گذشته خود را فراموش کرده همان فرد بی‌حافظه است و داشتن نشانه‌های فرهنگی و تاریخ آگاهی از نشانه‌های فرهیختگی هر ملت به حساب می‌آید.   
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی حساس بودن به تاریخ را یکی از درس‌هایی دانست که ما باید به نسل آینده بدهیم و گفت: در برخی از کشورها نوشته شده که فلان نویسنده 6 ماه در این خانه زندگی کرده و این برای تاریخ‌‌ آگاهی است اما این حس در کشور ما ضعیف بوده و ما برای تحقیق در مورد فرهیختگان و ادیبان کشورمان اسناد و مدارک کمی داریم. در کشور ما تنها کسی که اطلاعات مناسبی در مورد او پیدا می‌شود مولانا است.
 
وی افزود: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خدمات بسیاری برای تعمیر آثار فرهنگی تاریخی کرده و در نخستین قدم عهده مسئولیت‌های کنونی میراث فرهنگی بوده است.   
 
وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر مدیریت موسسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به محقق که شخصیت شناس و دانشمند شناس بوده سپرده شد و توانست یک عده رجال سال‌خورده کشور را که نسل جدید آنها را نمی‌شناخت معرفی کرده و خدمات آنها را تکریم کند و این کار مناسب و به جایی است. 

"حداد عادل" اظهار داشت: بسیاری از افرادی که روی در خاک کشیده‌اند آخرین تکریم خود را در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده‌اند که از میان می‌توان به علی گلی بیانی و آرام اشاره کرد.   
 
گفتنی است، که بنا بر صحبت‌های حداد عادل وی از تغییر بی‌مورد ریاست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در چند ماه گذشته شاکی بوده و هرگز پای آن تغییر را امضا نکرده‌ است.   
 
"حداد عادل" خاطر نشان کرد: نباید با کارهای اجرایی محقق را اذیت کنیم و با تشکری از جنتی گفت: متشکریم که ما را به خانه خودمان برگرداندی.  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.