"مهرداد اوستا" نویسنده پالیزبان علاوه بر شاعری در زمینه‌های فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز فعالیت داشت.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ "محمدرضا یاراحمدی" با نام‌ هنری"مهرداد اوستا" 20 بهمن 1308 در بروجرد متولد شد و در 17 اردیبهشت 1370 در گذشت.   
 
اوستا، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی علاوه بر شاعری در زمینه‌های فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز فعالیت داشت، وی در خانواده‌ای علاقه‌مند به شعر و ادبیات متولد شد پدر بزرگ مادر وی شاعری هوش قریحه بود که تخلص وی در شعر رعنا بود.   
 
مهرداد اوستا استعداد فراوانی برای شعرگویی داشت به گونه‌ای که از کلاس پنجم ابتدایی با تشویق معلمان خود به سرودن شعر پرداخت.  

شعرهای دوران نوجوانی وی کمتر منتشر شدند و علت آن تمایل وی به قصیده سرایی بود.  

اوستا در سال 1320 به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و دوره دبیرستان خود را در یکی از دبیرستانهای شبانه بروجرد به پایانت رساند وی تحصیلا دانشگاهی خود را از سال 1327 با ورود به دانشکده معقول و منقول الهیات دانشگاه تهران آغاز کرد.   
 
اوستا تحصیلات خود را در فوق لیسانس رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد از استادان وی می‌توان به بدیع الزمان فروزانفر اشاره کرد.   
 
وی همزمان با تحصیل در دانشگاه به استخدام آموزش و پرورش درآمد.   
 
مهرداد اوستا شعرهایی در مخالفت با رژیم پهلوی سرود و مدتی را به عنوان زندانی سیاسی در زندان به سربرد سرانجام وی در 17 اردیبهشت 1370 درحالی‌که مشغول به تصحیح شعری در شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در اثر عارضه قلبی درگذشت.  

اوستا در سال 1327 به عنوان مسئول ساماندهی کتابخانه‌ها،‌مقالات و کتابهای ادبی در وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و در ادامه به عنوان دبیر چند دبیرستان تدریس کرد.   
 
اوستا در سن 25 سالگی در رشته‌های گوناگون علوم انسانی چون فلسفه، زبان فارسی، ادبیات فارسی، فلسفه تاریخ، تاریخ هنر، تاریخ اجتماعی هنر زیبا شناسی، روش تحقیق در زیبا شناسی و تاریخ موسیقی به تدریس پرداخت.   
 
از آثار اوستا می توان به "تصحیح دیوان سلمان ساوجی"،‌"رساله‌ای در فلسفه، "منطق روانشناسی و اخلاق"، عقل و اشراق، تصحیح رسائل خیام با مقدمه و تحقیق  در زندگی وی"، از کاروان رفته، پالیزبان، حماسه آرش،‌از امروز تا هرگز، اشک و سرنوشت، روش تحقیق در زبان فارسی و شیوه نگارش اشاره کرد.  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.