حسيني:

مدل قرار‌دادهای جدید نفتي کاملا ایرانی است/ نیاز ١٥٠ میلیاردی صنعت نفت طی ٥ سال آینده

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد نام مدل قرار‌داد جدید صنعت نفت کشور گفت: تاکنون اسمی برای این مدل از قرار‌داد انتخاب نشده، در واقع یک مدل کاملا ایرانی است براساس مدل‌های موجود بين المللي طراحي شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران سيدمهدي حسيني رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران  در نشست خبري دليل ورود به بازنگري قراردادهاي نفتي اظهار كرد: ايران با دو رويداد مهم از جمله تحريم و انتخابات دولت جديد روبه رو بود كه خود تحولات عظيمي را در كشور بوجود آورد.

وي تصريح كرد: تحولاتي كه بعد از انتخابات دولت تدبير و اميد در زمينه مذاكرات بين المللي ايجاد شد اين اميدواري را در بين مسولان بوجود آورد كه تحريم ها را پشت سرگذاشته و مسير را براي توسعه هموار كرده است.

حسيني گفت: آنچه كه تعامل بين در صنعت نفت كشور جاري است بايستي با همان قاعده و روش جديد حركت كنيم تحريم نه تنها به نفت ايران آسيب رسانده بلكه بازارهاي جهاني را تحت تاثير قرار داده است. نفت ايران به دليل جايگاه ويژه اي كه در ميان كشورهاي منطقه  دارد آسيب هاي جبران ناپذير به بازار جهاني وارد كرده است.

رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران تاكيد كرد: تقاضا براي مصرف انرژي در دنيا بالا رفته علي رغم بحران اقتصادي در اروپا شاهد رشد 3درصدي اقتصاد جهان هستيم اين رشد اقتصادي مساوي با افزايش تقاضا براي انرژي است.

وي افزود: در يست سال آينده حدود 20 تا 25 ميليون بشكه نفت در روز نياز خواهد بود امروزه يكي از نگراني هاي جديد موضوع عرضه است به طور يقين بايد نگاهها عوض شود تا بتوانيم به سمت جذب بازارهاي خارجي حركت كنيم.

حسيني افزود: به عقيده بنده نگاهها به سوي كشورهاي صاحب نفت و گاز است در دهه گذشته كشورهاي صنعتي غير اوپك نقش خوبي را بازي مي كردند عربستان، ايران، عراق و كويت خارج ازمحدوده فعاليت داشتند اين سهم اوپك نيست سهم اوپك در 20 سال آينده از 40 درصد به 50 درصد افزايش مي يابد ايران در اين بازار سهم 14.5 درصدي را دارد براي حفظ جايگاه بايستي و افزايش سهم خود در جهت توسعه ميادين نفت و گاز هوشيار باشد.

وي گفت: ما با يك پديده كاهش ظرفيت ها روبروه هستيم بايد سرمايه گذاري خارجي و استفاده از تكنولوژي نو براي حفظ و نگهداشت ميادين نفتي در دستور كار قرار گيرد. پيش بيني مي شود طي 5 سال آينده در بخش نفت و گاز 150 ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت گيرد.

* استفاده از قرار‌داد‌های نفتی 33 کشور جهان


حسینی با اشاره به این‌که در چهار ماه گذشته سه هزار نفر ساعت کار برای تدوین مدل جدید قرار‌داد نفتی انجام شده است، گفت: در این مدل قرار‌داد از قرار‌داد‌های 33 کشور جهان استفاده شده است. علاوه بر این‌که از ده‌ها مقاله 71 پایان‌نامه دانشگاهی داخلی و خارجی و مشاوره از شرکت‌های خارجی و داخلی بهره گرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که مدل جدید قرارداد نفتی ایران که در سوم و چهارم اسفند‌ماه به هم‌اندیشی گذاشته می‌شود، مدل نهایی نیست و تنها یک مدل اولیه است، گفت: در این هم‌اندیشی مدل مورد نظر به نظر‌خواهی عمومی گذاشته می‌شود.

* مدل قرار‌دادهای جدید کاملا ایرانی است

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت در مورد نام مدل قرار‌داد جدید صنعت نفت کشور گفت: تاکنون اسمی برای این مدل از قرار‌داد انتخاب نشده است، در واقع این یک مدل کاملا ایرانی است.

حسینی ادامه داد: مدل قرار‌داد جدید براساس مدل‌های موجود بین‌المللی است و سعی شده است به نرم بین‌المللی که شرکت‌های خارجی با آن آشنا هستند نزدیک شود.

وی با بيان این‌که قرار‌داد‌های بیع متقابل (بای‌بک) یک طرفه و به سود ایران است، گفت: شرکت‌های خارجی نیز به همین موضوع معترض بودند به همین دلیل سعی شد در مدل جدید شرایط برد – برد ایجاد شود به‌طوری که در میدان‌هایی که هزینه و ریسک بالاست پاداش شرکت توسعه‌دهنده نیز افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با اعلام این‌که مدل قرار‌داد جدید دارای انعطاف کامل است، گفت: قرار‌داد‌های بیع متقابل می‌تواند در سایر بخش‌ها استفاده شود، اما رویکرد صنعت نفت به قرار‌داد‌ها متفاوت خواهد بود.

* استقبال اروپایی‌ها و آسیایی‌ها برای حضور در هم‌اندیشی قرار‌داد‌های جدید


حسینی از ابراز تمایل شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی برای حضور در سمینار هم‌اندیشی مدل جدید قرار‌دادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: به دلیل تعویق در مراسم رونمایی قرار‌داد جدید نفتی ایران در لندن امکان حضور کارشناسان و شرکت‌های خارجی در سمیناری که قرار است در اسفند‌ماه امسال برای معرفی مدل اولیه‌ این قرار‌داد برگزار شود، فراهم شده است.

