آتش بس بین گروه انصارالله (حوثی) و افراد مسلح در ارحب در شمال شرقی یمن به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ منابع خبری در صنعا اعلام کردند گروه مسلح حوثی و قبایلی که از چند هفته پیش در منطقه ارحب در شمال صنعا با یکدیگر درگیر بودند روز یکشنبه توافق ترک مخاصمه منعقد کردند.
خبرگزاری رسمی یمن، سبا، اعلام کرد دو طرف با امضای توافق نامه ای که با میانجی گری مقامات منعقد شد، تعهد کردند به سرعت آتش بس برقرار کنند، راهها و جاده هایی را که بسته بودند باز کنند، با عقب نشینی از مواضع خود به نیروهای ارتش اجازه استقرار در این مواضع را بدهند. همچنین طبق این توافق نامه باید تمام افراد مسلحی که از اهالی منطقه ارحب نیستند، از این منطقه خارج شوند.
شورشیان زیدی انصارالله اوایل فوریه پس از درگیری های خونینی که نزدیک به یکصد و پنجاه کشته بر جا گذاشت، بخش هایی از استان عمران را در شمال صنعا به تصرف خود درآوردند و عناصر مسلح وابسته به قبیله الاحمر را از این منطقه بیرون کردند.
بنا به اعلام منابع سیاسی، مبارزان زیدیه که در شمال یمن حضور گسترده و فعالی دارند و کنترل برخی مناطق به ویژه استان صعده را در دست دارند، تلاش می کنند دامنه نفوذ و قلمرو تحت کنترل خود را که کشور آینده فدرال یمن را تشکیل خواهد داد، گسترش دهند. گروه شیعه الحوثی گروهی مسلح است که با دولت مرکزی یمن در مناقشه است و در فاصله سال های دو هزار و چهار تا دو هزار و ده با رژیم علی عبدالله صالح در استان صعده در شمال یمن جنگید. این گروه همچنین در قیام مردمی سال دو هزار و یازده بر ضد رژیم علی عبدالله صالح نقش فعالی ایفا کرد. در تابستان سال دو هزار و یازده این گروه از موضع دفاعی خارج شد و موضع تهاجمی به خود گرفت و سلطه نظامی خود را بر استان صعده که مهد تاریخی فرقه شیعی زیدیه محسوب می شود، تقویت کرد.
کارشناسان سیاسی بیم آن دارند که درگیری ها و خشونت های کنونی در یمن در نهایت روند انتقال سیاسی در این کشور را که با برکناری علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن تحت فشار اعتراضات مردمی آغاز شد، از مسیر اصلی خارج کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار