رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: ظرفیت و قابلیت‌های طب سنتی آن طور که باید و شاید در بین مردم شناسانده نشده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، دکتر سید علی اکبر هاشمی راد، در اولین همایش «سلامت، طب سنتی و گیاهان دارویی» که به همت جهاد دانشگاهی البرز و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این استان در محل نظام پزشکی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: طب سنتی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در درمان انواع بیماری ها دارد اما متأسفانه روش‌های درمانی این طب آن طور که باید و شاید در میان مردم شناسانده نشده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 

وی افزود: استفاده از روش‌های طب سنتی از قرن‌ها پیش در میان ایرانیان رواج داشته و به نسل‌های بعدی انتقال یافته است؛ به طوری که ایرانیان قدیم در درمان انواع بیماری‌ها به روش طب سنتی بسیار موفق بودند و روش‌های درمانی آنان در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

هاشمی راد ادامه داد: در طب سنتی حفظ سلامت افراد و حذف عوامل بیماری‌زا بیش از تکمیل مراحل درمانی اهمیت دارد و این امر نشان دهنده آن است که طب سنتی به دنبال درمان مقطعی بیمار نیست؛ بلکه سعی دارد منبع بیماری را شناسایی و به طور کامل از بین ببرد. 

رئیس جهاد دانشگاهی البرز تأکید کرد: با حذف منبع بیماری‌زا در بدن، فرد بیمار سلامت کامل خود را به دست می‌آورد و باقی عمر خود را با آرامش و بدون دغدغه از رشد مجدد بیماری سپری می‌کند. 
 هاشمی راد تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان البرز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های زیادی برای توسعه و ترویج طب سنتی در استان البرز تدوین کرده که بخشی از این برنامه‌ها تاکنون اجرا شده و بخشی دیگر نیز در مرحله اجرایی شدن قرار دارند. 

این مسئول یادآور شد: خوشبختانه وجود پژوهشگاه گیاهان دارویی در استان البرز که توسط مجموعه جهاد دانشگاهی اداره می‌شود، بستر مناسبی را برای گسترش حوزه‌های  مختلف طب سنتی فراهم آورده است. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز ابراز کرد: برای ترویج فرهنگ استفاده از طب سنتی می‌بایست شرایطی فراهم کرد که مردم با مزیت‌ها و نتایج مثبت استفاده از روش‌های درمانی این طب بیشتر آشنا شوند. 

وی اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انتشار کتاب و اطلاع رسانی در خصوص طب سنتی می‌تواند در شناساندن این طب ریشه دار و قدیمی در میان مردم مؤثر واقع شود.
 
وی افزود: تجویز دارو در مراحل درمانی طب سنتی بر خلاف تصور عموم نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد و این طور نیست که افراد بتوانند بر اساس شنیده‌های خود و بدون مراجعه به پزشک، به عطاری مراجعه کنند و داروی مورد نظر خود را تهیه کنند. 

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی استان برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش پزشکان عمومی و متخصصان طب سنتی در دستور کار قرار داده تا طب سنتی بیش از پیش به سمت حرفه‌ای شدن و تخصص محوری حرکت کند.  
این مسئول ابراز کرد: در کنار آموزش، پژوهش‌های به روز در این حوزه نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از جدیدترین دستاوردهای علمی این طب در درمان بهتر بیماران بهره گرفت. 

وی گفت: بدون شک اگر تجربه در کنار دانش محوری و تخصص‌گرایی در طب سنتی مورد استفاده قرار گیرد در آینده‌ای نزدیک شاهد استقبال زیاد مردم از شیوه‌های درمانی این طب خواهیم بود. 
 هاشمی راد در پایان یادآور شد: رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی نیز باید با اطلاع رسانی صحیح خود اطلاعات و آگاهی مردم را نسبت به طب سنتی افزایش دهند. 
 
همچنین در ادامه همایش «سلامت، طب سنتی و گیاهان دارویی»، مشاور معاون دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: از سال 86 تاکنون برنامه‌هایی برای علمی‌تر شدن روش‌های درمانی در طب سنتی عملیاتی شده است. 

دکتر واعظی افزود: ایجاد دانشکده‌های طب سنتی در تهران، مشهد و زنجان نمونه‌هایی از اقدامات صورت گرفته برای علمی‌تر شدن این نوع طب در کشور است. 

وی خاطرنشان کرد: طب سنتی در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد و بر اساس اسناد موجود، مردم ایران قرن‌ها قبل از ورود اسلام، از روش‌های طب سنتی برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کردند. 

واعظی ادامه داد: متأسفانه امروزه جایگاه طب سنتی در کشور بسیار کمررنگ شده و مردم تمایل چندانی به استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی ندارند.
 
وی با تاکید بر اینکه کتاب‌ها و مراجع طب سنتی در اکثر کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، یادآور شد: اگر بتوان از 10 درصد دانش و اطلاعات موجود در منابع و کتاب‌های طب سنتی استفاده کرد، بدون شک تحولی بزرگ در وضعیت کنونی طب سنتی در کشور اتفاق می افتد. 

این مسئول ابراز کرد: تخصص گرایی و دانش محوری باید مبنای فعالیت افرادی باشد که در حوزه طب سنتی فعالیت می کنند. 

مشاور معاون دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی استان البرز برای علمی‌تر شدن پایه‌های طب سنتی در استان از طرح‌ها و ایده‌هایی که در زمینه احیاء و گسترش علمی این طب ارائه  می شوند حمایت می‌کنند. 

واعظی اظهار کرد: مردم باید بدانند که طب سنتی در تقابل و موازات  پزشکی مدرن و امروزی قرار ندارد بلکه مکملی برای روش‌های درمانی طب نوین محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز ساز وکارهای استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان بیماری‌ها در جامعه ایجاد نشده است و مردم بیشتر تمایل به استفاده از روش‌های طب نوین برای درمان بیماری‌های خود دارند. 

واعظی در پایان گفت: باید مزایا و ظرفیت‌های استفاده از طب سنتی به مردم شناسانده شود تا مردم همچون گذشته برای درمان بیماری‌های خود به طب سنتی روی بیاورند. 

گفتنی است در این همایش، مباحثی همچون "جایگاه و اهمیت طب سنتی در جامعه ایرانی - اسلامی"، "شواهدشناسی گیاهان دارویی"، "تأثیر آموزه‌های طب سنتی بر سبک زندگی ایرانی - اسلامی" و "حجامت" از سوی سخنرانان همایش بررسی شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار