وزیر خارجه آلمان در سفر به افغانستان با نظامیان کشورش دیدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، "سِت.دِ.اف"؛ "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر خارجه آلمان در سفر به افغانستان، عقب نشینی برنامه ریزی شدن نظامیان آلمانی از خاک افغانستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: آلمان به تامین امنیت در این کشور، خود را متعهد می داند. وزیر خارجه آلمان پس از دیدار از سربازان آلمانی در شهر مزار شریف برای دیدار و گفتگو با حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان وارد کابل شد.
فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان بر ضرورت امضای توافقنامه امنیتی افغانستان - آمریکا تاکید کرد.
اشتاینمایر که به صورت غیر منتظره به افغانستان سفر کرده است، از حامد کرزای رئیس جمهور این کشور خواست هر چه سریع تر توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند تا زمینه بهتر برای خروج نیروهای ناتو در پایان سال 2014 فراهم شود.
این توافقنامه دو جانبه امنیتی زمینه را برای ادامه حضور حدود 10 هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان بعد از خروج نیروهای ناتو تا پایان امسال فراهم می کند.
خروج نظامیان ناتو احتمال دارد به تشدید خشونت در افغانستان منجر شود که با شورش طالبان رو به رو است.
اما حامد کرزای امضای این توافقنامه را به آغاز روند صلح با طالبان منوط کرده و از احتمال واگذاری مسئولیت امضای این سند به جانشین خود بعد از انتخابات ریاست جمهوری پنجم آوریل خبر داده است.
 اما به عقیده واشنگتن تاخیر در امضای این توافقنامه امنیتی، برنامه ریزی آمریکا را برای بعد از سال 2014 دشوار می کند.
وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک با ضرار احمد عثمانی همتای افغان خود گفت: « توافقنامه دو جانبه امنیتی باید هر چه سریع تر امضا شود .»
فرانک والتر اشتاینمایر که همچنین با حامد کرزای دیدار کرد با اشاره به ادامه حضور نظامی آلمان در افغانستان بعد از سال 2014 گفت: « من به او گفتم امضای فوری این توافقنامه برای ما مهم است چون باید برای آموزش نظامی برنامه ریزی کنیم و این کار آسانی نیست .»
اشتاینمایر همچنین از احتمال امضای این توافقنامه قبل از انتخابات پنجم آوریل در صورت « فراهم شدن شرایط مورد نظر کرزای » خبر داد.
وی گفت: « امضای این توافقنامه در راستای منافع مردم و دولت افغانستان است .»
وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه همچین به مزار شریف در شمال افغانستان سفر کرد که حدود 3000 نظامی آلمانی در آن مستقر هستند و یک مرکز فرماندهی نیروی بین المللی ناتو ( ایساف ) در این شهر قرار دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار