معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیش بینی سند انسداد موادی ب اظهار داشت: در صورتی که خانواده ها از حضور دانش آموزان در مدرسه ممانعت نمایند با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دومین نشست خبری که ظهر امروز با حضور مسئولان آموزش و پرورش دبستانی، عشایر و پیش دبستانی در محل معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: این ایام را فرصت خوبی دانست که با نگاه و دقت در آرمان‌های انقلاب اسلامی و بررسی علل وقوع انقلاب اسلامی علل استمرار و جاودانگی نظام جمهوری اسلامی را بازشناسی نموده و حضور خبرنگاران به عنوان سفیران نور سبب ارتقا سطح دانش و آگاهی جامعه از بینش صحیح خواهد شد چراکه افزایش بینش در سطح جامعه سبب اثرگذار تر بودن خدمات وبرنامه‌های دولت در زمینه‌های مختلف می‌شود.
 
محمد دیمه‌ور یکی از مشکلات جدی موجود در زمینه آموزش و پرورش را عدم اطلاع صحیح و بسترسازی فرهنگی در جامعه دانست و افزود: خیلی از اوقات برنامه‌ها آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و امیدوارم این نشست و نشست های این چنینی سبب ارتباط بیشتر و دو سویه مردم و آموزش و پروش در جهت مستقل نمودن اولویت های آموزش و پرورش در جامعه و انعکاس بازخورد مردم جهت استفاده بهتر گردد.
 
وی با اشاره به پیشینه ایجاد معاونت آموزش و پرورش ابتدایی در 4 سال گذشته علت ایجاد ان را اهمیت اساسی دوره ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و اظهار داشت: همه دلایل و نظریات روانشناسی ابتدایی را سرنوشت ساز ترین دوره تعلیم و تربیت دانسته و برای اینکه توجه جدی تر به اثرگذار تر نمودن فعالیت ها شود این معاونت در قالب سه دفتر آموزش و پرورش دبستانی(با مدیریت آقای سادات پور) آموزش و پرورش عشایر و مناطق کمتر توسعه یافته( با مدیریت آقای یزدان پناه) و دفتر آموزش پیش دبستانی که جدیدا به معاونت آموزش ابتدایی بازگشت نموده با مدیریت خانم دکتر فضلی تشکیل گردیده و در حال فعالیت است.
 
معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش ابتدایی در ادامه یکی از وظایف دیگر با توجه به سند تحول بنیادی را برنامه ریزی برای عملیاتی تر نمودن فعالیت ها در سطح ملی عنوان کرد و افزود: وظیفه دیگر آموزش و پرورش فراهم نمودن عدالت آموزشی و دسترسی همگانی به آموزش و پرورش رایگان است.
 
*مدارس شبانه روزی پس از مدارس روستامرکز آخرین فرصت اجتناب‌ناپذیر آموزش و پرورش است
 
وی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که فعالیت ها را در این راستا منسجم تر خواهد نمود طرح و برنامه EFA آموزش برای همه است که از نظر تشکیلاتی اقدامات اولیه در خصوص آن ایجاد شده و امیدوارم ایجاد آن سبب فراگیر نمودن و مادام العمر کردن یادگیری‌ها از طریق این سیستم گردد.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه های آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای تحت پوشش قراردادن دانش آموزان ابتدایی و عشایری اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی ما ایجاد فرصت دسترسی برای آحاد لازم‌التعلیم و آموزش و پرورش رایگان است که البته می‌توان به آن وظیفه آموزش و پرورش در راس محرومیت و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته را اضافه نمود که این امر به عنوان وظیفه و یکی از اولویت های اعتقادی در کشور مطرح است.
 
دیمه‌ور با بیان اینکه چارچوب اجرایی در آموزش و پرورش برای همه و در سطح بین‌المللی افزود: برحسب وظایف آموزش برای همه از ارکان و وظایف دینی و ملی بوده و ما حتی حاضر به بازماندن یک نفر از دانش آموزان از تحصیل نیستیم.
 
وی با اشاره به ویژگی های روحی و روانی دانش آموزان دوران ابتدایی تلاش ما بر دایر نمودن کلاس های آموزشی حتی با حداقل تعداد دانش آموزان است کمااینکه در برخی از مدارس کشور برخی از  کلاس ها با 2 یا 3 نفر اداره می شود اما در برخی موارد امکان برپایی کلاس نبوده که این امر سبب انتقال کودکان با روش های ایمن به مراکز دیگر و تلفیق کلاس های آموزشی می‌گردد ضمن اینکه مدارس روستامحور مرکزی مربوط به تمام مقاطع دوران ابتدایی نبوده و بیشتر در پایه اول و دوم ابتدایی دارای کارایی است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بعد از مدارس روستامرکز مدارس شبانه روزی را آخرین فرصت اجتانب‌ناپذیر آموزش و پرورش جهت  تدریس دانش آموزان در نزدیک ترین منطقه محل زندگی خود عنوان کرد و اظهار داشت: در مدارس روستا مرکز حضور در روستا با حداقل جمعیت اولویت است.
 
*صرف هزینه 200 میلیارد تومانی در سال تحصیلی جاری جهت تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی
 
دیمه‌ور با قبول اینکه وضعیت و امکانات در سطح کشور مطلوب نبوده اظهار داشت: قطعا وزارت آموزش و پرورش باید به سمت تجهیز مدارس حرکت نموده و امسال حدود 200 میلیارد تومان جهت تجهیز مدارس به امکانات گرمایشی اختصاص یافته که رقم پیش بینی شده در بودجه 93 این رقم در سال تحصیلی آینده نیز مبلغ مناسبی بوده که ابتدا حضور خیرین را در این عرصه نباید فراموش کرد.

وی یکی از دلایل کاهش جمعیت مدارس روستایی را مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و افزود: همین امر سبب تشکیل برخی کلاس ها در چادر و کانکس شده که این موضوع اجتناب ناپذیر است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نقش آموزش و پرورش در ایجاد خلاقیت در دانش آموزان و برنامه های آینده آن جهت گیری نظام آموزش و پرورش در این خصوص را تربیت دانش آموزان خلاق متدین متفکر اهل پژوهش مسئولیت پذیر را از ویژگی های خروجی نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: قطعا جهت تحقق این امر باید لوازم لازم ایجاد گردد.
 
دیمه‌ور در ادامه با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادی به طور ویژه در رابطه با خلاقیت تکالیف موضوعاتی مطرح شده تصریح کرد: طرح های نظیر طرح جابرحیان که مبتنی بر پژوهش و حل مسئله بود و منجر به ارتقا بالندگی ذهنی دانش آموزان در زمینه خلاقیت شده و یا طرح دیگر با عنوان پرورش خلاقیت با اصلاح الگوی مصرف به عنوان یک طرح مسئله محور سبب می‌شود دانش آموزان با روش حل مسئله آشنا شده و زمینه شکوفایی خلاقیت ذهنی آنان را فراهم خواهد نمود که همه اینها نیازمند دیده شدن در وهله اول در نظام رسمی آموزش و پرورش و فعالیت های باقیمانده است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه های وزارت آموزش و پرورش در روز بدون کتاب و نیروهای استفاده شده در این روز با اشاره به اینکه قرار است امروز وزیر جلسه ای در این رابطه داشته باشد افزود: با جمع آوری مستندات پژوهش های انجام شده و نظرات افراد صاحب نظر و اندیشمند در این حوزه اقدامات کارشناسی صورت گرفته و نتایج آن به استان ها اعلام خواهد شد.
 
*وجود 39 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل و بازگشت 4 هزار دانش آموز از آذرماه تاکنون
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل و سیاسی های آموزش و پرورش در جهت حذف مقطع پیش دبستانی و یا دایر نمودن دائمی آن تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل براساس آمار رسمی اداره آمار وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع آماری قابل قبول کشور و نیز براساس لیست اعلام شده پس از تشویق دانش آموزان ثبت نام شده با اسناد ثبت شده در سازمان ثبت احوال در سال تحصیلی جاری این تعداد را 39 هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این عدد مربوط به گذر این دوره بوده به طوریکه این دانش آموزان باید در اول ابتدایی ثبت نام می نمودند و به دلایلی موفق به آن نشده‌اند.

دیمه ور با بیان اینکه رقم کلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به پایه‌های بین ابتدایی افزود: وزارت آموزش و پرورش از استان‌ها در جهت پیگیری این امر و بازگرداندن این دانش‌آموزان به تحصیل در خواست نموده ضمن اینکه بیشتر این دانش‌آموزان استثایی و آموزش ناپذیر بوده که خانواده‌های آنان به دلیل عدم وجود خدمات آموزشی استثنایی در محل زندگی خود از ثبت آنان در مدارس اجتناب نموده اند.

وی بخش دیگر را مشکلات فرهنگی و مختلط بودن کلاس‌ها به دلیل جمعیت کم دانش‌آموزان و عدم قابلیت تفکیک آنان عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع سبب دوری آنان از تحصیل شده ضمن اینکه از مشکلات معیشتی نیز می‌توان به عنوان یکی از دلایل دیگر والدین در ممانعت از تحصیل دانش‌آموزان یاد کرد هرچند که این مسئله نیز قبل از آنکه معیشتی باشد فرهنگی است.
  
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه ناکامی از تحصیل را یکی دیگر از دلایل بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان ابتدایی عنوان کرد و افزود: هرچند شیوه ارزشیابی در آموزش ابتدایی به گونه‌ایست که امکان ناکامی در تحصیل را به حداقل می‌رساند. ضمن اینکه عوامل متعدد دیگری نیز در بازماندن دانش‌آموزان دخیل بوده و سهم آموزش و پرورش در به حداقل رساندن این معضل پررنگ تر است.
 
دیمه‌ور در خصوص تعداد دانش‌آموزان بازگردانده شده به تحصیل گفت: بر طبق آمار و ارقام ذکر شده از آذرماه امسال حدود 4هزار دانش‌آموز با کمک خیرین و اقدامات فرهنگی صورت پذیرفته شده به تحصیل بازگشته‌اند که البته جمع‌بندی تمامی استان‌ها تاکنون صورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: این اطمینان را به همه مردم می‌دهیم که همه همکاران در استان‌ها در صدد ممانعت از ایجاد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند ضمن اینکه اگر مشکلی برای خانواده‌ها وجود دارد باید موانع رفع شده و ازتمام ظرفیت قانون در این امر استفاده گردد.

 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: در صورتی که خانواده دانش‌آموزان از حضور آنان در مدارس ممانعت نمایند برخورد قانونی با آنان خواهد شد.

پایان سال تحصیلی بهترین فرصت جهت جبران تعطیلات مدارس

دیمه‌ور در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر سیاست‌های آموزش و پرورش در خصوص جبران تعطیلات مدارس به دلیل برف و غیره  این تعطیلات را غیرمترقبه و غیرقابل پیش‌بینی دانست و اظهار داشت: عدم پیش‌بینی این تعطیلات مانع از برنامه‌ریزی دقیق در خصوص آن شده ضمن اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دانش‌آْموزان در هر ماه ملزم به تعلیم 25 جلسه آموزشی بوده که این امر باید از طریق اجرای فعالیت‌های فوق برنامه جبران گردد.

وی آلودگی هوا در شهر تهران علاوه بر بارش برف را در تعطیلی مدارس مزید بر علت دانست و اظهار داشت: پیش‌بینی‌هایی در این خصوص صورت پذیرفته و این ظرفیت هم برای معلمان وجود دارد که با بودجه بندی کتاب‌ها محتوای آموزشی از دست رفته را در بازه زمانی خاص و فرصت‌های موجود جبران نموده ضمن اینکه انتهای سال تحصیلی بهترین فرصت جهت جبران زمان‌های از دست رفته خواهد بود.

اجرای شیوه نامه آزمایشی مبادی بی‌سوادی در 2استان کشور/ تحصیل 7/98 دانش‌آموزان مشمول در مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص برنامه آموزش و پرورش در به کار گیری ظرفیت قوه قضاییه و سایر نهادها در جهت بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل با یادآوری اینکه 39 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل متعلق به بخش‌های روستایی، عشایری و حاشیه شهر بوده بر لزوم استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای خارج از وزارت آموزش و پرورش در ریشه‌کن نمودن بی‌سوادی و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تأکید نمود و اظهار داشت: شیوه نامه‌های تنظیم شده برای تمامی استان‌ها ارسال خواهد شد و ابتدا در دو استان کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌گردد.

دیمه‌ور ادامه داد: رؤسای استانداری‌ها، بسیج دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی، ثبت احوال، بهزیستی، هلال احمر، و سایر نهادهای حمایتی هم می‌توانند در این امر مطابق با این شیوه نامه به عنوان پروژه ملی و تکلیف شرعی وارد شده و به طور جدی مشکلات را مرتفع نماید ضمن اینکه تمامی این اقدامات در این زمینه جهت حساس‌سازی جامعه در ممانعت از بازماندن دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی 7/98 در جذب تحصیل دانش‌آموزان رقم بسیار مناسبی بوده اما سیاست آموزش و پرورش در جهت تحصیل 100درصد دانش‌آموزان است.

نقش آموزش و پرورش در برنامه‌های تربیتی پررنگ‌تر از نهادهای دیگر است


وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر مناسب بودن فرصت 10روزه دهه فجر جهت انتقال فرهنگ انقلابی به دانش‌آموزان محتوای کتاب درسی دانش‌آموزان به ویژه کتاب‌های هدیه‌های آسمانی، اجتماعی، فارسی مملو از آموزه‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: نمی‌شود پدیده بزرگی مثل انقلاب اسلامی را با تمام ابعاد خود در یک زمان کوتاه به یک نسل جدید منتقل نمود ضمن اینکه مناسبت‌های مختلفی در طول سال برگزار می‌شود که به عنوان برنامه‌ریزی متراکم و جهت‌دار این موضوع را پوشش خواهد داد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به وظایف خود در این رابطه در حوزه پرورشی و آموزشی اقدام نموده تصریح کرد: در اثر گذاری این موضوعات و مسائل تنها آموزش و پرورش دخیل نبوده و عوامل دیگری نیز در خروجی آموزش و پرورش مؤثرند.

دیمه‌ور با بیان اثرگذاری عوامل دیگر در خروجی آموزش و پرورش اظهار داشت: همه اینها محصول یک نظام اجتماعیست و هر یک از این بخش‌ها اگر عملکرد صحیحی داشته باشند می‌توانند مؤثر باشند ولی هیچ بخشی همچون آموزش و پرورش در این بخش اثرگذارتر نبوده است.

 تفکیک دوره ابتدایی به دو مقطع نیازمند تصویف شورای آموزش و پرورش است

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر تفکیک دوره ابتدایی به دو مقطع یکی از اقدامات انجام شده در ساختار آموزش و پرورش را عجله‌ای نمودن در ساختار پایه ششم ابتدایی دانست و افزود: تفکیک دوره ابتدایی  به دو مقطع در سند تحول پیش‌بینی شده و نیازمند تصمیم‌گیری شورای عالی آموزش و پرورش در این حوزه است که هنوز اتفاقی صورت نپذیرفته است.

 تدریس ادبیات اقوام در مدارس نیازمند تصمیم‌گیری شورای نگهبان است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به تدریس ادبیات اقوام در مدارس اظهار داشت: این امر نیازمند تصمیم‌گیری سطوح بالاتر از من بوده چراکه براساس قانون اساسی زبان مشترک ایران فارسی است و تمام اسناد و کتب و منابع درسی باید منطبق با زبان رایج کشور باشد.

دیمه‌ور با بیان اینکه تفسیر قانون اساسی شاید در صلاحیت شورای انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان باشد خاطرنشان کرد: در قانون اساسی آموزش به زبانی دیگر عنوان نشده و آموزش به زبان فارسی بیان شده که این به معنای آن است که از ادبیات زبان‌های دیگر نیز بسته به شرایط  فرهنگی و اقلیمی می‌توان استفاده نمود اما، گسترش آن برمبنای سیاست‌های کلان بوده که نیازمند نظر شورای نگهبان و شورای انقلاب فرهنگی است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار