به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تمامی افراد بشر به عنوان مصرفکننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضهکنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند، امروزه در بسیاری از کشورها، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد و خداوند هم در قرآن کریم، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر میکند و سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است.
"سيدعلي شاهصاحبي"حقوقدان و وكيل دادگستري طی گفتگو با باشگاه خبرنگاران به بررسي حقوق مصرفکننده پرداخته، که متن آن به شرح زير است.
** باشگاه خبرنگاران: قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان
نسبت به سایر قوانين مشابه چه محاسنی دارد ؟
** شاهصاحبی: از جمله محاسن این قانون پيش بيني انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان جهت ساماندهي مشاركت مردمي در اجرای سياستها و برنامههاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان، پيش بيني تخلفاتي از جمله عدم ارائه ضمانت نامه، عدم ارائه خدمات پس از فروش، داشتن نمايندگي رسمي و تباني و تحميل شرايط از سوي عرضهكنندگان كالا و خدمات كه این موارد در ساير قوانين پيش بيني نشده است، پيش بيني جريمه جبران خسارت وارد كننده به مصرف كننده ناشي از مصرف كالاهاي معيوب و تخلفات مندرج در اين قانون كه در ساير قوانين لحاظ نشده و جمع آوري كالاهاي عرضه شده به منظور تعمير و اصلاح و رفع عيب كالاهاي فروخته شده يا خدمات عرضه شده .
** باشگاه خبرنگاران: هدف از پیش بینی این انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان چیست ؟
** شاهصاحبی:هدف از پیش بینی و تاسیس این انجمنها
تدوين خط مشيهاي مربوط به حمايت از مصرفكننده، تهيه پيشنويس قوانين و مقررات
ذيربط، تحقيق پيرامون كالاهاي مصرفي ناسالم، نظارت برتشكلهاي دولتي و خصوصي
مربوط به مصرفكنندگان، ارائه رهنمود به مصرفكنندگان در مورد كالاها و خدمات و
آموزش آنها و بطور کلی ساماندهي مشاركت مردمي در اجرای سياستها و برنامههاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان است.
** باشگاه خبرنگاران: بر اساس قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان، چگونه به تخلفات صنفي افراد رسیدگی میشود ؟
** شاهصاحبی:رسيدگي به تخلفات صنفي افراد توسط
سازمان تعزيرات حكومتي و براساس مجازاتهاي مقرر در قانون نظام صنفي و ساير قوانين
انجام خواهد گرفت.
** باشگاه خبرنگاران: انجمن حمايت از حقوق مصرفكنندگان چه وظایفی را بر عهده دارد ؟
** شاهصاحبی:دريافت، ارجاع، پيگيري دعاوي و شکايات مصرفکنندگان به مراجع ذيربط، مشاوره و ارايه راهنماييهاي لازم به مصرفکنندگان، آموزش مصرفکنندگان از طريق رسانههاي گروهي، انتشار نشريه و ...، جلوگيري از تباني و ايجاد مراکز انحصاري که منجر به افزايش قيمت و يا تضييع حقوق مصرفکنندگان میشود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق مصرفکنندگان به انجمن استانی و ملی و سازمانهای دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیا، انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، سایر وظایفی که طبق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان و آئین نامه اجرایی قانون مزبور به انجمن محول شده است.
** باشگاه خبرنگاران: مصرفكنندگان داراي چه حقوق هستند ؟
** شاهصاحبی: كليه عرضهكنندگان كالا و خدمات
منفردا و متضامنا از حيث صحت، كميت، كيفيت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با
ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات قرارداد مربوطه يا عرف ميبايست در
مورد هر یک از اشخاص كه كالا يا خدمتي را خريداري ميكنند در معاملات رعايت کنند.
** باشگاه خبرنگاران: نحوه رسيدگي به شكايات و حمايت از
حقوق مصرف كنندگان به چه طريقي است؟
** شاهصاحبی:دريافت شكايات جهت رسيدگي به تخلفات به سه طريق امكانپذير است:
الف) انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان: انجمنهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان ميتوانند شكايات واصله از افراد حقيقي و حقوقي را بررسي نموده و در صورت عدم توافق طرفين يا جهت رسيدگي قانوني به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع کنند.
ب) سازمان بازرگاني استانها : وزارت بازرگاني مكلف است از طريق بازرسان سازمانهاي ذيربط خود فعاليت اشخاص موضوع اين قانون را مورد نظارت و بازرسي قرار داده و در صورت مشاهده و کشف تخلف ، مراتب را به سازمان تعزيرات حكومتي گزارش کند.
ج) اتحاديه هاي صنفي : اتحاديههاي صنفي موظفند شكايات اشخاص را از تخلفات واحدهاي صنفي مشمول قانون نظام صنفي بررسي نموده و نسبت به حل و فصل آن اقدام نمايند. يا براي رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال کنند.
انتهای پیام/