وی اعلام کرد: به احتمال بسیار زیاد مراسم رونمایی از مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی ایران اواخر جون یا جولای برگزار خواهد شد.
 
مدل قرار‌داد ایران از قرار‌داد‌های عراقی پیشرفته‌تر است
 
رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت با تاکید بر این‌که مدل قرار‌داد جدید نفتی ایران از مدل قرار‌داد‌های کشور عراق پیشرفته‌تر است، گفت: در قرار‌داد‌های عراق مفادی وجود دارد که ایران آنها را اصلاح کرده است، به همین دلیل مدل طراحی شده در ایران از آنچه در عراق وجود دارد ارجح‌تر است.

حسینی با اظهار این‌که مدل جدید قرار‌داد نفتی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان استفاده آن در بیشتر شرایط فراهم باشد، اعلام کرد که مدل قرار‌داد جدید نفتی ایران به صورتی تدوین شده است که برای استفاده در هفت منطقه کاربرد دارد.

* ایجاد شرکت‌های نفتی ایرانی با اجرای قرار‌داد جدید


وی در مورد استفاده از توان پیمانکاران داخلی در قرار‌داد‌ جدید خاطر نشان کرد: با توجه به وجود قانون استفاده از توان داخلی این مورد در قانون جدید لحاظ شده است از سوی دیگر در این مدل قرار‌دادی سعی شده است که خلأ نبود یک شرکت نفتی در ایران بعد از گذشت 100 سال جبران شود.

حسینی با اشاره به اینکه تنها به مدت 4 ماه است که کار را شروع کردیم و توانستیم به یک مدل جدید دست پیدا کنیم و از طرفی نیز در این مدت از 11 مشاور و تعداد زیادی کارشناس بهره بردیم بنابراین در این شرایط نیز باید به دنبال جمع آوری نظرات مختلف باشیم به طوری که باید به یک اجماع حد اکثری برسیم.
 
وی گفت: در شرایط فعلی و اگر کارها به خوبی پیش رود می توانیم در اردیبهشت و یا خرداد سال آنیده این قراردادها را اجرایی کنیم.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم اما این موضوع را نیز می دانیم که بستن قرار دادهای جدید زمان‌بر است، اما به محض برطرف کردن مشکلات تحریم دیگر نگرانی در این زمینه نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه از این مدل قرار دادای نیز پیمانکاران داخلی نیز می توانند استفاده کنند، گفت: اما ما با اصلاح ای قرار دادها فقط به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستیم که بتوانند مدتها در ایران مشغول به کار شوند و ما نیز در کنار آنها بیاموزیم.
 
حسینی گفت: علاوه بر جذب سرمایه به دنبال جذب تکنولوژی هستیم که این مورد نیز در قرار دادهای ما دیده شده است.
 
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه ایران بهشت شرکتهای بزرگ نفتی است و جهان دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، گفت: یک مورد که باید اصلاح می شد همین قرار دادهای نفتی است از این رو با این اصلاح سعی کردیم تا شرکتهای خارجی را روانه ایران کنیم و به محض برطرف کردن تحریم ها حرکت روبه جلویی در صنعت نفت ایران را می بینید.

رییس کمیته بازنگری قرار‌داد‌های نفتی وزارت نفت دلیل استقبال شرکت‌های خارجی را از تدوین قرار‌داد‌های جدید این‌گونه توضیح داد: علاوه بر نقش غیرقابل انکار ایران در تامین قسمت عمده‌ای از انرژی جهان ساختارهای زمین‌شناسی ایران آنقدر جذابیت دارد که شرکت‌های خارجی تمایل دارند در ایران حضور داشته باشند.
 
حسینی در مورد طول مدت قرار‌داد‌ها هم توضیح داد: زمان قرار‌داد‌ها برحسب مورد خواهد بود به‌طوری که با توجه به ذخیره نفت و گاز میدان و کوچک‌ و بزرگ‌بودن آن زمان تعیین می‌شود و لزوما نیاز نیست قرار‌داد‌ها بلند‌مدت باشند.

وی با تاکید بر این‌که دنیا دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه تحریم‌ها آیا مدل قرار‌داد جدید نفتی کاربرد خواهد داشت، گفت: اگر تحریم‌ها طول بکشد می‌توان از این قرار‌داد‌ها برای استفاده از توان نیروهای داخل استفاده کرد.

حسيني گفت: استفاده از ظرفیت های پیمانکاران ایرانی در قالب قانون استفاده حداکثری از توان داخل به صورت قانونی بالادستی اجرایی می شود اما اینکه چه درصدی از قرارداد منعقده با شرکت خارجی برای حضور پیمانکاران ایرانی در پروژه دیده شود در اختیار وزارت نفت است.
 
وی افزود: صد سال نفت داریم اما هنوز شرکت های نفتی نداریم. این در حالی است کشورهایی هستند که بسیار کمتر از ما صنعت نفت داشته اند اما امروز شرکت های توانمند نفتی دارند که باید این عقب ماندگی را با اجرای قراردادهای جدید به نوعی برطرف کنیم که در طول چند سال آینده شرکت های نفتی بین المللی داشته باشیم.

حسینی تصریح کرد: تلاش می کنیم ترتیباتی اتخاذ شود تا در مدل های جدید قراردادهای نفتی همکاری شرکت های داخلی با شرکت های توانمند خارجی شکل بگیرد. وی افزود: شرکت های نفتی خارجی نیز از همکاری با شرکت های ایرانی استقبال خواهند کرد چرا که مثلا استفاده از یک مشاور خارجی در مقایسه با یک مشاور ایرانی در پروژه هزینه بیشتری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، قرارداد ، بازنگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار