کورس بگم بگم‌ها در نشست خبری "آذر شهدخت پرویز و دیگران" / افخمی: من مرد اخلاقم

افخمی در نشست خبری فیلم "آذر شهدخت پرویز و دیگران" در پاسخ به تعریف‌های عوامل فیلم گفت: من مرد اخلاقم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ بهروز افخمی کارگردان "آذر شهدخت پرویز و دیگران" در نشست پرسش و پاسخ فیلم خود در خصوص نحوه‌ی شکل گیری فیلمنامه گفت: نگارش فیلمنامه را زمانی آغاز کردم که رمان تازه‌ی "مرجان شیرمحمدی" تازه تمام شده بود و شش ماه بعد از اینکه مجوز رمان خود را گرفت فیلمنامه را برای کارگردانی به شیرمحمدی ارائه دادم اما او به دلیل سختی کار و حضور بازیگران بسیار تصمیم گرفت برای اولین کارگردانی خود این کار را قبول نکند بنابراین کارگردانی آن را خودم پذیرفتم.
 
"مرجان شیرمحمدی" بازیگر و طراح صحنه این فیلم عنوان کرد: زمانی که رمان را می‌نوشتم فکر کردم که به درد فیلمسازی نیز می‌خورد چرا که فضا و داستان برای شکل گیری فیلمنامه مناسب است اما به دلیل اینکه تعداد بازیگران در این کار بسیار زیاد بود و پروژه‌ی سنگینی محسوب می‌شد تصمیم گرفتم اولین کارگردانی‌ام را برای پروژه‌ای کوچک‌تر و خلوت آغاز کنم.
 
"جمال ساداتیان" تهیه کننده فیلم در خصوص پذیرش تهیه کنندگی این فیلم اظهار داشت: یافتن قصه و داستان برای فیلمسازی در سینمایمان بسیار سخت شده است و به همین دلیل در تجربیات جدیدم تهیه کنندگی کارهای اقتباسی از ادبیات و رمان‌های نوشته شده را به عهده گرفتم و در کار جدیدم نیز در فیلم "جامع‌داران" اقتباسی از "ناهید طباطبایی" را نیز دربر گرفتم.
 
"گوهر خیراندیش" بازیگر این فیلم درخصوص حضور خود و اتفاقات ناگواری که در طول فیلمبرداری این فیلم صورت گرفت بیان کرد: زمانی که برای دیدار با خانواده‌های شهدا به همراه مرجان شیرمحمدی به آبادان رفته بودیم او پیشنهاد بازی برای این فیلم را به من مطرح کرد و قرار شد که دو نقش را در این فیلم بازی کنم. یکی نقش "پری" و دیگری "شهدخت" بود و زمانی که تولید را آغاز کردیم در حین فیملبرداری سانحه‌ای برای من پیش آمد که امکان بازی در نقش"پری" را از دست دادم.
 
"بهروز افخمی" در پاسخ به سوالی مبنی بر علت اقتباس از ادبیات داستانی در سینما این چنین گفت سینما هیچ موقع مستقل نیست و در همه حالتی از ادبیات اقتباس می‌کند و باید از این تأثیر گرفتن خوشحالم باشند، چرا که اصل قصه‌گویی در سینما به ادبیات برمی‌گردد و کسانی که ادعا می‌کنند می‌توانند سینما را مستقل کنند و با ادبیات مقابله کنند به نتیجه نخواهند رسید.
 
وی ادامه داد: معتقد به هیچ نظریه‌ای نیستم چرا که هنر و فیلمسازی برای هر کسی نیاز به مهارت دارد و کسانی که به نظریات اهمیت می‌دهند فیلم‌های بدی را می‌سازند و مهارت در فیلمسازی را باید به تدریج یاد گرفت.
 
"نعیمه نظام دوست" بازیگر این فیلم ضمن اشاره به سابقه همکاری خود با افخمی اظهار داشت: تجربه همکاری با افخمی بسیار خوب بود و خیلی چیزها یاد گرفته‌ام و امیدوارم شما نیز از آن لذت برده باشید. 

در ادامه "امیر علی دانایی" بازیگر این فیلم درخصوص حضور در فیلم بهروز افخمی اظهار داشت: بعد از هشت سال بازی در سریال "کلاه پهلوی" نکته مهمی که برایم اهمیت داشت همکاری با کارگردانان بزرگ بود که خوشبختانه با بازی در فیلم‌های "مهرجویی" و"بهروز افخمی" این افتخار نصیب من شد. همچنین بهروز افخمی درخصوص انتخاب "داود نماینده" به عنوان راوی فیلم بیان کرد: "ناصر طهماسب" با عنوان یکی از دوبلورهای عرصه هنر صدای بسیار خوبی دارد اما به دلیل اینکه در فیلم قبلی‌ام از او استفاده کرده بودم انتخاب او کار تکراری‌ به حساب می‌آمد به همین دلیل "داود نماینده" راوی مستند‌های "راز بقا" را برای این کار انتخاب کردم که انگار در این فیلم صحبت‌های حیوانات را تداعی می‌کند.

"ماکان عاشوری" مدیر فیلمبرداری این فیلم درخصوص نحوه‌ی فیلمبرداری عنوان کرد: همه‌ی نوع فیلمبرداری با مشورت بهروز افخمی شکل گرفت و قبل از هر کاری تصمیمات نهایی برای نوع استفاده از دوربین و نحوه حرکت دوربین صحبت می‌شد.

مرجان شیرمحمدی درخصوص طراحی صحنه این فیلم نیز عنوان کرد: به عنوان طراح صحنه و لباس در کارهای قبلی بهروز افخمی با او همکاری داشتم و با توجه به تسلطی که به داستان این فیلم داشتم نسبت به نوع طراحی صحنه و لباس آگاه بودم.

افخمی با اشاره به از دست دادن 80 درصد تماشاچیان واقعی سینمای ایران افزود؛ فیلم من نوع نگاهی دارد که برای بچه‌ها و نوجوانان جذابیتی ندارد و به قشر جوان بیشتر جذابیت دارد اما با توجه به اینکه سینمای ایران 80 درصدش تماشاچیان واقعی خود را از دست داده‌اند نمی‌توان در مورد استقبال فیلم پیش بینی کرد.

در ادامه اظهار داشت: این فیلم اشاره‌ای به "دای جان ناپلئون" دارد اما از روی آن فیلم ساخته نشده است و دلیل اینکه از ساخت فیلم "سن پترزبورگ2" انصراف دادم و این فیلم را ساختم این است که بازیگران قبلی "سن پترزبورگ" در حال حاضر سوپراستار شده‌اند به همین جهت دستمزد آنها 50 درصد هزینه تولید این فیلم را دربر خواهد گرفت به همین دلیل از ساخت این فیلم صرف نظر کردم.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه عوامل فیلم تعریف‌های مکرری از خصوصیات اخلاقی این کارگردان در میان صحبت‌های خود مطرح می‌کردند بهروز افخمی در پاسخ به آنها گفت: من مرد اخلاقم. همچنین عوامل فیلم برای بیان مشکلات تولید و زمان کوتاه برای اتمام مراحل از بهروز افخمی اجازه می‌گرفتند و بدون اجازه او حرفی نمی‌زدند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار