المیادین با اشاره به توافقنامه جدید به دست آمده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود انتظار می رود این اقدامات به نتیجه برد-برد منجر شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اجرای توافق پیشین، به توافقنامه‌های هفت ماده‌ای دست پیدا کردند. تهران با درخواست بازدید از پایگاه نظامی پارچین موافقت نکرد اما بازدید از معدن اورانیوم ساغند و نیز تاسیسات تولید کیک زرد در اردکان و نیز مرکز لیزری لشکر آباد را پذیرفت. 

"حازم کلاس" خبرنگار المیادین در گزارشی در این خصوص با اشاره به این که هر راه طولانی با یک گام آغاز می‌شود و اعتمادسازی هسته ای نیز با توافق آغاز می شود افزود: ایران بار دیگر توافقنامه ای هفت ماده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کرد که طی سه ماه آینده اجرا خواهد شد. 

در ادامه پس از پخش قسمتی از سخنان "رضا نجفی" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: هر یک از طرفین توافقنامه را از زاویه خود می‌نگرد. ایران آن را به منزله اثبات حسن‌نیت خود می‌داند حال آن که آژانس آن را به منزله سنگ بنای دیگری در روند اعتماد سازی به شمار می‌آورد. بندهای اصلی شامل اجازه بازدید از دو مرکز در استان یزد و نیز ارائه اطلاعات فنی بیشتر درباره تاسیسات اراک و موارد مورد استفاده در تولید سوخت و استخراج اورانیوم از فسفات در ایران است. منابع رسمی ایرانی اعلام کردند این کشور درخواست آژانس را برای بازدید از پایگاه نظامی پارچین رد کرد و خواستار آن شد که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در گزارش مه آینده خود به وضوح به مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اشاره کند. 

"محمد مرندی" رئیس دانشکده مطالعات جهان گفت: در جهان هیچ جایی وجود ندارد که مثل ایران مورد بازرسی قرار بگیرد. این امر نشان دهنده "حسن‌نیت" ایران است. مسئله پارچین فرق می کند. این مرکز نظامی است و بازرسان پیش از این دو بار به آنجا رفته اند و چیزی پیدا نکرده اند. ایران می‌خواهد به این بازی پایان دهد و ممکن است در مراحل پیشرفته در مقابل دریافت ضمانت ها و امتیازات  از آژانس اجازه بازرسی از آنجا را بدهد تا این مسئله به عنوان یک ابزار در دست آمریکا باقی نماند. 

در ادامه گزارش آمده است: توافقنامه جدید پس از آن به دست آمد که طرفین توافقنامه قبلی را که با حضور یوکیا آمانو امضا شده بود اجرا کردند. این توافقنامه جدید همچنین چند روز قبل از مذاکرات قریب الوقوع ایران با گروه پنج بعلاوه یک در وین پایتخت اتریش به دست می آید. 

خبرنگار در پایان گزارش خود گفت: ایران بین اعتمادسازی با جامعه بین المللی و رعایت خطوط قرمز خود که با ریختن خون هایی همراه بوده است، راهی میانه را در پیش گرفته است. این مسئله پیچیده است اما امید می رود نتیجه‌ای مبتنی بر اصل برد- برد به دنبال داشته باشد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار