"فریدون جیرانی" در نشست پرسش و پاسخ "خواب زده ها"؛

من فیلمساز حرفه ای هستم/ بیماری اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان سرایت کرده است

بیماری "اصغر فرهادی" به برخی از فیمسازان جوان سرایت کرده و آنها سناریوهای فرهادی وار می خواهند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ عصر امروز (۲۰ بهمن) پرسش و پاسخ فیلم سینمایی "خواب زده ها" به کارگردانی "فریدون جیرانی" با حضور "ساره بیات"، "فرهاد اصلانی"، "نیما حسنی نسب" منتقد، "رحمانی سیفی آزاد" تهیه کننده ، "دنیا لاریجانی" نویسنده، "بهزاد مصلح" تدوین گر و "فریدون جیرانی" کارگردان برگزار شد.


 

بنابراین گزارش در ابتدای این نشست نیما حسنی نسب منتقد با اشاره به حواشی های ایجاد شده در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی امروز و انتقادهای وارد شده به سعید قطبی زاده زاده منتقد گفت: ما اینجا صرفا مجری نیستیم و اولین وظیفه کسی که پشت این میز می نشیند اظهارنظر است و اینکه در روزهای گذشته از جناح راست و چپ به سعید قطبی زاده حمله شده است، ناشی از این است که بعضی از فیلمسازان دوست دارند یک هاله امنیتی به دور از هرگونه انتقاد به دور خود بتنند و اتفاق هایی که دوست ندارند در رابطه با فیلم آنها بیفتد ایجاد نشود، اما باید بدانیم که تفاوتی بین مجری و منتقد وجود دارد.
 
در ادامه، "فریدون جیرانی" در پاسخ به تذکرهای "نیما حسنی نسب" گفت: این یک جلسه مطبوعاتی است و جلسه نقد و بررسی نیست، به نظر من سعید قطبی زاده اشتباه کرده و برخوردهای او نادرست بوده است.
 
وی افزود: من بعد از "من مادر هستم" پروانه ساخت یک ملودرام زنانه را نتوانستم بگیرم و ۹ ماه در انتظار پروانه ساخت ماندم.
 
کارگردان "خواب زده ها" ادامه داد: این بار من سراغ یک قصه قدیمی رفتم و ضمن تبدیل آن به فیلمنامه از آن یک کمدی رمانتیک جدید درآوردم و دلیل اصرار من برای حضور این فیلم در جشنواره تقدیر از زحمات بازیگران این فیلم و از بین نرفتن تلاش های آنان بود.
 
جیرانی عنوان کرد: من تنها کارگردانی هستم که ریسک می کنم و در ژانرهای مختلف فیلم می سازم.
 
در ادامه "فرهاد اصلانی" بازیگر این فیلم گفت: به واسطه همکاری خوب در فیلم سینمایی "من مادر هستم" بار دیگر تصمیم به ایفای نقش در کار "فریدون جیرانی" گرفتم زیرا بدون هیچ گونه دردسر توقیف و حاشیه ای همراه بود و دلیل حضورم در این فیلم امتحان کردن شانس خودم در فیلم های کمدی بود .
 
جیرانی تصریح کرد: من یکی از معدود کارگردان هایی هستم که روی قوانین ژانر فیلم می سازم. قصه این فیلم اقتباسی از فیلم سینمایی ۵۲ ساعت است و سال ۶۱ من این فیلم را برای اولین بار در فستیوال فجر دیدم؛ سه بار نگارش این فیلمنامه را ادامه دادم و به شخصه بین کمدی اجتماعی و کمدی رمانتیک سرگردان بودم.
 
این کارگردان عنوان کرد: فانتزی موجود در این پروژه کار ما را سخت کرده بود  و سخت ترین قسمت آن کار نگارش و ساخت آن بود. من به عنوان اولین فیلمساز در تاریخ سینمای ایران دومین فیلم خودم با نام "صعود" را نقد کردم و به همین جهت می توانم بگویم که کارگردانی این فیلم یکی از بهترین کارگردانی هاست و من آن را دوست دارم.
 
جیرانی با اشاره به حضور "اکبر عبدی" در نقش یک زن در خواب زده عنوان کرد: احساس کردم عبدی توانایی بسیاری در بازیگری دارد و به هیچ عنوان نگران تکراری شدن نقش او نبودم.
 
این کارگردان با اشاره به بازی خیره کننده "ساره بیات" در این فیلم عنوان کرد: ساره بیات در فیلم جدایی نادر از سیمین فوق العاده بود البته باید بگویم که در ابتدا قرار نبود از او در پروژه خواب زده ها استفاده شود.
 
جیرانی عنوان کرد: من به عنوان یک فیلمساز حرفه ای هیچگاه از سوی دولت فیلم نساخته ام و با بخش خصوصی هم به سختی کار می کنم اما با این شرایط هرسال یک پروژه برای ساختن دارم.
 
وی ادامه داد: فضای سینمای ایران مضمون گرا و مضمون زده است. در ایران مضمون حرف اول را می زند و به همین دلیل ژانر از اهمیت می افتد که این مشکل بزرگ سینمای ماست.
 
وی ادامه داد: بیماری اصغر فرهادی به بسیاری به کارگردان های جوان ما سرایت کرده و آنها سناریوی فرهادی وار می خواهند .
 
این کارگردان تصریح کرد: برای اولین بار بود که احساس کردم دیگر نمی توانم فیلم های آکل دار و ضرب و شتم دار بسازم به همین دلیل به کمدی روی آوردم.
 
وی عنوان کرد: من باید خودم را با شرایط گرفتن پروانه ساخت تطبیق دهم.
 
سپس " ساره بیات" بازیگر دیگر این فیلم گفت امسال در جشنواره فیلم فجر سه فیلم با سه موضوع متفاوت دارم و من در بازیگری متعهد هستم و رسالت من به عنوان یک بازیگر این است که در هرکجا که لازم باشد حضور داشته باشم؛ البته باید بگویم نام جیرانی و اسامی دیگر عوامل این فیلم از دلایل دیگر حضورم در این کار بود.
 
"اصلانی" بازیگر "خواب زده ها" ادامه داد: با توجه به پیش بینی ام از چگونگی بازی "اکبر عبدی" در خواب زده ها تصمیم گرفتم به عنوان نقش مکمل او لهجه ترکی را به این کار بیفزایم.
 
اصلانی عنوان کرد: دو فیلم من به نام "قصه ها" و "خواب زده ها" در شرایط ملتهب ساخته شده اند. "قصه ها" در زمان التهابات سال ۸۸ ساخته شد و خواب زده ها در زمان انتخابات ساخته شد.
 
سپس " رحمان سیفی آزاد" تهیه کننده این فیلم عنوان کرد: در این کار متفاوت تلاش کردیم تا این فیلم در ژانر خود به درستی ساخته شود و ضمن داشتن جذابیت برای مردم آنها را با سینما آشتی دهد.
 
وی گفت: به نظر من این فیلم در اکران با فروش خوبی روبرو خواهد شد و با تماشاگر ارتباط برقرار می کند.
 
سیفی آزاد خاطرنشان کرد: وجود یک بخش در این فیلم مبنی بر موسیقی زیرزمینی و رقص بد نبود، حذف کردن آن به نوعی پاک کردن صورت مسئله است؛ اما باید بدانیم چنین مسائلی نیز در جامعه وجود دارد.
 
در پایان "بهزاد مصلح" تدوین گر "خواب زده ها" گفت: درباره خط فرضی این فیلم باید اهل فن قضاوت کنند اما در خصوص همکاری با "فریدون جیرانی" باید بگویم قبل از این چند تله با او کار کرده بودم و گفتگوهای او در حین تدوین ضمن ایجاد انگیزه بسیار کارساز است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار