معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه از وجود بیش از 290 گونه جانوری در استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

کاظم علیزاده با اشاره به اینکه کرمانشاه از نظر تنوع زیستی یکی از متنوع ترین استان های کشور است، گفت: در استان ما 180 گونه پرنده، 45 گونه پستاندار، 33 گونه ماهی و 34 گونه خزنده وجود دارد.

وی گفت: گونه های منحصر به فردی در زیستگاه های طبیعی استان کرمانشاه وجود دارد که گوزن مینیاتوری از جمله این گونه ها است که تنها در زیستگاه های غرب و شمال کشور یافت می شود.

به گفته معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه، گوزن زرد نیز از جمله گونه هایی است که در گذشته درکرمانشاه زندگی می کرده و امروز نسل آن در این استان منقرض شده، اما هم اکنون تعدادی از این گونه در کرمانشاه نگهداری می شود و قرار است بعد از تکثیر در زیستگاه طبیعی خود رها شوند.

وی با بیان اینکه تعداد این گوزن ها 9 راس است، تاکید کرد: چون این گوزن ها از مناطق دیگری به استان ما آورده شدند، سال گذشته به دلیل تغییر شرایط زیستگاهی زادآوری نداشتند، اما هم اکنون دو راس گوزن ماده آبستن هستند و در اردیبهشت و یا خرداد زایمان خواهند داشت و در حال حاضر نیز شرایط خوبی دارند.

علیزاده آهو را از دیگر گونه های منحصر به فرد و آسیب پذیر کرمانشاه دانست و اضافه کرد: "هوبره" نیز از دیگر گونه های منحصر به فرد استان ما است که شهره جهانی و ارزش بالایی دارد. اگرچه سال گذشته پلنگ در کرمانشاه رصد نشد، اماامسال گزارشهای متعددی از رویت پلنگ هم داشتیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان در ادامه تعداد مناطق حفاظت شده استان را چهار منطقه، تعداد آثار ملی طبیعی را 12 مورد و تعداد مناطق شکار و تیراندازی ممنوع را نیز چهار منطقه اعلام کرد.

علیزاده با بیان اینکه 300 هزار هکتار از مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است، یادآوری کرد: این رقم معادل 12 درصد مساحت استان است. برنامه داریم اینسطح راتا 17 درصد مساحت استان توسعه دهیم./ش

برچسب ها: کرمانشاه ، گونه ، پرنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.