فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در سفر سه روزه خود به آمریکا با باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور درباره روابط دوجانبه به ویژه روابط اقتصادی و همچنین پرونده‌های بین‌المللی همچون سوریه، ایران، اوکراین، ساحل و لیبی گفتگو می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،ماریس بورگو، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 2 درباه سفر رسمی 3 روزه اولاند به آمریکا اظهار داشت اولاند امروز برای عزیمت به "ویرجینیا" از هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا استفاده می کند.

روز سه شنبه نیز کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو رئیس جمهور برگزار می شود. شب همان روز نیز ضیافت مجللی برپا می شود. هرچند به علت جدایی اولاند از شریک زندگی اش، تغییراتی در این مهمانی داده شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس دو درباره برنامه اولاند در این سفر نیز تصریح کرد دعوت از اولاند ماجرای نادیده گرفتن فرانسوی‌ها را در جریان قضیه حمله به سوریه در چند ماه قبل کمی تعدیل می‌کند. اوباما در آن زمان به ناگاه تصمیم گرفت حمله ای صورت نگیرد و این، فرانسوی ها را غافلگیر کرد. زیرا همه چیز آماده بود. یکی دیگر از موضوعاتی که ناراحتی فرانسوی ها را در پی داشته ، رفتار شرکت‌های بزرگ آمریکایی است. آنها در پی راهی هستند تا مالیات کمتری در فرانسه بپردازند. در واقع همه برنامه اولاند در سفر به غرب آمریکا به اقتصاد اختصاص خواهد داشت.

اولاند قرار است دوشنبه شب در ضیافت شامی با کریستین لاگارد، مدیر کل صندوق بین المللی پول و وزیر اقتصاد دولت نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه، و همچنین جیم یونگ کیم، رئیس آمریکایی بانک جهانی دیدار و گفتگو کند.

فرانسه هنوز درگیر پیامدهای بحران اقتصادی سال 2008 است. نرخ بیکاری فرانسه هنوز بالا و رشد اقتصادی آن اندک است . اولاند نتوانسته است به وعده‌های خود برای کاهش بیکاری در سال 2013 عمل کند و طبق نظر سنجی‌های مختلف میزان اعتماد مردم به او حدود 20 درصد است.  

کاخ الیزه اعلام کرده است روابط بین باراک اوباما و فرانسوا اولاند بر پایه یک رابطه خوب شخصی است اما کاخ سفید‌ از دوستی پایدار بین پاریس و واشنگتن سخن گفته است.

اما این روابط در پی افشای فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) ،به ویژه در خصوص متحدان اروپایی این کشور اندکی تیروه شده است. ادوارد اسنودن پیمانکار سابق ان.اس.ای  در سال 2013 این فعالیت‌های جاسوسی را افشا کرد.

رئیس جمهور فرانسه به مجله تایم آمریکا گفت این افشاگری‌ها نه تنها برای فرانسه و آمریکا بلکه برای اروپا و آمریکا آغاز دورانی دشوار بود.
سران دو کشور ظهر روز سه شنبه کنفرانس مطبوعاتی مشترک خواهند داشت. پس از آن رئیس جمهور فرانسه با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور شام خواهد خورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار