فضای مناسب برای اندیشه آزاد به گفته‌ی "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام برای اعتمادسازی مناسب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌ویکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تبریک به کسانی که موفق به خلق اثری شدند که به داوری راه پیدا کند و کسانی که موفق به کسب جایزه جهانی و ملی کتاب سال شدند گفت: به هر حال یکی از کارهای خوب همه کشورها و به خصوص جمهوری اسلامی ایران مطمئنا برگزاری جوایزی است با عناوین کتاب سال که اطمینانی به تاریخمان می‌بخشند.
 
به گفته‌ی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف آنچه که تصور می‌شد راه‌های دیگری که پیش آمد از جمله تلویزیون، رادیو، اینترنت و ... که آثار را در محفظه‌ی کوچکی حفظ کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهد فکر می‌شد که کتاب از میان خواهد رفت اما هنوز و تا همیشه کتاب جایگاه خود را داشته و خواهد داشت.
 
رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام اظهار داشت: کتابهای الان انصافا قابل استفاده برای هر کس که علاقه‌مند به خوانش آنها باشد است کار کتاب و نوشتن را باید همراه تاریخ بشر حساب کرد زیرا مبدأ نوشتن با آموزش الهی بوده و همه پیامبران یا اولیا شاهد کتاب آسمانی بوده‌اند و یا کتابی زمینی را به نگارش درآوردند.
 
به گفته هاشمی رفسنجانی قرآن بیش از هر کتاب دیگری نسبت به نوشتن سهم دارد و خود به عنوان کتاب مطرح است و واژه کتاب را در مناسبت‌های فراوان زیاد داریم.


وی تصریح کرد: عظمت قلم و کتاب را در اینجا می‌توان فهمید که به پیامبر وحی شد قلم، علم پس از آفرینش است زیرا اول آفریده‌ها بوده‌اند و سپس بلافاصله به قلم پرداخته شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف از آمدن اسلام را تحویل انسان مومن عالم به جامعه بشریت دانست و تصریح کرد: از چند آیه نخستین وحی شده به پیامبر در می‌یابیم که قرآن دنبال چیست و چه می‌خواهد خلق کند بحث اساسی برای کتابت و همایش‌های سالانه کتاب این است که اگر بخواهیم محتوای کتاب‌های جامعه را بالا ببریم یکی از ضرورت‌های اساسی آزاد گذاشتن فضا برای اندیشه است ممکن است نتوانیم اندیشه‌های خود را بیان کنیم اما اندیشیدن آزاد است و هیچ‌کس به غیراز خداوند نمی‌تواند به کسی تحمیل کند که آنگونه که می‌خواهد اندیشه کند.

وی افزود: اگر خداوند می‌خواست همه انسان‌ها مومن به واقعیت‌های حقیقی باشند آنها را این‌چنین بار می‌آورد.

به گفته هاشمی رفسنجانی این اصول متقن قرآن است و حالا ما برای آنکه از افکار اندیشمندان خود و هر اندیشمند مفیدی که از جهان استفاده کنیم نباید هیچ وسیله‌ای را به کار بگیریم که آزادی تفکر واندیشه را از مردم بگیریم ما از مادر آزاد متولد شدیم و خدا ما را آزاد خلق کرده است و علم یقینی انسان برای او حجت است.

وی گفت: تحمیل ممنوع است ابراز اندیشیدن هم عقل بوده و خداوند اولین موجود روحانی که خلق کرده را عقل نامیده است.

به گفته هاشمی رفسنجانی در رویت روایات می‌بینیم که روایات اصیل ما به عقل ترکیب دارند.

بنابر سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جا تعبد است اما خداوند از ما تفکر و رسیدن به حقیقت و پایبند بودن به آن را می‌خواهد بنابر روایات امام کاظم علیه‌السلام لشکر جهل نقطه مقابل لشگر علم و عقل است ما یک پیغمبر ظاهری و یک پیغمبر باطنی که همان عقل است داریم.


علی جنتی: کشوری که کتاب ندارد فرهنگ هم ندارد
علی جنتی در مراسم سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهور ی اسلامی ایران و بیست‌ویکمین دوره جهانی کتاب سال گفت: کشوری که کتاب نداشته و یا حداقل شماره‌گان یک کتاب را برای خود ثبت کرده فرهنگ ندارد.

خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار