همایش ویژه ابر رسانایی با حضور اساتید برجسته و شاخص جهانی در دانشگاه شیراز برگزار می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ عضو هیات علمی بخش فیزیک و دبیر اجرایی همایش گفت : در این برنامه بیش از 400 تن از اساتید و دانشجویان دانشکده های مهندسی و علوم پایه دانشگاه های شیراز حضور می یابند.

دکتر زینب رضایی افزود : در این سمینار علمی پروفسور وارِن اِرل پیکِت (Warren Earl Pickett) استاد ممتاز دانشگاه دیویس کالیفرنیا (امریکا) به عنوان سخنران ویژه به بیان مطالبی در خصوص " نمونه ها و دنیاهای جایگزین در ابر رسانایی زوج شدگی قوی " می پردازد.

در ادامه رئیس بخش فیزیک دانشگاه شیراز بیان کرد : پروفسور آنتونی جیمز لِگِت (Anthony James Legget) برنده جایزه نوبل فیزیک سال 2003 و استاد دانشگاه ایلینویزامریکا و پروفسور پاول چو(Paul C.W. Chu) کاشف نخستین ابر رسانای بالای دمای نیتروژن و استاد دانشگاه هوستون امریکا در این سمینار به عنوان مهمانان ویژه شرکت می کنند و به پرسش های اساتید و دانشجویان پاسخ می گویند.

دکتر غلام حسین بردبار ادامه داد: در قالب سمینار ابر رسانایی، اساتید خارجی با حضور در بخش فیزیک دانشگاه شیراز با ظرفیت ها و توانمندی های بالای این بخش آشنا می شوند و در نشست تخصصی با اعضای هیات علمی بخش فیزیک به بحث و تبادل نظر می پردازند.

وی افزود : گسترش ارتباطات در سطح بین المللی، توافق در خصوص اجرای پروژه های علمی مشترک، بررسی حضور اساتید دانشگاه شیراز در دانشگاه های معتبر بین المللی در قالب فرصت های مطالعاتی و اجرای دوره های کوتاه مدت توسط اساتید مطرح بین المللی در دانشگاه شیراز از جمله اهداف این نشست است.

این استاد دانشگاه گفت: بیش از نیم قرن از فعالیت بخش فیزیک دانشگاه شیراز می گذرد و در این مدت اساتید و دانشجویان این بخش افتخارات فراوانی را کسب کرده اند.

وی با بیان اهمیت تحقیق در خصوص "ابر رسانایی" بیان کرد: مواد ابر رسانا مقاومت الکتریکی بسیار پایین و حد صفر دارند و بنابراین موجب کاهش تلفات انرژی در سیستم های مختلف می شوند.

دکتر بردبار ادامه داد : این مواد در صنعت کاربرد فراوانی دارند که از جمله ی آنها می توان به ساخت قطعات الکترونیکی در ابعاد بسیار کوچک، انتقال برق از نیروگاه ها به شبکه توزیع، ساخت کابل های بسیار نازک با راندمان بالا ، ایجاد میدان های مغناطیسی قوی برای حرکت قطارهای سریع السیر و کاربردهای نظامی اشاره کرد.

وی بیان کرد : نخستین ابر رسانا ها در دماهای بسیار پایین (حدود 200 درجه سانتی گراد زیر صفر) کار می کردند و هم اکنون تحقیقات برای ساخت ابر رساناهایی که در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) کاربرد داشته باشند، در حال انجام است.

دکتر بردبار افزود : " ابر رسانا " یک موضوع بین رشته ای است و در گرایش های ماده چگال و اخترفیزیک دانشگاه شیراز به این موضوع پرداخته می شود.

دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه شیراز در مقاطع تحصیلی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری و در شش گرایش اپتیک ولیزر، ماده چگال ، کیهان شناسی، اخترفیزیک، ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای مشغول تحصیل و پژوهش هستند.

بخش فیزیک دانشگاه شیراز از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است و طرح های عملی مانند ساخت لیزر حالت جامد، ساخت نانوذرات و نانولوله های کربنی، ساخت سلول های خورشیدی و ساخت لایه های نازک با قابلیت کاربرد در صنایع مختلف در این بخش در حال اجرا است.

راه اندازی آزمایشگاه های علوم و فنون هسته ای، تاسیس پژوهشکده نجوم، اخترفیزیک و فن آوری ابزار آلات نجومی و فضایی، راه اندازی آزمایشگاه های لایه نشانی، XRD و XRF به عنوان تنها آزمایشگاه جنوب کشور ؛ فضای مناسبی را برای تحقیق و پژوهش در بخش فیزیک دانشگاه شیراز فراهم کرده ، به گونه ای که در پنج سال گذشته حدود 300 مقاله ISI توسط اعضای هیئت علمی این بخش منتشر شده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: همایش ، جهانی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.